سخنگوی شورای نگهبان

از هل دادن یکدیگر به دایره انحراف و استبداد رای بپرهیزید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات سال ۹۴ و وظایف رسانه‌ها در این زمینه، گفت: انتقاد به نهادهای قانونی نمی‌تواند با دعوت به تمرد و بی‌نظمی همراه باشد، از هل دادن یکدیگر به دایره انحراف، انحصار و استبداد رای بدون قدرت شرعی بپرهیزید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات سال ۹۴ و وظایف رسانه‌ها در این زمینه، گفت: انتقاد به نهادهای قانونی نمی‌تواند با دعوت به تمرد و بی‌نظمی همراه باشد، از هل دادن یکدیگر به دایره انحراف، انحصار و استبداد رای بدون قدرت شرعی بپرهیزید.

۸۱۵۴۰۳۹۴-۶۳۳۴۳۲۰نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز شنبه طی نشست خبری با اصحاب رسانه که آخرین نشست خبری وی در سال ۹۳ محسوب می‌شد، اظهار داشت: در سالی که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم امر اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های شورای نگهبان به کمک اصحاب رسانه به سرانجام رسید.

وی اضافه کرد: در سالی که گذشت، ۴۴ مصوبه در قالب طرح یا لایحه در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۳۲  مصوبه به تایید شورای نگهبان رسدی و ۱۲ مصوبه هنوز به شورای نگهبان اعاده نشده است.

ابراهیمیان با بیان اینکه آخرین مورد از مصوبات مجلس که هنوز پس از ایرادات شورا، اعاده نشده است، لایحه بودجه سال ۹۴ است، افزود: ۸۲ مورد اساسنامه به شورای نگهبان ارجاع شد که ۷۷ مورد ان به تصویب رسید و یک مورد با ایراد مواجه شد و ۴ مورد از اساسنامه‌ها فعلا در دست بررسی است، فقهای شورای نگهبان در سالی که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، به ۴۹ مورد از استعلامات دیوان در مورد مصوبات مورد شکایت از حیث مغایرت با شرع پاسخ دادند که ۳۶ مورد از استعلامات عدم مغایرت با شرع داشتند و ۶ مورد مغایرت با موازین شرعی اعلام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نگاه رسانه‌ها و تلاش اصحاب رسانه می‌تواند علاوه بر انعکاس کمّی نظرات شورای نگهبان به نگاه کلی نسبت به رویکردهای شورا هم توجه داشته باشد، به نظر می‌رسد بررسی علت رواج برخی مغایرت‌ها با شرع و قانون اگر توسط رسانه‌ها تشریح شود، می‌تواند به عدم تکرار آنها منتهی شود، به عنوان مثال مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی در مصوبات مجلس از رایج‌ترین ایرادات طرح‌ها و لوایح است، شورای نگهبان در مرکز تحقیقاتش به کار کیفی در این زمینه مشغول است، البته شاید لازم باشد این رویکرد سازنده رسانه‌ها ضرورت نگاه جدید به قوانین را نزد تصمیم‌گیران بیشتر مورد توجه قرار دهد.

ابراهیمیان با اشاره به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری که در سال آینده به صورت همزمان برگزار خواهد شد، گفت: سال آینده سال پرکاری برای شورای نگهبان و البته رسانه‌هاست چراکه دو انتخابات مهم و تعیین‌کننده به طور همزمان در ۷ اسفند سال ۹۴ برگزار خواهد شد، شورای نگهبان و همه رسانه‌ها به طور جدی درگیر این انتخابات خواهند بود.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان با به نمایش گذاشتن نهایت التزام به قانون عهده‌دار نظارت بر انتخابات است، تصریح کرد: اجرای دقیق قانون و پاسداری از رای مردم که خاص موکد رهبر معظم انقلاب است، حفظ و نمایش بی‌طرفی و قدت در انجام وظایف دینی در برابر ملت و رهبر معظم انقلاب، همگی بر عهده شورای نگهبان است.

ابراهیمیان ادامه داد: هریک از رسانه‌ها براساس تعلق به سلایق سیاسی مختلف، در جریان انتخابات از جریان سیاسی خاصی طرفداری می‌کنند اما نباید فراموش کرد که امروز وحدت ملی و امنیت کشور نه تنها مدافع پاسداری از عرصه انتخابات است بلکه حفظ ثبات، امنیت و وحدت و یکپارچگی این کشور به مدافعانی هوشیار در عرصه قلم نیازمند است.

