در پنجاه و پنجمين جلسه کميسيون فرهنگي اجتماعي شورای شهر رشت عنوان شد:

ایجاد ایستگاههای مطالعه در ۱۰ مرکز عمومی رشت/انتخاب ۱۲یا۸ دی به عنوان روز رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مظفر نیکومنش ، در پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت گفت: بزودی در ده مرکز عمومی کلانشهر رشت ایستگاههای مطالعه ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مظفر نیکومنش ، در پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت گفت: بزودی در ده مرکز عمومی کلانشهر رشت ایستگاههای مطالعه ایجاد خواهد شد.

IMG_20150228_132445وی اظهار کرد : با توجه به اینکه سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری سال فرهنگ ، اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است بر آن شدیم تا با هدف توسعه کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه بین شهروندان اقدام به ایجاد مراکز مطالعه رایگان در سطح شهر نماییم.

 این جلسه ظهر روز شنبه نهم اسفند ماه ۹۳ در محل عمارت شورا و با حضور نیکومنش ، حجت الاسلام لاکانی ، مشاور کمیسون، حق بین – مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری رشت ،  قانع – سرپرست دفتر سرمایه گذاری فرهنگی شهرداری رشت ، حسنی – مدیر روابط عمومی شهرداری ، فرانک پیشگر ، فاطمه شیرزاد ،جمشیدی و شوقی ، بهمنی – رئیس خانه مطبوعات رشت، کریم خرسندی – عضو هیات مدیره خانه مطبوعات تشکیل شد.

   رئیس کمیسیون اهداف این طرح را توضیح داد و گفت: گسترش فرهنگ مطالعه بین اقشار مختلف  و به موازات آن ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و اجتماعی جامعه مهمترین هدف ماست.

 دبیر کمیسیون فرهنگی شورا، نحوه اجرای این طرح را بدین صورت عنوان کرد که برای شروع ، ده نقطه پر رفت و آمد شهر نظیر پارک قدس رشت ، بوستان ملت ، بوستان دانشجو، سبزه میدان و چند نقطه دیگر برای قرار دادن ۹ نشریه استانی در نظر گرفته خواهد شد .

وی گفت : روزنامه های اعلام شده نیز موظف خواهند بود حداکثر تا ساعت ۹ صبح هر روز نشریه های خود را به تعداد حداقل ۳۰ نسخه در مکانهایی که شهرداری تعیین می کند قرار دهند و در پایان هر ماه فاکتورهای خود را با تخفیف ۲۰ درصد به روابط عمومی شهرداری رشت تحویل دهند.

وی افزود : رویکرد شهرداری در این طرح گسترش فرهنگ مطالعه بین شهروندان بوده وشهرداری بنا به توافق از هر روزنامه حداقل ۱۲۰نسخه خریداری و دراماکن عمومی شهر در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.

همچنین دو تبصره برای این طرح عنوان گردید ؛

۱. هزینه خرید روزنامه ها از محل بودجه سازمان فرهنگی شهرداری تامین گردد.

۲. شهرداری در طول ۶ ماه پس از اجرای طرح ، اثرات آن را بین شهروندان بررسی و به اطلاع شورای شهر رشت برساند.

  جمشیدی عضو شورای شهر:روزنامه ها و مطبوعات همواره مظلوم واقع شده اند

رضا جمشیدی عضو کمیسیون فرهنگی شورا با اعلام موافقت در خصوص اجرای طرح مطالعه همگانی شهروندان گفت : مطبوعات با وجود هزاران مشکل خرد و کلان تاکنون به فعالیت خود ادامه داده وهمواره رویدادهای اجتماعی و سازمانی را پوشش داده اند. این ابتکار جدید شهرداری رشت حرکتی مفید و دو سویه،  هم در جهت ارتقاء سطح کیفی فرهنگ شهروندی و هم در جهت حمایت از جراید استانی است.

وی افزود: ایستگاههای اتوبوس و حتی بعضی اتوبوسهای از رده خارج نیز با رنگ آمیزی و تغییر کاربری پتانسیل خوبی برای ایجاد کتابخانه های سیار در سطح شهر خواهند بود.

نیکومنش نیزخاطر نشان کرد : مکانهای عمومی نظیر شهرداری ، استانداری، ادارات مختلف و… مکانهای مناسبی برای این منظور هستند.

بهمنی، رئیس خانه مطبوعات رشت با ابراز رضایت از این حرکت شهرداری و شورای شهر اظهار داشت : جای بسی خوشحالی است که برای اولین بار مطبوعات فرصتی یافتند تا در کمیسیونی با نام خودشان مجالی برای ابراز وجود یابند و بنده به عنوان عضوی از اصحاب رسانه این اتفاق را به فال نیک میگیرم.

وی افزود: متاسفانه ارتباط شورای شهر و شهرداری با مطبوعات کیلومترها فاصله دارد اما با این اتفاق جدید امید آشتی و همکاری این دو نهاد مردمی به وجود آمده و در صورت تعامل بسیار برای هم مفید خواهند بود.

