مرور روزنامه های صبح گیلان:

بازهم دارو و درمان/لزوم دقت در ارائه آمار/سرایدار یک و نیم میلیارد تومانی !

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استان گیلان هر چند از نظر زیرساخت های پزشکی، درمانی از موقعیت مناسبی برخوردار است و سرانه پزشک در حد بالایی قرار دارد اما این استان در بخش بهداشتی همچنان یکی از استان های کمتر برخوردار محسوب شده و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

بازهم دارو و درمان
خزر در سرمقاله خود نوشت:سفر اخیر وزیر بهداشت به گیلان بار دیگر موضوع بهداشت و سلامت را در کانون توجه رسانه ها و افکار عمومی این استان قرار داد.
استان گیلان هر چند از نظر زیرساخت های پزشکی، درمانی از موقعیت مناسبی برخوردار است و سرانه پزشک در حد بالایی قرار دارد اما این استان در بخش بهداشتی همچنان یکی از استان های کمتر برخوردار محسوب شده و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. چنان که بر اثر عدم رعایت مسائل بهداشتی، آلودگی های فراوانی در بخش آب، و… ایجاد شده و عملا باعث بیماری های گوناگونی می گردد. از سوی دیگر به علت شرایط اقلیمی برخی بیماری ها در گیلان به میزان بیشتری وجود دارند و بالا بودن هزینه های دارو و درمان نیز مشکلات فراوانی برای مردم در این استان ایجاد کرده که لزوم توجه به مسائل بهداشتی و درمانی مردم و کاهش هزینه های آنان را بیشتر می کند. چرا که وجود بیمارستان های رنگارنگ خصوصی در گیلان نباید این تصور را ایجاد کند که اکثریت مردم این استان توانایی تامین مخارج دارو و درمان خود را دارند.

Pag1pdf8

​مردم به آمار مسئولین اعتنا ندارند مسئولین در ارائه آمار باید دقت کنند

محمدکاظم شکوهی راد در سرمقاله گیلان امروز نوشت:سابقه‌ای که مردم ما از مسئولین دولت‌های نهم و دهم دارند، سابقه‌ی خوشی در ارائه آمار نیست. دولت‌های پیشین بی‌محابا آمارهایی ارائه می‌کردند و بر آن اصرار می‌ورزیدند که از بیخ و بن غلط بود، به طوری‌که وقتی خبرنگاری از مسئول دولت دهم سوال کرد ارائه آمار یک میلیون و ششصد هزار شغل ایجاد شده به وسیله دولت بر چه مبنایی است، در حالی‌که بیکاری روز به روز گسترش یافته، وی بدون معطلی چیزی به این مضمون گفت: «وقتی ما ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر می‌سازیم در هر واحد چهار نفر مشغول می‌شوند پس فقط در مسکن مهر ما – یعنی دولت – یک میلیون و ششصد هزار شغل ایجاد کرده» در مقابل این قسم‌های حضرت‌عباس، دمب خروس از جیب مدعیان این آمار پیدا بود و معلوم بود ارائه این‌گونه آمارها فقط برای تبلیغات و نوعی مردم‌فریبی است. آمارهای دیگر هم کم و بیش همین راه و روش را داشت و در واقع ماهیت آمارهای ارائه شده به مردم در حد همان ادعای مدیریت جهانی آنها بود، با این سوءسابقه در دولت، حالا دولت آقای روحانی و مسئولین آن باید در ارائه آمار دقت و توجه لازم را داشته باشند و آمار را نه تنها کنترل، ارزیابی و راست‌سنجی بلکه به درستی و با توضیحات روشنگرانه مطرح کنند.