وی ادامه داد: دفاع از حریم این نظام به سربازانی از همین جنس نیاز دارد، اگر حفظ این آشیانه گرم برای همه رسانه‌ها مهم باشد، محور اصلی تلاش های گروهی و حزبی شما نیز سربلندی این آب و خاک خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان برهمین اساس با تاکید براینکه انتخابات یک مانور قدرت و صلابت برای ناامید کردن بدخواهان این انقلاب است، متذکر شد: باید از گذشته‌ها عبرت بگیریم و فرصت‌های طلایی خود را به خطر و تهدید تبدیل نکنیم، امروز در شرایطی که شاهد بی‌ثباتی برخی کشورها در خاورمیانه و منطقه هستیم، در ایران از امکان زندگی با ثبات برخورداریم، کفران نعمت الهی است اگر مطبوعات و فعالان عرصه رسانه برای نشان دادن تمایز خود، سراغ عادت ماجراجویانه، تابوشکنی و پاشیدن بذر تردید و ابهام در ارزش‌های بنیادی مورد اعتماد مردم و رفتارهایی که از سر هیجان‌زدگی بروز می‌کند مانند دامن زدن به قومیت‌گرایی بروند؛ این قبیل رفتارها در سرزمینی که همه قومیت‌ها به اتکای اسلام قرن‌هاست خمیر مایه لازم برای اتصال و تشکیل امت واحده را یافتند، واقعا بی‌معنی است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: ملت راه خود را برای آینده بهتر به سرعت می‌پیماید و باید بدانیم امروز تهدیدات امنیتی اشکال مهمی به خود گرفته است و تضعیف مقبولیت این نظام و انقلاب جزو اهداف دشمنان است، رسانه‌ها نگهبان و مروج آزادی‌های مشروع هستند و احترام به قانون، قاضی، داور و ناظر در یک فرایند قانونی شرط رسیدن ما به برنامه ها و اهداف از قبل تعیین‌شده ماست.

وی افزود: در بسیاری از ممالک انتقاد از تصمیمات مراجع عالی قضایی یک نسبت علمی- دینی است اما هرگز انتقادات با اقدامات براندازانه و هنجارشکنانه همراه نیست.

وی همچنین با خطاب قرار دادن رسانه‌ها و با اشاره به انتخاباتی که سال آینده برگزار خواهد شد، تاکید کرد: انتقاد به نهادهای قانونی نمی‌تواند با دعوت به تمرد و بی‌نظمی همراه باشد و یا به آنها منتهی شود، قالب مدیران جراید و رسانه‌ها اگر دلبستگی‌شان به ایران اسلامی بیشتر از این جانب نباشد کمتر نیست، همه این حرف‌ها را گفتم اما شما نروید فردا در رسانه‌هایتان تیتر بزنید که «خط و نشان سخنگوی شورای نگهبان برای رسانه‌ها درباره انتخابات سال ۹۴».

ابراهیمیان همچنین تاکید کرد: لزوم مرزبندی بین همه سلایق و وحدت و یکپارچگی آنان امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد لذا از هل دادن یکدیگر به دایره انحراف، انحصار و استبداد رای بدون حجت شرعی بپرهیزید.

ابراهیمیان در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارسال یا عدم ارسال نام یا سندی از سوی قوه قضائیه به شورای نگهبان در ماجرای ادعای پرداخت پول توسط یک مقام دولتی سابق به برخی نمایندگان، اظهار داشت: تاکنون اطلاعاتی در این زمینه به دست ما نرسیده است و ما نیز این موضوع را در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و اخبار فعالان سیاسی شنیده‌ایم.

وی افزود: اگر هرگونه سند یا اطلاعات قابل اثری به دست شورا برسد آن را در روند تأیید صلاحیت‌ها برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی مد نظر قرار خواهیم داد.

