از گوشه و کنار سیاست:مقصر اصلی حادثه شیراز پیدا شد

آیت‌الله نکونام آزاد شد/روسای جمهور لازم نیست بشریت را نجات دهند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مقصر واقعه شیراز رئیس دانشگاه است که از اجرای مصوبه شورای تأمین استان فارس تمرد کرده و لذا تقصیر اساسی در واقعه شیراز با شخص رئیس دانشگاه شیراز و قائم‌مقام او است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند.

تابناک در ادامه نوشت:

روسای جمهور لازم نیست بشریت را نجات دهند!

گوشه-کنارure3محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفته: اشکالی که من به روسای جمهور وارد می‌دانم این است که وقتی عزیزان ما رای می‌آورند یادشان می رود که این رای برای یک مسئولیت خوب و مهم اجرایی و در چارچوب قانون تعریف شده است. یک دفعه احساس می‌کنند که باید منجی کشور و بشریت باشند. ادبیات ما یکدفعه از یک مسئول اجرایی با برنامه به یک آدمی که بحث های فلسفی بزرگی می‌کند تبدیل می‌شود و گاهی هم این بحث‌های فلسفی به جایی می رود که فقط به ایران محدود نیست بلکه به کل بشریت می رسد.

حمایت افکار عمومی آمریکا از مذاکرات هسته‌ای

نتایج یک نظرسنجی تازه که توسط سی‌ان‌ان و او.آر.سی اینترنشنال انجام شده نشان می‌دهد که ۶۸ درصد شهروندان آمریکایی از مذاکرات دیپلماتیک مستقیم با ایران حمایت می‌کنند.

با این حال کمتر از نیمی از آنها معتقدند که ۴۷ سناتوری که نامه هشدار آمیز خطاب به مقامات ایران را امضاء کرده بودند، زیاده روی کرده اند و کمتر از ۴۰ درصد عقیده دارند که این نامه به روند مذاکرات آسیب زده است.

تائید رسمی حضور داعش در افغانستان

دفتر رئیس جمهوری افغانستان برای اولین بار رسما حضور داعش در افغانستان را تایید کرد. اجمل عابدی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفته که “حضور داعش در افغانستان واقعا نگران کننده است.” وی افزوده که شکل جنگ در افغانستان تغییر کرده و تروریسم حالا تبدیل به یک سیستم شده است.

چرایی سقوط شاخص بورس

شاخص بورس روز سه‌شنبه با افتی ۵.۵ درصدی در یک روز، به ۶۱ هزار و ۵۰۰ واحد سقوط کرد. در پی بازگشایی نماد شرکت‌های پالایشگاهی، بورس تهران ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده و با افت قیمت و کاهش تقاضا مواجه شده است. در معاملات امروز بورس تهران شرکت‌های پالایشگاهی بعد از ۹ ماه توقف، به تالار شیشه‌ای برگشتند و موجب کاهش شدید قیمت‌ها و ریزش شاخص‌های بورس شدند.

کارشناسان افت‌های بالای ده هزار واحد را در روز بازگشایی پالایشگاه‌ها پیش‌بینی می‌کردند، و این موضوع به کمک رشد برخی سهم‌ها و معاملات بلوکی تعدیل شد.

یک بار هم به احمدی نژاد مشاوره ندادم

جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت در گفت و گویی تفصیلی با نامه نیوز به بررسی اشتباهات ساختاری نظام اقتصادی کشور پرداخته و تاکید می کند «کسانی که برای اقتصاد ایران تصمیم می گیرند گیرند برای درمان فرزند خود به دنبال بهترین پزشک اطفال هستند. اما اقتصاد کشور که ۷۵ میلیون نفر متاثر از آن هستند را به دست هر فردی که اقتصاددان نیست می سپارند. دلیلش هم این است که تاثیر سیاست های اقتصادی زمان بر است و زمانی که آثار تصمیمات بروز می کند خیلی ها دلیل آن را متوجه نمی شوند.»

پژویان همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو رابطه نزدیک خود با رئیس دولت دهم را شیطنت رسانه ای عنوان کرد و گفت «مسئله رابطه در مورد سیاست درست هدفمندی یارانه ها بود که من در تمام موارد حمایت می کردم. من با تمام دولت ها همکاری داشته ام و اتفاقا با دولت آقای احمدی نژاد از نظر کار مشاوره ای کار کمتری انجام دادم چون به هیچ عنوان در یک جلسه هیات دولت حضور نداشتم و حتی یکبار مشاوره ندادم.»
توهین یار احمدی‌نژاد به یکی از ارکان نظام

عبدالرضا داوری از افراد نزدیک به محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی در گفت‌وگو با نامه نیوز با اشاره به رای نیاوردن هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان گفت:ایشان با مواضعی که بعد از فتنه ۸۸ اتخاد کردند هیچ جایگاهی در فضای حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی نخواهند داشت و صرفا در یک پست تشریفاتی مثل ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نمیتواند فراتر نگاه کند.