آنچه مسلم است هنوز مردم ما به ادعاها و آمارهایی که به وسیله مسئولین اعلام می‌شود با نظر شک و تردید نگاه می‌کنند، بنابراین دولت تدبیر و امید باید مواظبت کند راه دولت‌های نهم و دهم را در ارائه آمار بخصوص آمار اقتصادی که با زندگی و معیشت روزمره مردم سر و کار دارد، نرفته بلکه با وسواس و دقت عمل کند و الا دیوار بی‌اعتمادی برای پذیرش آمار بین مردم و دولت همچنان استوار باقی خواهد بود.

۳ روز پیش آقای دکتر نجفی استاندار در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری اعلام کردند که ۳۱ هزار فرصت شغلی در استان در سال ۹۳ ایجاد شده است خوشبختانه ایشان در چندجا تاکید داشتند که «سامانه رصد شغل‌ نشان می‌دهد که ۳۱ هزار فرصت شغلی» و تاکید بر «فرصت شغلی» کرده بودند. یعنی در اعلام آمار مربوط علیرغم اینکه آمار ۳۱ هزار فاقد اغراق است معذالک؛ احتیاط و صرفا نقل کردند.

روشن است که فرصت شغلی لزوما به طور قاطع شغل بالفعل نیست بلکه این آمار از آماری که از منابع صدور مجوز برای کارآفرین تنظیم می‌شود شکل می‌گیرد. اگر فردی حقیقی یا حقوقی موفق می‌شود برای شرکت تعاونی یا واحد کارگاهی و صنعتی مجوز بگیرد، ظرفیت کارآفرینی آن هم به موسسه صادرکننده مجوز می‌دهد و این آمار به عنوان ظرفیت و فرصت شغلی ثبت می‌شود که صد البته احتمال اینکه این فرصت بالقوه فعلیت نیابد کم نیست همانطور که اگر در آمار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بررسی شود افراد شاغل در بخش تعاون رقمی ثبت شده اعلام می‌شود که با واقعیات بیرونی مطابقت ندارد یا از صدور پروانه‌های تاسیس کارگاه‌های صنعتی آماری استخراج می‌شود که در عمل صورت تحقق نگرفته و با شاغلین در این بخش مغایرت و فاصله بسیار دارد، سعی شود در گزارشاتی که به مردم داده می‌شود شیوه‌ی دولت پیشین پیش گرفته نشود و همچنان که استاندار به امر توجه کرده‌اند بقیه مسئولین نیز توجه داشته باشند.

بنابراین مسئولین محترم در ارائه آمار ضمن توضیح مطلب قبل از اعلام آمار حتما راستی آزمایی کرده و صرفا گزارش زیرمجموعه‌های مسئول را بدون ارزیابی و پالایش اعلام نکنند. هر چه با مردم صادق‌تر باشیم مردم بیشتر به سوی ما می‌آیند.

باشد که دولت تدبیر و امید و کارگزاران‌اش با تکیه بر صداقت و راستی بتوانند اعتماد مردم و دولت در پذیرش آمار را بازسازی کنند.
img_5502639aef3f2