ابراهیمیان در پاسخ به سؤالی درباره روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ در شورای نگهبان، گفت: با توجه به تعداد و نوع ایرادات مطرح شده رفع ایرادات توسط نمایندگان مجلس نیاز به زمان زیادی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موضوع مطرح شده چمدان‌های پول، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید به مستندات مراجعه کرد چرا که برخی از آنچه که عنوان شده است دارای عناوین مجرمانه بوده و شورا ابتدائاً به آن ورود نمی‌کند اما پس از دریافت اطلاعات واصله آنها را بررسی خواهیم کرد و در صورتی که نهادهای مسئول دیگر اعلام جرم در این زمینه بنمایند قطعاً نتایج آن را در موعد بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اصلاح قانون انتخابات از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: آنچه در حال تهیه در مجمع هست پیش‌نویس است؛ سیاست‌های کلی نظام پس از طی مراحل مختلف توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ خواهد شد که در این مورد تا رسیدن به این مسئله فاصله داریم و بنابراین اظهارنظر در مرحله کارشناسی اولیه ضرورتی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه در موضوع قانون انتخابات نقش نظارتی شورای نگهبان در نظر گرفته و مورد غفلت واقع نخواهد شد، افزود: سیاست‌های کلی وارد جزئیات تکنیک‌های حقوقی نمی‌شود؛ به عنوان مثال اصل ۴۴ قانون اساسی خطوط کلی را بیان می‌کند و جزئیات به قوانین عادی و رویه‌ها محول می‌شود از این رو باید منتظر باشیم تا در آنچه که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود چه مأموریتی برای هر یک از نهادهای دخیل تعریف خواهد شد.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه بسیاری از راهبردهای سیاست‌های کلی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌شود به اصلاح و تکمیل قوانین عادی منتهی خواهد شد، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنوز طرح استانی شدن انتخابات مجلس به دست ما نرسیده است بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم با چه جزئیاتی این مصوبه به دست ما می‌رسد؛ البته یک سابقه در اینباره داریم که مغایر قانون اساسی شناخته شده بود اما آیا اینکه نظر شورا درباره مصوبه جدید چه خواهد بود باید منتظر تصویب و ارسال آن به شورا بمانیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد نظر شورای نگهبان درباره برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان مجری قانون بوده و در ارزیابی همزمانی برگزاری دو انتخابات نظری نمی‌دهد؛ گرچه در نظام‌های حقوقی تدابیری اندیشیده شده است که همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی با فاصله‌ای اندک درگیر دو انتخابات نزدیک به هم نشوند هرچند شاید برآوردهای هزینه‌ای موجب برگزاری همزمان این دو انتخابات شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از سابقه مناسب برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی پرسیده بود، گفت: ثبت‌نام انتخابات حق قانونی هر فردی است که می‌خواهد داوطلب شود لذا در بدو امر هرکس خود داور صلاحیت خود است که باید شرایط خود را با قوانین انتخابات تطبیق دهد.

وی ادامه داد: اگر داوطلبی شرایط لازم را ندارد عقل ایجاب می‌کند که کاندیدا نشود. لذا من توصیه‌ام به داوطلبان نمایندگی این است که دست به یک محاسبه عقلانی بزنند تا ببینند اقدامشان در نامزدی برای انتخابات به هزینه آن می‌ارزد یا نه.

ابراهیمیان در تکمیل توضیحات خود گفت: همه سلیقه‌هایی که در داخل جمهوری اسلامی ایران بوده و به موقع مرزبندی خود را با بدخواهان ملت اعلام کرده‌اند قانون به‌ آنها اجازه ورود به انتخابات را داده است اما اگر کسی اقدامی مرتکب شده است که مصداق رفتار مجرمانه بوده نباید اجازه دهیم که وارد پروسه انتخابات شود.

وی با تأکید بر اینکه راه برای مشارکت همه نیروهای وفادار به نظام جمهوری اسلامی در انتخابات باز است در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: خطاب قرار دادن نهادهای رسمی از حقوق مردم است و مردم آزادند که ما را به اتخاذ برخی تصمیمات دعوت کنند اما آنچه برای شورا ملاک است عمل به قانون و اطاعت از مقام معظم رهبری است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه شورا تحت تأثیر جوسازی‌ها و یا هیجانات ناشی از انتخابات قرار نخواهد گرفت، به جناح‌ها و فعالان سیاسی توصیه کرد صرفاً به طرح مواضع و ارائه راه‌حل‌هایی جهت ارتقای نظام اکتفاء کنند.

وی در توصیه دیگری به جناح‌های سیاسی جهت پرهیز از ترساندن یکدیگر از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان خاطرنشان کرد: آنچه که موضوع رسیدگی اتهامات قضایی بوده است اگر روزی مورد رسیدگی نهادهای ناظر قرار گیرد نتیجه آن موقع بررسی صلاحیت‌ها به کار خواهد آمد.

ابراهیمیان با تأکید بر اینکه شورای نگهبان در صورت یقین یافتن نسبت به سوءاستفاده‌های مالی این موضوع را در تأئید صلاحیت‌ها اعمال خواهد کرد، گفت:‌ اثبات این اتهامات را در سرنوشت کاندیدها مؤثر خواهیم دانست.

وی در بخش پایانی سخن خود فرصت بسیار خوب جهت استفاده از مشارکت عمومی در انتخابات سال ۸۸ به منظور ارتقای ظرفیت‌های نظام را یادآور شد و با اشاره به اینکه ندیده گرفتن برخی توصیه‌ها موجب عدم استفاده از این فرصت شد تصریح کرد: باید هرچه زودتر رفتارهای صحیح انتخاباتی و سیاسی در ما نهادینه شود./فارس

Share