دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:

بین بخشی بودن اولین ویژگی توسعه پایدار /با تغییر رفتار انسان ها جهان تغییر می‌کند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدرضا سعیدآبادی در جمع شرکت کنندگان این کارگاه تخصصی با تاکید بر اینکه بخشی نگری در جهان امروز ممکن نیست افزود:بین بخشی بودن اولین ویژگی توسعه پایدار است و امکان پذیر نیست اگر فکر کنیم که هر کسی تنها در حوزه ی خود باید کار انجام دهد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عصر امروز در کارگاه تخصصی توسعه پایدار و سیاستگذاری های ملی از منظر یونسکو با اشاره به ویژگی های توسعه پایدار اظهار کرد:بین بخشی بودن , آینده نگر بودن, مدیریت سیستماتیک و حرکت از بالا به پایین و پایین به بالا از ویژگی های توسعه پایدار است.
tose paidar (17)saeedabadiبه گزارش خبرنگار دیارمیرزا محمدرضا سعیدآبادی در جمع شرکت کنندگان این کارگاه تخصصی با تاکید بر اینکه بخشی نگری در جهان امروز ممکن نیست افزود:بین بخشی بودن اولین ویژگی توسعه پایدار است و امکان پذیر نیست اگر فکر کنیم که هر کسی تنها در حوزه ی خود باید کار انجام دهد.
وی رشد اقتصادی , پایداری محیط زیستی و ظرف فرهنگی را سه رکن تفکر سیستماتیک دانست و افزود:باید به هر سه رکن توجه شود.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه باید به کودکان درخصوص معضلات جهانی نظیر گرمایش زمین,بیابان زدایی,جنگل زایی و…, دائما گفتگو شود تصریح کرد:با آموزش کودکان رفتار انها در آینده تغییر می کند و با تغییر رفتار انسان ها جهان نیز تغییر خواهد کرد.
سعیدآبادی در تعریف ویژگی نگاه از بالا به پایین و پایین به بالا اظهار داشت:جوامع محلی و مردم باید به مشارکت گرفته شوند و تصمیمی که بدون مشارکت مردم گرفته شود از توسعه پایدار به دور است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به ابعاد آموزش اشاره کرد و گفت:محتوای یادگیری,محیط یادگیری,نتایج و دستاوردها و بسیج امکانات ۴ بعد آموزشی هستند.
وی ادامه داد:باید ببنیم که چه چیزی می خواهیم به دانش اموزان یاد دهیم؟آیا در برنامه های آموزشی رسمی و غیررسمی مشکلات جهانی نظیر کمبود منابع آب و گرمایش هوا گفته می شود؟
سعیدآبادی بر بومی محور بودن محیط یادگیری تاکید نمود و افزود:باید دید که موضوع و مشکلات مربوط به یک شهر به چه میزان تدریس می شود؟
وی آموزش را برعهده مردم و مسئولان دانست و گفت:اموزش برای توسعه پایدار به تمام وزارتخانه ها ,نهادهای مردم نهاد و خود مردم مربوط است.

با برند شدن رشت پنجره های جدیدی به سمت شهر باز خواهد شد

رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در این کارگاه تخصصی اظهار کرد:یونسکو به دنبال آگاه سازی,خلاقیت و نوآوری,ارتقای طح اموزشی , محک مسئولیت های اجتماعی و افزایش کیفیت و زندگی است.
شیدا مهنام با بیان اینکه با تطابق اولویت های دینی و ملی با اهداف یونسکو پنجره های جدید در سه شهر خلاق رشت,اصفهان و شیراز باز خواهد شد تصریح کرد:یونسکو به دنبال افزایش مشارکت جوانان در مدیریت شهری است.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه توانمندسازی زنان در رشت اظهار داشت:شعار یونسکو این است که همه در زیر یک چتر اهداف خود را دنبال نماییم و سازمان های مردم نهاد در کنار سازمان های دولتی می توانند نقش مهمی در توانمدسازی زنان ایفا نمایند.
وی با اشاره به ارائه پروپزال شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی به یونسکو اظهار کرد:اگر شهر رشت توسط یونسکو به عنوان شهر خلاق ثبت شود علاوه بر پیوند رشت با شبکه جهانی شهرهای خلاق این مسئله سبب می شود رشت در سطح دنیا تبدیل به یک برند شود و برند شدن یک شهر در برند کردن یک کشور در سطح جهان تاثیرگذار است.
رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در پایان با اشاره به اینکه یونسکو سیاستگذار نیست تصریح کرد:ما به دنبال هم افزایی هستیم و فقط ارتباطات را ایجاد می کنیم.

گفتنی است کارگاه تخصصی «توسعه پایدار و سیاستگذاری های ملی از منظر یونسکو » عصر امروز توسط پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاه گیلان,دفتر همکاری های کمیسیون ملی یونسکو-ایران-شهرداری رشت و ستاد توسعه پایدار شهرداری رشت در سالن شرکت مخابرات استان گیلان برگزار شد و با استقبال قشر دانشگاهی و جوان استان مواجه شد.

Share