صداقت نخستین فصل دانایی است
اکبر محبوبی فر در صفحه آخر سوال جواب و ستون چند لحظه زندگی نوشت:راننده تاکسی می گفت: میدان گیل را به سمت توشیبا دور زدم و خانم میان سالی را که با دو تا چمدان و ساک دستی در مسیر ایستاده بود سوار کردم و چمدان های او را در صندوق عقب تاکسی گذاشتم و سعی کردم با گریز از ترافیک او را به مقصد برسانم اما متوجه شدم خیابان های شهر را خوب بلد نیست، یکی دو بار تلفن همراه او زنگ خورد و خیلی کوتاه و به اختصار پاسخ داد و گفت به فامیل زنگ نزدم که به قول فرنگیها سوپرایز بشوند، در حقیقت دوست ندارم مزاحمت ایجاد کنم!
گفتم: شمالی ها مهمان دوست هستند، حتما از دیدن شما خوشحال خواهند شد، اتفاقا همینطور هم بود، وقتی زنگ یکی از واحدهای آپارتمان را زد و صاحبخانه صدای او را شنید به همراه خانواده به استقبال او آمدند و دیدارها خیلی خیلی صمیمانه بود، اصلا فرصت ندادند از تاکسی پیاده شوم و چمدانها را بردارم، کرایه ام را حساب کردند و با اشتیاق او را به داخل آپارتمان بردند، من حدود دو ساعتی در شهر کار کردم و گذرم دوباره به پایانه ها افتاد مسافر که سوار کردم و صندوق تاکسی را باز کردم متوجه شدم یکی از چمدان های آن خانم در تاکسی جا مانده است؛ راستش را بخواهید خودم را ملامت کردم که چرا دقت نکردم و این اتفاق افتاد!
وقتی مسافرها را پیاده کردم به سمت آدرسی رفتم که صاحب چمدان را به مقصد رسانده بودم، خلاصه شانسی زنگ یکی از واحدها را زدم و با نشانی هایی که دادم به سختی توانستم مسافر مذکور را پیدا کنم او خیلی با تاخیر آمد و از دیدن من متعجب شد، پرسیدم خانم شما چیزی در تاکسی جا نگذاشتید؟ او با اطمینان پاسخ داد خیر، مگر مشکلی پیش آمده؟! چمدان را آوردم و گفتم: این امانتی شما که در تاکسی جامانده بود نگاه کنید صحیح و سالم است؟! مسافر با دیدن چمدان رنگ از صورتش پرید و به لکنت افتاد و گفت یک دنیا از شما ممنون هستم، همه زندگی من در همین چمدان کوچک مسافرتی خلاصه شده است. گفتم: این نیز چند لحظه از زندگیست. او گفت: صداقت نخستین فصل دفتر دانایی است و آنچه که ما میکاریم درو می کنیم و چه بسیار شیوا گفتی این نیز چند لحظه از زندگیست.
سرایدار یک و نیم میلیارد تومانی !
رضا صبوری در ستون بی منظور و صفحه آخر سوال جواب نوشت:سرایداری ۱۵ میلیارد ریال یعنی معادل یک و نیم میلیارد تومان پول پیدا کرد و به صاحبش برگرداند. هر چی فکر میکنیم این آقا چطور این همه پول را گم کرد عقلمان به جایی قد نداد که نداد!
آخه یک و نیم میلیارد اگه همه تراول چک صد هزار تومانی هم باشه ۱۵۰ بسته پول میشه که احتمالا صاحبش حواسش نبوده و از جیبش قل خورده و افتاده پایین و حتما هم جیب گل و گشادی داشته!
ننه جانمان می فرمایند: «پول حلال پیش صاحبش بر می گرده و لابد مال مستحقی بوده» و ما نفهمیدیم خودش مستحق بوده و یا سرایدار بیچاره!
و اگه مستحق بوده چه مستحق پولداری بوده، شاید هم پول تو جیبی بچه هایش بود و بچه سر به هوایی کرده و پول رو گم کرده و احتمالا مادر بچه وقتی دیده بچه کمی ناراحت شده، گفته: غصه نخور عزیزم، فدای سرت، به بابات می گم دوباره بهت بده.
و شاید هم مال خانوم خونه بوده که شبد عیدی میخواسته بره چند کیلو طلا پلا بخره و وقتی پول رو گم کرده چنان جیغ بنفشی کشیده که سرایدار بیچاره زهره ترک شده و پول رو برگردونده!
خدا رو شکر که ما نه از این پولا داریم که گم بکنیم و بعد غصه اش رو بخوریم و نه اصولا از این پولا دیدیم! خوشا به سعادت سرایدار که حداقل این همه پول یه جا دیده و حداقل یه شبانه روز بغلش کرده ….
من می خوام تو بلبشوی زندگی/دیگه اهل کار و بار باشم فقط
بسه هر چی چرت و پرت نوشته ام/من می خوام سرایدار باشم فقط
so-23itled ۴۸۷۴۱ mo-23 go-23d

Share