در خواست استاندار گیلان از معاون رئيس جمهور

استاندار گیلان:نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم افزایش یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در نامه ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزایش نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم را خواستار شد.

نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم مشخص شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در نامه ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزایش نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم را خواستار شد.نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم مشخص شود

دکتر نجفی در این نامه با اشاره به اینکه حدود ۵۰درصد از نوغانداری کشور در استان گیلان وجود دارد و نقش قیمت محصولات کشاورزی بعنوان مهمترین مولفه موثر در برآورد درآمد و ایجاد انگیزه کسب و کار و فعالیت مولد اقتصادی انکار ناپذیر است پیشنهاد داد قیمت تضمینی پایه هر کیلو پیله تر ابریشم برای سال آینده ۱۶۶ هزار و۵۰۰ ریال باشد.

استاندار گیلان با اشاره به حمایت وازرت جهاد کشاورزی از پیشنهاد این قیمت خاطرنشان کرده است :به رغم افول شدید نوغانداری در کشور از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰، در حال حاضر بررسی‌ها نشان دهنده تمایل نوغانداران به تولید پیله‌تر ابریشم و افزایش نسبی تولید از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ بوده است که  مهمترین دلیل آن مولفه تعیین قیمت تضمینی پایه پیله‌تر ابریشم در طول سه سال گذشته می‌باشد.

گفتنی است قیمت تضمینی پیله تر ابریشم در سال‌های ۱۳۹۱،۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب ۸۶ ، ۱۱۰ و ۱۳۰ هزار ریال بوده است. و به دلیل کشش موجود در بازار این محصول همواره  توسط بخش خصوصی به صورت توافقی و بالاتر از قیمت تضمینی پایه خریداری شده است.

حدود ۱۸ هزار و۶۰۰ خانوار نوغاندار در ۱۲هزار هکتار توتستان فعالیت دارند.

گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی ،شمالی و جنوبی، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی از استانهایی هستند که بیشترین فعالیت نوغانداری در آن انجام می‌شود .

نیمی از خانوارهای نوغاندار و توتستانهای کشور مربوط به استان گیلان است.

پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین هرسال آغاز می‌شود و پس از طی یک دوره حدود دو ماهه، نوغانداران سخت کوش موفق به تولید پیله تر میشوند .

سال ۹۳ ، هزارتن پیله تر ابریشم درکشور تولید شد.توزیع ۲۰۰ هزار اصله توت اصلاح شده از اوخر بهمن در ۱۵ استان کشور آغاز شده است.

گفتنی است مرکز توسعه نوغانداری ایران در رشت مستقر است.

Share