کامران اسدنیا

بهترین عملکرد شورا های شهر گیلان; استیضاح و اخراج شهردارها

البته این سخن به معنای واقع بدین معنا نیست که شورا ها عملکردهای خوبی نداشته اند .اما وقتی یک معدل گیری از کل استان داشته باشیم به سادگی در خواهیم یافت که استیضاح بالا ترین نمره را اخذ خواهد نمود.اگر به آمار و ارقام مراجعه کنیم می بینیم روزهای بسیاری را که برخی شهر های […]

البته این سخن به معنای واقع بدین معنا نیست که شورا ها عملکردهای خوبی نداشته اند .اما وقتی یک معدل گیری از کل استان داشته باشیم به سادگی در خواهیم یافت که استیضاح بالا ترین نمره را اخذ خواهد نمود.اگر به آمار و ارقام مراجعه کنیم می بینیم روزهای بسیاری را که برخی شهر های استان گیلان بدون شهر دار اداره شده اند و در بسیاری از این موارد این شهرها با سرپرستی اداره می شوند.سر پرستهایی که عمداتا از میان اعضاء شورا هستند و این به نوعی باز نمودن فضا برای میدان داری شهر داریها توسط شورا هاست. بارها از زبان سخن گو های شورا ها می شنویم که می گویند شهردار شفاف سازی نمی کند،شورا نسبت به مردم حساسیت دارد،وظیفه شرعی و قانونی ماست که استیضاح کنیم ،شهردار باید مورد وثوق مردم باشد،ما برای حفظ حقوق شهروندی شهردار را استیضاح کردیم و سخنان بسیاری از این دست که در هر کوی و برزن و از هر تریبون شورا به گوش می رسد.سخنانی کلیشه ای که همواره به گوش مردم می رسد.
سوال اینجاست که می توان شهرداری یافت که مؤلفه های آرمانی شما را دارا باشد؟
برادران شورا اعتماد مردم به سادگی بدست نیامده است که به همین سادگی به آن دهن کجی می شود. برآورده نکردن انتظارات مردم توسط شورا نیز یک عذر و گناه شرعی است!
هنوز شورا ها و شهرداریها نمی توانند مشکل زباله را که جزو اولین کارهای آنهاست رفع نمایند.وقتی از مردم بیشتر شهرهای گیلان سوال می کنیم ،مردم نگون بخت میان شورا و شهرداری پاس کاری می شوند و دست آخر مردم می مانند و شهری پر از زباله و شهرداری که معلوم نیست می ماند و یا می رود.
زباله هایی که در جاهایی رها می شود که مجبور می شویم در مجلس بر سر نماینده محیط زیست فریاد بزنیم و دست آخر نتیجه ای نگیریم جز استانی که پر است از زباله هایی که در سواحل به اصطلاح زیبای خزر رها شده اند.بسیاری از اعضای شوراهای استان گیلان سالی یک بار پایشان به مرکز استان باز نمی شود. سالی یک بار مسؤلان رده بالای استانی را ملاقات نمی کنند .آنوقت چگونه انتظار معجزه داریم؟
هر وقت بخواهند عملکرد شهرداری را بررسی نمایند دم از قانون ، شرع ، تکلیف الهی وحقوق مردم می زنند.اما وقتی می خواهیم عملکرد شورا ها را بسنجیم نباید از این موارد سخن بگوئیم!گوش مردم پر است از این حرفهای تکراری و بی نتیجه ! از اعضای شوراهای شهر بسیاری از شهر های استان بخصوص تالش انتظار می رود که اینقدر به دنبال تخریب نباشند. اینقدر برای مردم توجیه نیاورند که ما دزد گرفته ایم.
چطور می شود که مجموعه اعضای شورای یک شهر نمی توانند از شهردار پاسخ بخواهند ؟مگر اینکه دو دستگی میان اعضای شورا وجود داشته باشد.چرا در شهر تالش آنهایی که مخالف رفتن شهردار هستند سخن نمی گویند ؟آیا همه آنها به مواردی که سخن گوی شورا در تریبون اعلام می کنند اعتقاد دارند؟ شهری که شهردار ندارد مانند خانه ای است که صاحب ندارد.هر روز هر کس هر چه خواست می کند و مردم بی نوا و حقوق شهروندی و وظیفه شرعی و حق قانونی و همه اینها نمی دانم به کجا می رود.!
در آستانه سال نو وقتی همه کسبه ،بازاریان وکشاورزان در شهری که پتانسیل اقتصادی شاخصی ندارد به امید آمدن گردشگران نوروزی سالی درنگ می کنند و اینچنین با رفتن شهردار گرد نا امیدی بر رخساره شهر مظلوم تالش می نشیند.شهری که سالهاست بدست فرزندان خود زخمی می شود.فرزندانی که نه تنها نتوانستند در این چند سال دردی از این شهر بکاهند ،چه بسا نمک بر زخمهای دیرینش پاشیدند.دوستان شورای شهر تالش رفتن شهردار نمره منفی بر عملکرد خود شماست. چرا شهرداری را به میدان آوردید که رای شما امروز زیر سؤال برود .مگر خود شما مهر تایید بر آمدنش نزدید که امروز باید برود ؟ با این تفسیر آنگونه که پیداست منشاء مشکلات شهرداریها بسیار پیچیده است .زیرا آنها نه تنها امنیت شغلی ندارند بلکه از روز نخست نشستن بر مسند شهرداری در گیر سوال می روم یا می مانم با خودشان هستند. وقتی قرار است اعضای شورا مهر ماندن و یا نماندنش را بزنند،انوقت باید دید چه چیزی در یک شهردار باید باشد که مد نظر غالب اعضای شورا است؟ آیا این استانداردها تعریف شده است و یا برخورد سلیقه ای و شخصی با موضوع است؟آیا دسته بندی ها و یار گیریهای جناحی در این مقوله دخیل است ؟ آیا نگاه مسؤلان رده بالای شهرستان در این استیضاح ها و کنار گذاشتن ها تاثیر دارد ؟ گذر زمان و تاریخ این مرز و بوم پاسخ به این سوالات را روشن خواهد نمود.
جایگاهی مانند شورای شهر محل آزمون و خطاست نیست.اینگونه عملکرد در کرسی هایی مانند شورای شهر اثرات تربیتی مخربی در تربیت نسل آینده این مرز بوم خواهد داشت .آنگونه که با نگاهی مخرب و بر اندازنده علیه اشخاص پیش می رویم ،روزی فرا خواهد رسید که نسلی پس از خود تربیت می کنیم که برای عدول از قوانین و موازین ورود به جوامع و نقض آنها، واهمه ای نخواهند داشت. امیدواریم مخفی نمودن ضعفها و کاستی های عملکردی شورا ها در شهرهای بدون شهردار گیلان از گذشته تا کنون ،در پشت قانون،حق شرعی و تکلیف الهی و اتهام اختلاس و دزدی ، روزی دامن خود این افراد را نگیرد و شورا ها به معنای واقع مورد وثوق مردم واقع شوند.

کامران اسدنیا
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share