کیوان بهمنش

بسته اقتصادی پیشنهادی به شهردار رشت:اجرای آسفالت پلیمری گوگاس در رشت

۶۴ بسته اقتصادی پیشنهادی به مناسبت انتخاب شصت و چهارمین شهردار رشت بسته شماره دو : اجرای آسفالت پلیمری گوگاس برای نخستین بار در رشت امروزه مدیریت شهری و شهرداری یک مفهوم وسیع ، پیچیده و چند وجهی است و وظایف و فعالیتهای متنوعی را چه در حوزه اجرا و چه حوزه سیاستگذاری بر عهده […]

۶۴ بسته اقتصادی پیشنهادی به مناسبت انتخاب شصت و چهارمین شهردار رشت
بسته شماره دو : اجرای آسفالت پلیمری گوگاس برای نخستین بار در رشت
behmaneshامروزه مدیریت شهری و شهرداری یک مفهوم وسیع ، پیچیده و چند وجهی است و وظایف و فعالیتهای متنوعی را چه در حوزه اجرا و چه حوزه سیاستگذاری بر عهده دارد . به همین نسبت نیز استفاده و بکارگیری از ایده ها و تفکرات خلاق در حوزه های مختلف مدیریت شهری لازم و ضروری به نظر میرسد و خوشبختانه با انتخاب دکتر مهروز ثابت قدم به عنوان شصت و چهارمین شهردار بلدیه کلانشهر رشت ، کورسوی امیدی در دل شهروندان متعصب رشتی روشن گردیده که این شارمند متخصص ، بومی ، خوشفکر ، جوان ، پرتجربه و پراندوخته بتواند با تشکیل اتاق های فکر موضوعی با همکاری صاحبنظران مدیریت شهری و برگزاری جلسات متعدد طوفان ذهن ها ، با استفاده از این ایده ها و تفکرات خلاق بتواند گامی بلند ومستمر در جهت رفع مشکلات متعدد مدیریت شهری این عروس شهرهای شمالی ایران بردارد.
نگارنده در اولین بسته پیشنهادی خویش به شهردار منتخب ، به برون سپاری یکی از مهمترین فرایندهای شهرداری یعنی فرایند صدور پروانه ساختمان به بخش خصوصی و دفاتر کارگزاری و اهمیت آن در پویا سازی اقتصاد شهری پرداخت و در این یادداشت به یکی از مهمترین موضوعات عملیاتی شهر یعنی فرایند آسفالت معابر درون شهری شهر رشت خواهد پرداخت .

