کیوان بهمنش

بسته اقتصادی پیشنهادی به شهردار منتخب رشت:طرح کارگزاری صدور پروانه ساختمان

۶۴ بسته اقتصادی پیشنهادی به مناسبت انتخاب شصت و چهارمین شارمند رشت شهرباران های نقره ای; بسته شماره یک : طرح کارگزاری صدور پروانه ساختمان امروزه مدیریت شهری و شهرداری یک مفهوم وسیع ، پیچیده و چند وجهی است و وظایف و فعالیتهای متنوعی را چه در حوزه اجرا و چه حوزه سیاستگذاری بر عهده […]

۶۴ بسته اقتصادی پیشنهادی به مناسبت انتخاب شصت و چهارمین شارمند رشت شهرباران های نقره ای;
بسته شماره یک : طرح کارگزاری صدور پروانه ساختمان
behmaneshامروزه مدیریت شهری و شهرداری یک مفهوم وسیع ، پیچیده و چند وجهی است و وظایف و فعالیتهای متنوعی را چه در حوزه اجرا و چه حوزه سیاستگذاری بر عهده دارد . به همین نسبت نیز استفاده و بکارگیری از ایده ها و تفکرات خلاق در حوزه های مختلف مدیریت شهری لازم و ضروری به نظر میرسد و خوشبختانه با انتخاب دکتر مهروز ثابت قدم به عنوان شصت و چهارمین شهردار بلدیه کلانشهر رشت ، کورسوی امیدی در دل شهروندان متعصب رشتی روشن گردیده که این شارمند متخصص ، بومی ، خوشفکر ، جوان ، پرتجربه و پراندوخته بتواند با تشکیل اتاق های فکر موضوعی با همکاری صاحبنظران مدیریت شهری و برگزاری جلسات متعدد طوفان ذهن ها ، با استفاده از این ایده ها و تفکرات خلاق بتواند گامی بلند ومستمر در جهت رفع مشکلات متعدد مدیریت شهری این عروس شهرهای شمالی ایران بردارد.
نگارنده در اولین یادداشت خویش در سایتهای خبری استان ، پس از انتخاب ایشان به عنوان شهردار رشت ، به بزرگترین چالش پیش روی ایشان در پویا کردن اقتصاد شهری پرداختم و از ایشان تقاضا نمودم با توجه به گرایش اقتصاد و مدیریت شهری دکترای شهردار منتخب ، به مفاهیم و مولفه های پویا سازی اقتصاد شهر رشت توجه ویژه ای داشته باشند ، چرا که امروزه شهرداری ها در واقع حکومت محلی به حساب می آیند و عملکرد و فعالیتهای آنها میتواند به توسعه و یا توقف رشد اقتصادی شهرها منجر شود.
یکی از مسیرهای پیش روی دکتر ثابت قدم در پویا کردن اقتصاد شهر رشت ، توجه ویژه ایشان به مباحث برون سپاری و واگذاری بسیاری از فعالیتهای شهرداری به بخش خصوصی و یا بطور کلی مردم میباشد. به نظر بنده ، شهردار منتخب میبایست با ایجاد یک معاونت ویژه در شهرداری رشت در قالب معاونت اقتصادی و توسعه شهری و یا حتی معاونت کیفیت و سیستم ها ، بتواند به مفاهیم برنامه ریزی استراتژیک ، پژوهش و نوآوری و تعریف و پرورش مباحث نوین و خلاقانه مدیریتی ، بعنوان اساسی ترین نیاز برای دستیابی به پیشرفت ، توسعه و رفاه و پویا کردن اقتصاد شهری جنبه عملی و اجرایی بخشد .
نگارنده نیز در این راستا و در سلسله یادداشتهای خود برای شهردار منتخب شهر باران های نقره ای ، تصمیم براین دارد که با مطالعه و بنچ مارک کردن مولفه های اقتصادی توسعه شهری که توسط شهرداران موفق کلانشهرهای این کشور بکار گرفته شده اند و ارائه آنها در قالب شصت و چهار بسته اقتصادی پیشنهادی به مناسبت انتخاب دکتر ثابت قدم به عنوان شصت و چهارمین شارمند شهر رشت ، قدمی هرچند کوچک در راه توسعه و آبادانی شهری که در آن پرورش یافته ام بردارم. امید است که مقبول درگاه حق قرار گیرد .
بسته شماره یک : طرح کارگزاری صدور پروانه ساختمان
چکیده طرح :
اجرای طرح کارگزاری صدور پروانه ساختمان از طریق تصویب این طرح در شورای اسلامی شهر رشت ، با هدف تمرکز زدایی و گسترش خدمات فنی صدور پروانه ساختمان ،تسریع در پاسخگویی به ارباب رجوع ، افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه های شهرداری ، ایجاد رقابت سازنده و افزایش کیفیت خدمات مهندسی ، آسان نمودن فرایند صدور پروانه ساختمانی با مراجعه شهروندان به یکی از دفاتر کارگزاری مجاز و تکمیل فرم درخواست وانجام کلیه مراحل شهرسازی از جمله صدور پروانه، پایان¬کار، سفتکاری ، اصلاح پروانه، پاسخ استعلامات، بانک، دفترخانه، اتحادیه، تفکیک اعیانی، تفکیک عرصه، افراز ، شکایت، حفاری در این دفاتر.
شرح طرح :