مدیرمسئول سابق روزنامه شهروند در مورد آینده سیاسی آیت‌الله هاشمی خاطر نشان کرد: معتقدم به احتمال بسیار زیاد در انتخابات مجلس خبرگان آقای هاشمی رفسنجانی سال آتی رد صلاحیت می شود و همین کرسی معمولی در مجلس خبرگان را هم از دست خواهند داد.

آیت‌الله محمدرضا نکونام آزاد شد

آیت الله محمدرضا نکونام، از اساتید حوزه علمیه قم که از مدتی پیش در بازداشت بود، دیروز (دوشنبه) آزاد شد. این استاد حوزه علمیه قم که از یازدهم دی ماه در زندان بود و علت بازداشت وی اعلام نشده بود، از قم به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.

 حکم استفاده از مواد محترقه از نظر آیت‌الله مکارم

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به پرسشی درباره استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری پاسخ گفته است. به گزارش شفقنا، متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

حکم استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری زمانی که اکثریت به طور همزمان از آن استفاده می کنند را بفرمایید.

این کار خلاف عقل و شرع است.

محبوب ترین قوه کشور به انتخاب رسانه آیت الله مصباح
مرسوم است که آخر هر سال، رسانه ها و افکار عمومی رای خود را پیرامون “ترین‌ها”‌صادر می کنند. با اندکی جستجو در فضای مجازی و رسانه ای کشور، براحتی می توان به محبوبترین ها، موفق‌ترین، زشت‌ترین‌ها و … در نزد افکار عمومی دست یافت اما شرط دسترسی و فهم این مهم تنها کمی واقع بینی و فاصله گرفتن از توهمات می باشد.

“بی‌باک” سعی دارد طی گزارشات متعدد با کمک تعدادی از نخبگان و کارشناسان کشور از “ترین‌های” سال ۹۳ رونمایی نماید. در این سلسله گزارشها سعی بر این است تا از محبوبترین، منفورتین، پرحاشیه ترین، پرمخاطب ترین، صریح ترین و سایر “ترین‌های” سال ۹۳ معرفی گردند.

قوای سه‌گانه یا قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران، بر طبق اصل پنجاه و هفت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: قوه قانون‌گذاری، قوه مجریه و قوه قضائیه. این قوا زیر نظر مقام معظم رهبری و مستقل از یکدیگر برطبق اصول قانون اساسی فعالیت می‌کنند. از هر جهت که بنگریم کارهای ارزنده و قابل تقدیر دستگاه قضا در سال جاری پیرامون مبارزه عملی و غیرشعاری با فساد و برخورد قاطع با برخی دانه درشتها آنقدر بر کام مردم و نخبگان کشور شیرین بود که ما را مجبور کرد تا در اولین گزارش به محبوبترین قوه کشور بپردازیم.

به گزارش بی‌باک، افتخاراتی که دستگاه قضا امسال در مبارزه با فساد به نام خود ثبت کرد و جسارت و قاطعیتی که از خود در قبال برخی قلدرمآبها و دانه درشتهای سیاسی و اقتصادی بروز داد، جایگاه و محبوبیت این قوه کشورمان را در بین مردم بسیار ارتقا داده است.

شکایت از وزیر علوم احمدی نژاد در موضوع زمین‌خواری

رییس سازمان امور اراضی کشور از شکایت از کامران دانشجو وزیر اسبق علوم و استاندار تهران در دولت نهم خبر داده است. قباد افشار این شکایت را در راستای بحث زمین خواری در کلاک لواسان دانسته است.

بنا به ادعای قباد افشار درباره این پرونده زمین خواری هم از شهردار وقت لواسان شکایت شده است و هم از استاندار تهران. افشار می گوید، شکایت از دانشجو، به این دلیل صورت می گیرد که باوجود اینکه طرح در شورایعالی تصویب نشده بود دستور تفکیک و ساخت‌وساز را داد و این را ابلاغ کرد.

اعتراض به تصدی نعمت‌زاده بر ۳۳ شرکت خصوصی

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تصدی وزیر صنعت در ۳۳ شرکت خصوصی، گفت: تصدی نعمت‌زاده در این شرکت‌های خصوصی با قاموس نظام اسلامی همخوانی ندارد.

حسین طلا با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تصدی‌گری گسترده برخی از مسئولان ارشد کشور در بخش خصوصی، گفت: در حالی که برخی از وزارتخانه‌ها هنوز نتوانسته‌اند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند، برخی از مسئولان علاوه بر مزایای مقام عالی وزارت، تصدی‌گری گسترده و خلاف قانون در بخش خصوصی انجام می‌دهند که این واقعا مایه تأسف است.