بسته شماره دو : اجرای آسفالت پلیمری گوگاس برای نخستین بار در رشت
چکیده طرح :
برای نخستین‌بار در خاورمیانه و کشور عزیزمان ایران، پدیده ساخت آسفالت پلیمیری به نام گوگاس توسط متخصصان ایرانی و در یک واحد صنعتی خصوصی در شهرمشهد به مرحله تولید صنعتی رسید .
در این طرح گوگرد حاصل از پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد که در سنوات گذشته به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی با قیمت پایین به خارج از کشور صادر می‌شد ، اکنون این گوگرد در فرایند تولید گوگاس استفاده می‌شود و این محصول مورد کاربرد در آسفالت پلیمری با صدور به خارج از کشور درآمد ارزی قابل ملاحظه‌ای برای کشور به همراه آورده است. مزیت آسفالت پلیمری نسبت به آسفالت معمولی در استحکام و طول عمر بیشتر و مصرف قیر کمتر است. تولید این آسفالت به گونه‌ای است که سالانه موجب صرفه جویی یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری در صنعت آسفالت کشور خواهد شد.
شرح طرح :
یکی از عوامل نشاندهنده توسعه هر شهر ، وجود راه ها و جاده های مواصلاتی درون شهری شامل اتوبانها و بزرگراه های مناسب و با کیفیت است و عامل مهم در اجرای توسعه راهها وجود مصالح و ماشین آلات مناسب می باشد . پرواضح است که یکی از پرهزینه ترین فرایندهای عملیاتی شهرداری ها آسفالت معابر درون شهری است و از همه مهمتر هزینه های عملیاتی نگهداری و تعمیرات آسفالت این معابر میباشد . وهمانطور که میدانیم ، این محدودیت بدلیل محدود بودن قیرهای پالایشگاهی و گران بودن آن میباشد . در سالهای اخیر نیز به دلیل افزایش قیمت نفت خام و سوخت های فسیلی عملاً قیر که در سالهای گذشته کالای کم ارزش محسوب می شد به ارزش واقعی خود رسیده و عملاً هیچ ماده دیگری نیز تا کنون با توجه به مسائل اقتصادی و کیفی نتوانسته جایگزین مناسبی برای آن باشد و این موضوع در حال حاضر دغدغه اصلی و بزرگترین چالش پیش روی شهرداران کشور میباشد.
در سالهای اخیر به جهت افزایش نرخ سوختهای فسیلی، تحقیقات مختلفی در این خصوص انجام گردیده است که از مهم ترین آنها اضافه شدن ترکیب نوعی گوگرد اصلاح شده در قیرهای پالایشگاهی است با توجه به این شرایط واحد تحقیق ( R & D) شرکت زنیط مشهد با بهره گیری از پرسنل مجرب و استفاده از آزمایش های معتبر بین المللی، پس از سالها تحقیق موفق به تولید نوعی افزودنی اصلاح کننده جایگزین قیر در آسفالت با نام تجاری گوگاس شده است .
اختراع و نوآوری زنیط ، و محصول گوگاس مورد کاربرد درآسفالت پلیمری ، می تواند انقلابی اقتصادی و کیفیتی در صنعت آسفالت معابر درون شهری و بین شهری کشور عزیزمان ایران را فراهم آورد .

