اظهارات یارانه ای عضو گیلانی کمیسیون تلفیق:

کشور را تبدیل به دو قطب دارا و ندار نکنیم/سیاست تشویق و تنبیه را اجرا کنیم

یه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴، اصلاح الگوی مصرف را هدف اولیه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان و تاکید کرد که باید به جای استراتژی دارا و ندار در موضوع هدفمندی به سمت سیاست تشویق و تنبیه برویم.

عدم اطلاع از ارزش فضاها و امکنه تاریخی باعث می شود به طرز سخیفانه ای با آن برخورد شود

یه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۴، اصلاح الگوی مصرف را هدف اولیه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان و تاکید کرد که باید به جای استراتژی دارا و ندار در موضوع هدفمندی به سمت سیاست تشویق و تنبیه برویم.

 jafarzadeG_6747 (2)غلامعلی جعفرزاده اظهار کرد: موضوعی به غلط در بین اذهان عمومی مطرح شده با این عنوان که کشور را به دو قطب ثروتمندان و فقیران و بیچارگان تقسیم کنیم و در زمینه یارانه‌ها به فقیران کمک کنیم و به کسانی که دارا هستند کمک نکنیم.

وی افزود: قاطبه کسانی که برای دریافت یارانه نقدی خود ثبت‌نام کردند طبق اعلام‌شان گفتند که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از طرفی در آذر ماه سال جاری به ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر یارانه دادیم. در این میان یک سوال بی‌جواب می‌ماند و آن اینکه آیا کشور ما واقعا این میزان آسیب دیده دارد و همه این جمعیت زیر خط فقر هستند و باید تحت حمایت دولت باشند؟ اگر اینطور است پس کشور ما کشور فقیری است.

 نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد: حرف من این است که ما باید از این داستان خارج شویم و کشور را تبدیل به کشور دارا و ندار نکنیم. هدفمندی از ابتدا با یک هدف ایجاد شد و آن اصلاح الگوی مصرف بود. ما می‌گفتیم انرژی در کشور ما از بین می‌رود و از طرفی دولت هزینه یارانه پرداخت می‌کند بنابراین انرژی ارزان تمام می‌شود و به همین خاطر است که مردم از آن استفاده می‌کنند اما بعد دیدیم زمانی که انرژی گران شد مردم از آن استفاده کردند لذا به این نتیجه رسیدیم که مصرف بالای انرژی صرفا به خاطر ارزانی آن نبوده است.

 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اتفاقی در دنیا افتاده که ما به آن توجه نداشته‌ایم. آنها می‌گویند ما به ارزانی و گرانی کاری نداریم اما سوخت سرمایه ملی است لذا برای آن سیاست تشویق و تنبیه قرار می‌دهند به این ترتیب که اگر کسی کمتر از انرژی استفاده کند او را تشویق و اگر بیشتر استفاده کند او را تنبیه می‌کنند.

 جعفرزاده با تاکید بر اینکه باید برای خانوارها فرمول مصرف تعیین کنیم و کم‌مصرف‌ها را تشویق و پرمصرف‌ها را تنبیه کنیم، گفت: طبیعتا اگر کسی چند برابر الگوی مصرف سوخت مصرف می‌کند باید این سوخت را به او گران‌تر فروخت یا کمترین یارانه را به او داد و یا اصلا یارانه‌ای به او پرداخت نکرد. بر این اساس ما باید به جای استراتژی دارا و ندار به سمت استراتژی تشویق و تنبیه برویم.

 وی با بیان اینکه سالیانه ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود، افزود: ما می‌توانیم مبلغ یارانه نقدی را برای کسانی که بیشتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند قطع کنیم اما توجیه‌مان این نباشد که آن فرد داراست بلکه موضوع این است که او به ثروت ملی ارزش قائل نیست. در چنین شرایطی مردم هم به دنبال این نخواهند بود که سند بدبختی و بیچارگی خود را ارائه کنند./ایسنا

Share