هجوم ایرانیان برای فروش سرمایه‌های خود در آمریکا

یکی از رسانه‌های غربی نوشته: یک ایرانی که بین ایران و آمریکا در سفر است گفت که او و بسیاری از هموطنانش در حال فروش سرمایه های خود در آمریکا هستند تا میزان دلار امریکا در داخل ایران را افزایش داده و به رشد اقتصادی کشورشان کمک کنند. ایرانیان ساکن امریکا باید از فرصت استفاده کرده تا پول های خود را به ایران منتقل کنند، چراکه هنوز دلار در ایران قدرتمند است. بازارهای ایران هم اکنون واکنش مثبتی به اخبار خوب از مذاکرات نشان داده اند. براساس این گزارش، ایرانیان هم اکنون در حال فروش سرمایه های خود در آمریکا هستند، چراکه می توانند ریال یشتری نسبت به ۶ ماه آینده خریداری کنند. یک منبع به بریت بارت گفت که توافق هسته ای احتمالا تا هفته ی آینده بدست می آید . اگر چنین اتفاقی بیافتد ۱۰۰ میلیارد دلار از سرمایه های ایران که در طول چندین سال گذشته مسدود شده، آزاد می شود.

آمار جدید از زنانی که به نیویورک رفته‌اند

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: برخی درباره سفر به نیویورک برای شرکت در کمیسیون مقام زن از عبارت لشکرکشی زنان به سرزمین شیطان یاد کردند در حالیکه این افراد هنوز فرق بین لشکر از گروهان را نمی دانند.وی با بیان اینکه برخی از عبارت لشکرکشی برای حضور معاونت زنان و تعدادی از سازمان های مردم نهاد و سمن ها در این اجلاس یاد کرده اند، ادامه داد: استفاده از این عبارت نشان می دهد مدعیان عده ای جوان هستند که تفاوت گروهان از لشکر را تشخیص نمی دهند زیرا فقط ۵ نفر دولتی با من همراه بودند و رقم اعضای سازمان های مردم نهاد نیز به ۱۵ نفر نرسید.

مقصر اصلی حادثه شیراز پیدا شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مقصر واقعه شیراز رئیس دانشگاه است که از اجرای مصوبه شورای تأمین استان فارس تمرد کرده و لذا تقصیر اساسی در واقعه شیراز با شخص رئیس دانشگاه شیراز و قائم‌مقام او است.علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره حادثه اخیر شیراز و حمله عده‌ای به علی مطهری، گفت: با توجه به مصوبه شورای تأمین استانداری فارس مبنی بر ضرورت لغو سفر آقای مطهری به شیراز و سخنرانی او در دانشگاه و نیز ابلاغ این مصوبه به رئیس دانشگاه شیراز، وی از اجرای این دستور تمرد کرده و لذا تقصیر اساسی در واقعه شیراز با شخص رئیس دانشگاه شیراز و قائم مقام او است و حتماً باید در قبال عدم اجرای مصوبه شورای تأمین استان فارس پاسخگو باشند.

تخمه ژاپنی هم‌ قیمت‌ پسته شد!

در این روزها همچون روال هر ساله، میزان تقاضای انواع آجیل شب عید افزایش چشمگیری یافته است و این افزایش تقاضا در کنار کاهش عرضه باعث شده که قیمت برخی اقلام مانند فندق و تخمه ژاپنی افزایش محسوسی پیدا کند. البته قیمت اقلام دیگری از جمله پسته، بادام، بادام هندی، گردو، تخمه کدو و … تغییر چندانی نسبت به ماه‌های اخیر نداشته اند.

مسال فندق گران‌ترین نوع آجیل به حساب می‌آید و به طور متوسط مغز فندوق در مغازه های سطح شهر کیلویی ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان عرضه می شود. به گفته برخی فروشندگان امسال میزان عرضه فندق نسبت به تقاضای آن بسیار پایین تر است و همین مسئله باعث افرایش قیمت این خشکبار شده است. این درحالی است که براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قیمت منطقی برای هر کیلوگرم فندق درجه یک نهایتا ۳۰ هزار تومان و برای هر کیلوگرم مغز فندق درجه یک فرآوری شده نهایتا حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است و بیش از آن سودجویی فروشندگان است.

همچنین رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران دلیل بالا بودن برخی اقلام آجیل را مربوط کیفیت و اندازه آن دانسته است. تخمه ژاپنی نیز که یکی از پایه های اصلی آجیل شب عید است در آستانه سال جدید هر کیلوگرم آن حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان افزایش یافته است؛ به طوری که هرکیلوگرم تخمه ژاپنی ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان در مغازه های سطح شهر فروخته می شود. همچنین تخمه کدو ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و تخمه آفتاب گردان بین ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می شود.

انواع پسته شور و خام درجه یک و درجه دو بین ۴۵ تا ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود که قیمت آن نسبت به هفته ها و ماه های اخیر تغییر چندانی نداشته است. بادام هندی نیز که تا چند سال پیش مرغوب ترین نوع آجیل به حساب می آمد بین ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان عرضه می شود که تقریبا با قیمت پسته و بادام برابری می کند و قیمت آن از فندق پایین تر است. در کنار این اقلام گردو که البته جزو آجیل شب عید محسوب نمی شود بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می شود.

Share