نقاط قوت طرح :
مزایای فنی استفاده گوگاس در آسفالت :
• باعث افزایش طول عمر جاده می گردد.
• با افزایش سختی و مقاومت در برابر شیار شدگی ( اثر چرخ در سطح راه) ، در عین حال، انعطاف پذیری آسفالت را نیز حفظ می کند.
• حدود ۱۰% تا ۱۵% نسبت به آسفالت معمولی هم ارزی لایه ای بیشتری ایجاد می کند.
• از گوگاس به عنوان جایگزینی برای قیر در تولید مخلوطهای آسفالت استفاده می شود.
• گوگاس باعث افزایش مقاومت در برابر شیارافتادگی، تغییر شکل دائمی آسفالت گردیده و روسازی را قوی و محکم می کند.
• استفاده از این افزودنی بازه عملکردی برتر در تمام شرایط جوی را ایجاد می کند و باعث کاهش حساسیت دمایی آسفالت می شود. در آب و هوای سرد گوگاس امکان استفاده از قیرهای نرم تر با خواص دمای پایین ( بدون از بین بردن کارایی در دمای بالا )را ایجاد می کند. در آب و هوای گرم که غالباً قیرهای معمولی سطح بالایی از سختی مورد نیاز را ندارد، گوگاس عملکرد ضدشیارشدگی را در حالی که هنوز امکان استفاده موثر از قیرهای در دسترس متداول را فراهم می کند بهبود می بخشد. در قطعاتی از جاده های واقعی در مناطق با آب و هوای متنوع در ایران با استفاده از گوگاس روسازی شده اند که دارای نتایج مثبتی بوده است.
• این افزودنی لایه های سطحی روسازیها را به طور چشمگیری در برابر تغییر شکل های دائمی و صدمه نشت سوخت مقاوم تر می کند امکان استفاده از روسازی های آسفالتی را در جاده ها که سابقاً برای این کار نامناسب تشخیص داده می شوند( نظیر مسیر اتوبوس ها، فرودگاه ها و ترمینالها محوطه بنادر و …) ایجاد می کند.
• استفاده از گوگاس در لایه های ساختاری به علت کریستاله شدن در ون مخلوط افزایش مقاومت و افزایش باربری جاده ها را فراهم می کند. و به این دلیل مناسب جاده هایی با کاربردهای سنگین نظیر محوطه پایانه کامیونها، اتوبوسها و چهار راه ها می باشد.
• گوگاس از طریق جایگزین به عنوان درصدی از قیر در مخلوط آسفالت به کاهش نگرانی های صنعت در مورد عدم تعادل منابع قیر کمک می کند.
• گوگاس حاوی مواد پلاستی سایزر بوده و ضمناً افزودنی است که موجب کاهش بخارات مضر گوگرد شده و دمای تصعید آن را افزایش می دهد.
• این افزودنی با کاربرد آسان، باعث پایداری آسفالت به مرور زمان ( بدون از دست دادن خواص در دماهای گرم و سرد) می شود.
• گرچه ممکن است درصد فضای خالی مخلوط آسفالت حاوی گوگاس نسبت به آسفالت معمولی در محدوده استاندارد بالا رود ولی در اثر استفاده گوگاس تراکم و استحکام آسفالت افزایش می یابد.
• فضای خالی زیاد در مخلوط باعث اکسیداسیون قیر و نفوذ رطوبت می شود که منجر به کوتاه شدن طول عمر آسفالت خواهد شد.اما گرانولهای گوگاس علی رغم افزایش فضای خالی مخلوط بدلیل فراهم آوردن شرایط نفوذ ناپذیری در مخلوط، عدم ایجاد شرایط اکسیداسیون شده و دوام مخلوط را افزایش می دهند.
• ساختار کریستالی گوگاس در آسفالت پیوندهای داخلی را افزایش داده و روسازی را از درون استحکام می بخشد.
مزایای ایمنی و زیست محیطی استفاده گوگاس در آسفالت:
اهم مزایای ایمنی و زیست محیطی استفاده از گوگاس در آسفالت را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
• افزودنی گوگاس دارای موادجاذب بخار است لذا بسیاری از مشکلات مربوط به تصعید شدن مواد فرار قیر حین ساخت آسفالت و اجرای آن کاهش می یابد.
• مخلوط گوگاس دارای افزودنی هایی برای کاهش بوی ناشی از تصعید گازH2S ( ناشی از گرم شدن گوگرد) و دیگر گازهایی است که توسط مخلوط آسفالت تولید می شود.
• در فرآیند تولید و اجرای آسفالت، مخلوط های حاوی گوگاس در دماهایی پایین تر از دمای آسفالت معمولی تولید می شود که بدین ترتیب بو و میزان گازهایی نظیر SO2 و H2S را به حداقل می رساند.
• با توجه به اینکه افزدنی گوگاس ( برخلاف قیر) ساختار آلی هیدروکربنی ندارد، این امر منجر به کاهش محسوس انتشار ترکیبات آلی فرّار حین تولید و اجرای آسفالت می گردد