  خرسندی نیز ابراز امیدواری کرد که این جلسه منجر به نتیایج مطلوب بوده و اجرایی گردد . وی خاطرنشان کرد : نواحی پنج گانه شهرداری رشت مکان مناسبی برای قرارگیری بسته های مطبوعاتی می باشد و نشریات مذکور نیز با نگاه ویژه و ریزبینانه اخبار  مناطق شهری را پوشش خوهند داد .

کتابخانه ها و روزنامه خوانی سیار اتوبوسی را در قالب دو طرح اجرایی خواهیم کرد

   علیرضا حسنی مدیر روابط عمومی شهرداری رشت در جلسه پنجاه و پنجم کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت اعلام کرد: با موافقت مدیریت جدید شهرداری مقرر شد طرح کتابخانه های سیار شهری و طرح روزنامه خوانی همگانی در دو طرح مجزا اجرایی گردد که فعلا الویت به طرح روزنامه خوانی داده شده است و لازم است درادامه کار  نماینده ای از کمیسیون فرهنگی با خانه مطبوعات رشت به یک طرح جامع  و اجرایی برسند.

شیرزاد نیزضمن موافقت با طرح مورد بحث ابراز داشت : دغدغه های اصحاب رسانه در خانه مطبوعات بسیار به جا و قابل درک است و امید است با تعامل بیش از پیش گامهای مثبتی در جهت حمایت از مطبوعات محلی اعم از روزنامه و هفته نامه و گاهنامه و فصلنامه های استان برداشته شود.

تغییر کاربری ساختمان مرکزی شهرداری به موزه هنرهای معاصر

 رئیس کمیسیون فرهنگی شورا اعلام کرد:  ساختمان شهرداری رشت جزء آثار ملی کشور ثبت گردیده است و طرحی در دست است تا این ساختمان به موزه هنرهای معاصر تغییر کاربری دهد. نیکومنش گفت : طبق رایزنی هایی که با اداره ارشاد استان صورت گرفت ، مقرر گردیده است تا تعداد۲۸ نفر از هنرمندان معاصر گیلان آثار خود را دراین مکان به نمایش بگذارند.

وی اضافه کرد : علاوه برآن استان گیلان دارای اسناد ومدارک منحصر به فردی است که این مکان، ویترین مناسبی برای نگهداری آن اسناد ارزشمند خواهد بود.

اولین مجموعه طنزسینمای خانگی استانی ، با رویکرد حل معضلات شهرنشینی در گیلان کلید می خورد

برای اولین بار در کشور، با مشارکت شورای شهر رشت مجموعه ای نمایشی و استانی در قالب طنز و به زبان محلی ساخته خواهد شد. این مجموعه  نوعی  نمایش طنز است وهدف ازساخت آن بیان معضلات شهرنشینی و ارائه راهکار و به نوعی آموزش مواجهه با معضلات گوناگون شهری است.

 به گزارش روابط عمومی شورای شهر رشت با موافقت شورا این مجموعه طی روزهای آینده در ۲۴ قسمت ۴۵ دقیقه ای کلید خواهد خورد و از فروردین ماه به بازار خواهد آمد. گفتنی است طی این فرآیند ۲۵۰ نفر به کار گرفته خواهند شد که ۹۰ درصد از هنرمندان محلی انتخاب شده و ده درصد شامل هنرمندان کشوری خواهند بود.

به گفته اسماعیل حاجتی تهیه کننده سریال طنز «بوقچی» تاکنون شش قسمت از این سریال نوشته شده و در صورت موافقت و همیاری شورا به زودی اجرای آن کلید خورده و در فروردین ماه ۹۴ روانه بازار خواهد شد.

 ابوذر مزاری جلالی از سازندگان و نویسندگان مجموعه در کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت اعلام کرد : در صورت اقبال از سوی گیلانیان هنردوست ساخت مجموعه تا ۶۰ قسمت ادامه پیدا خواهد کرد. وی چند موضوع مورد مطالعه در این مجموعه را تفکیک زباله ، آداب رانندگی ، آداب آپارتمان نشینی ، آداب اجتماعی و مسائلی از این دست عنوان کرد.

وی چند تن از هنرمندان شرکت کننده در این مجموعه را بدین ترتیب نام برد: رضا نظری ، فریده دریا مج ، نسرین بابایی ، رامین راستاد ، شهرام حقیقت دوست ، فرهاد بشارتی ، خشایار راد ، حامد آهنگی و…

اعلام یک روز در سال با نام «روز رشت»

نیکو منش رئیس کمیسیون  در این جلسه اظهار داشت : پس از مدتها رایزنی بین اعضا،  دو روز پیشنهادی برای نامگذاری شهر رشت در نظر گرفته شد. این دو روز عبارتند از روز ۱۲ دی ماه که سالروز مرکز استان  قرار گرفتن شهر رشت است و روز ۸ دی ماه که سالروز تجدید پیمان شهروندان رشتی با مقام عظمای ولایت می باشد.
وی گفت: برای توافق نهایی در این خصوص زمان دیگری را در نظر خواهیم گرفت .

منبع:روابط عمومی شورای شهر رشت

Share