اگر دکتر ثابت قدم یکبار به عنوان متقاضی صدور پروانه احداث بنا به یکی از مناطق شهرداری رشت مراجعه نمایند ، قطعا با فرایندی مواجه خواهند شد که به نظر نگارنده بسیار دور از یک تمدن معمولی شهری می باشد . این فرایند بسیار مبتدیانه و سخت و تودرتو طراحی شده و در حال بکارگیری میباشد ( در این خصوص آمادگی این وجود دارد که بعنوان یک آنالیزور سیستم به اتفاق شهردار منتخب فرایند بالا را با استفاده از تکنیک های مطالعه کار ، بررسی و کارهای اضافی این فرایند را شناسایی نماییم .)
در روش فعلی صدور پروانه ساختمان برخی اشکالات ، پیچیدگی های زائد و زمان طولانی ، تعدد مراجعه شهروندان و کاهش فرصت فکری نیروی کارشناس شهرداری به دلیل روزمره گی و ترافیک کاری به چشم می خورد که در طرح پیشنهادی کارگزاری صدور پروانه ساختمان با هدف بهره گیری از توان کارشناسان بخش خصوصی در فرآیند صدور پروانه ساختمان نه تنها این مشکل مرتفع خواهد شد بلکه شهردار منتخب میتواند با اجرایی نمودن این بسته پیشنهادی با شناسایی فعالیتهای بدون ارزش افزوده و فعالیتهای موازی در نهاد شهرداری رشت و حذف آنها و نیز کاهش سهم نیروهای ستادی شهرداری به نیروهای اجرایی و عملیاتی به مهمترین برنامه استراتژیک نقشه راه شهرداری یعنی برنامه مدیریت هزینه ها در شهرداری جامه عمل پوشاند.
نقاط قوت طرح :
تمرکز زدایی و گسترش خدمات فنی صدور پروانه ساختمان، تسریع در پاسخگویی به متقاضیان و جلوگیری از سرگردانی و اتلاف وقت شهروندان ، امکان پیگیری و صدور همزمان چندین پروانه ساختمان ، افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه های شهرداری و ایجاد رقابت سازنده و افزایش کیفیت خدمات مهندسی از نقاط قوت این طرح به شمار می آیند .
بسیاری از مراجعات به شهرداری که در روش فعلی توسط ارباب رجوع انجام می شود در طرح مذکور توسط دفاتر و به وکالت از طرف ارباب رجوع انجام خواهد شد . همچنین بازدید از مراحل تکمیل پرونده ، تکمیل کارت گذر بندی و تطبیق با طرح تفصیلی از جمله مواردی است که توسط دفاتر خدمات مهندسی انجام خواهد گرفت . در طرح مذکور دفاتر خدمات مهندسی مشمول طرح به وکالت از طرف ارباب رجوع و به کارگزاری از طرف شهرداری به انجام بسیاری از مراحل صدور پروانه ساختمان خواهند پرداخت .
نقاط ضعف طرح :
عدم پاسخگویی احتمالی صحیح و منطقی به متقاضی و قصور احتمالی در انجام وظایف و خدمات محوله ، شکایات احتمالی علیه کارگزار ، نداشتن حسن خلق و سوء رفتار احتمالی پرسنل تحت امر ، تخلف احتمالی آشکار و پنهان در اجرای کار و ایجاد ارتباط ناسالم با عوامل تصمیم گیری ، استفاده غیر مجاز احتمالی از کارمندان شهرداری و عدول از ضوابط شهرداری و شهر سازی و سایر مقررات ملاک عمل در این طرح محتمل خواهد بود که شهرداری میتواند با ضابطه مند کردن انتخاب این کارگزاران از طریق تعریف یک فرایند قانونمند در فراخوان و آزمون و انتخاب و برگزاری دوره های آموزشی اثربخش ضوابط شهرسازی ،GLS ، سیستم های مکانیزه ، محاسبات عوارض ، سیمای شهری ، ضوابط ایمنی و آتش نشانی و استحکام بنا این نقاط ضعف را پوشش داده و نیز به منظور کاهش اثرات منفی اجرای این طرح ، میتوان برای شروع ، این طرح را بصورت پایلوت در یکی از مناطق شهرداری رشت و یا در کلیه مناطق تنها برای احداث ساختمان های زیر سه طبق روی پیلوت اجرا نمود .
شهرداری های اجرا کننده طرح در سطح کشور :
تهیه و تدوین طرح کارگزاری صدور پروانه ساختمان در بین کلان شهرها برای اولین بار در کلان شهر اصفهان محقق شد. هم اکنون کارگزاریهای صدور پروانه ساختمان بصورت پایلوت در مناطق ۶ و ۱۰ شهرداری اصفهان با افتتاح ۶ دفتر فعالیت خود را آغاز نموده اند. شهرداری مشهد نیز در حال مطالعه بکارگیری این طرح میباشد.

نتیجه گیری :
با واگذاری این فرایند بزرگ در سطح شهرداری رشت نقش شهرداری در رونق اقتصاد شهر برجسته خواهد شد چرا که این برون سپاری کمک شایانی به اشتغال زایی برای مهندسان ساختمان در شهر رشت خواهد نمود و این امر به پویایی اقتصاد شهر منجر خواهد شد .
این نوشته ناتوان از اشاره به تمامی موارد استقرار ، بکارگیری و اجرای این طرح است و در صورت پذیرفتن این طرح در شهرداری رشت میتوان این بسته کاری را بصورت دقیق تری تدوین نمود .

آرزومند سربلندی دردانه شهرهای ایران زمین ، رشت شهر باران های نقره ای
کیوان بهمنش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share