• در صورت انجام صحیح مراحل تهیه مخلوط و کنترل دکای اختلاط، در آسفالت حاوی گوگاس تصعید گازهای مضر نظیر SO2 و H2S ناچیز بوده و بسیار پایین تر از مقادیر مندرج در استاندارد اروپاست
• با توجه به کاهش دمای قیر هنگام استفاده از گوگاس، میزان انتشار گازهای گلخانه ای مانند CO2 کاهش می یابد.
• گوگاس دارای افزودنی های مخصوص است که به منظور به حداقل رساندن تصعید مواد در طول فرایند تولید، حمل پخش آسفالت در آن بکار رفته است.
• گوگاس غیر سمی است با آب برهم کنش نمی دهد و جاذب رطوبت نیست.
• گوگاس در برابر اشعه UV غیرحساس است.
• آسفالت تهیه شده با گوگاس در مقایسه با آسفالت معمولی باعث می شود که منابع مورد نیاز جاده سازی کمتر استفاده گردد که این امر یکی از مزایایی زیست محیطی مصرف آن است.
• آسفالت حاوی گوگاس به طور معمول در دماهایی حدود ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد کمتر از آسفالت گرم معمولی تولید می شود.این امر باعث صرفه جویی در باعث مصرف انرژی در کارخانه های آسفالت می شود.
• در صورت اقدام به بازیابی آسفالت اولاً روسازی های حاوی گوگاس بازیافت پذیرند. ثانیاً در دماهای پایین تر از آسفالت های متداول بازیافت می شوند.
• به دلیل مقاومت بیشتر روسازی حاوی گوگاس، ضخامت آسفالت می تواند کاهش یابد. این امر باعث کاهش چشمگیر میزان CO2 در مقایسه با آسفالت معمولی می شود.
مزایای استفاده از گوگاس در آسفالت جنبه های اقتصادی و صرفه جویی انرژی :
• استفاده از گوگاس باعث صرفه جویی از طریق کاهش هزینه های سوخت ( بعلت دماهای اختلاط کمتر و کاهش نیاز به قیر) می باشد.
• این افزودنی می تواند ۱۰% تا ۳۵% صرفه جویی اقتصادی در مقایسه با سایر آسفالتهای اصلاح شده ایجاد کند.
• با توجه به اینکه در کارخانه های آسفالت متداول، آسفالت حاوی گوگاس به طور معمول در دماهایی حدود ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد کمتر از آسفالت گرم دمای تولید و پخش می گردد دارای صرفه جویی قابل ملاحظه ای از بعد انرژی خواهد داشت
• آسفالت های حاوی گوگاس در دماهای پایین تر از آسفالت های متداول قابل بازیافت می باشند.
• قیر از محل تولید تا مصرف نهایی باید بصورت گرم نقل و انتقال یافته و لازم است که بطور مکرر گرم شود در صورتی که افزودنی گوگاس مستقیماً در آسفالت استفاده شده و نیاز به گرم کردن جداگانه و یا در اختلاط با قیرندارد.
• برای کاربرد هر تن قیر در پروژه های مختلف به طور متوسط ۱۲ لیتر گازوئیل مصرف می گردد که این امر در خصوص گوگاس اضافه شده به قیرمورد ندارد.
• ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی و بهره وری اقتصادی از یک طرف افزایش ظرفیت تحمل باربری آسفالت حاوی گوگاس از یک طرف دیگر، این ماده پتانسیل افزایش عمر جاده ها و امکان اجرای روسازیدر ضخامت هایی کمتر رانیز فراهم می کند
نقاط ضعف طرح :
نوین بودن این محصول و مقاومت پیمانکاران سنتی آسفالت در بکارگیری این محصول
شهرداری های اجرا کننده طرح در سطح کشور :
این محصول به صورت آزمایشی در سازمان های عمران شهرداری های شهر های شیراز و اصفهان و زنجان به کار گرفته شده است .

نتیجه گیری :
سالهاست که استان گیلان و به ویژه شهر رشت از نداشتن آسفالت خوب رنج می برد و ترمیم مرتب آسفالت معابر باعث هدر رفتن منابع مالی شهرداری و همچنین گلایه های به حق مردم فهیم شهر رشت شده است. حال که یکی از شعارهای شورای محترم شهر رشت ، نهضت آسفالت اعلام شده است ، چه خوب است شهردار منتخب که عملکرد ایشان نشان داده در بکارگیری روش های خلاقانه اداره این شهر ذره ای از خود تردید نشان نمی دهد ، با تشکیل یک کارگروه متخصص نسبت به بررسی و امکان سنجی بکارگیری این محصول در آسفالت معابر درون شهری شهر رشت اقدام نماید تا به امید پروردگار یکی از معضلات همیشگی این شهر برای همیشه از بین رود .

آرزومند سربلندی دردانه شهرهای ایران زمین ، رشت شهر باران های نقره ای
کیوان بهمنش- مدیر کیفیت پروژه های احداث و توسعه نیرو گاه های ایران

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share