معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

کشور از مرز خطر نرخ باروری جمعیت عبور کرده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، باروری جمعیت در ایران را زیر نرخ جایگزین عنوان کرد و گفت: کشور از مرز خطر نرخ باروری جمعیت عبور کرده است.

باروری جمعیت در ایران را زیر نرخ جایگزین است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، باروری جمعیت در ایران را زیر نرخ جایگزین عنوان کرد و گفت: کشور از مرز خطر نرخ باروری جمعیت عبور کرده است. باروری جمعیت در ایران را زیر نرخ جایگزین است

محمد اسحاقی پیش از ظهر امروز در همایش «تبیین سیاست‌های کلی جمعیت در راستای افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک» با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور اظهار کرد: تحلیل کلان وضعیت فرهنگی در کشور حائز اهمیت است.

وی بخش چهارم نقشه فرهنگی کشور را در مورد وضعیت جمعیت ایران در گذشته، حال و آینده عنوان کرد و افزود: اگر آینده را نبینیم و با تدبیر و برنامه‌ریزی آن را برای خود ترسیم نکنیم دیگران برای ما کاری انجام نمی‌دهند.

اسحاقی هدف نظام سلطه در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را تسلط بر جهان خواند و بیان کرد: سلطه مذکور از طریق فرهنگی و هنری و ترویج اندیشه‌های مادی‌گرایانه غرب در قالب فردگرایی، سکولاریسم، اومانیسم و … انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تسلط سیاسی از دیگر اهداف نظام سلطه در جنگ نرم است، تصریح کرد: تسلط سیاسی با تغییر حکومت‌ها و اعمال استانداردهای مورد نظر از طریق سازمان‌ها پیگیری می‌شود.

وی به کاهش ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق و … در عرصه خانواده اشاره کرد و گفت: نظام سلطه در عرصه بین‌المللی تفرقه، تسلیم شدن، پذیرش برنامه‌های دشمن و کوتاه آمدن از ارزش‌های دینی را اعمال می‌کند.

اسحاقی با تاکید براینکه اگر کشوری از آرمان‌های خود دست بکشد به راحتی قابل تسخیر می‌شود، خاطرنشان کرد: نظام سلطه حذف دین از تمام جنبه‌های زندگی را ترویج می‌کند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ساخت دین‌های مختلف برای بی‌هویتی، نارضایتی، بی‌اعتمادی اجتماعی، فروپاشی فرهنگی و اجتماعی توسط نظام سلطه انجام می‌شود.

وی به روند تحولات فرهنگی و اجتماعی در جامعه اشاره کرد و یادآور شد: شهرنشین شدن مردم و تغییر آداب و رسوم و گستردگی وسایل ارتباطی و اطلاعاتی از جمله تحولات مذکور است.

اسحاقی تغییرات در جمعیت و بالا رفتن سن مسئولیت‌پذیری را از جمله تحولات فرهنگی و اجتماعی خواند و اظهار کرد: افزایش حضور زنان در عرصه‌های جامعه به‌ویژه بازارها و بخش‌های خدمات، کاهش سن آسیب‌پذیری و امکان ایجاد هویت پنهان از دیگر روند تحولات فرهنگی و اجتماعی است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ۷۱ درصد از جامعه ایران شهری است، بیان کرد: مهاجرت‌های داخلی و حاشیه‌نشینی از پیامدهای مذکور است.

وی به تدوین نقشه جمعیتی کشور در سال ۸۹ اشاره کرد و افزود: اگر نقشه مذکور به‌خوبی اجرای شود آینده بهتری پیدا می‌کنیم.

اسحاقی از تهیه نقشه فرهنگی جمعیتی کشور خبر داد و تصریح کرد: نقشه مذکور در شورای عالی فرهنگی مطرح شده و سیاست‌های آن تدوین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سیاست‌های کلی نقشه فرهنگی جمعیت کشور در سال ۹۲ ابلاغ شده است، گفت: اجرای نقشه مذکور موجب می‌شود اقتصاد و نظام سلامت بهتری داشته باشیم ضمن اینکه وضعیت بهبود یافته‌ای پیدا می‌کنیم.

وی نرخ باروری در برنامه اول توسعه را ۶.۴ درصد دانست و خاطرنشان کرد: سال ۹۴ قرار بود به نرخ باروری چهار فرزند برسیم و در سال ۷۱ به این هدف رسیدیم.

اسحاقی با اشاره به اینکه به نرخ جایگزین ۲.۱ درصد در سال ۷۹ رسیدیم، یادآور شد: کشورها اجازه نمی‌دهند باروری از نرخ مذکور کاهش پیدا کند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نرخ باروری جمعیت در ایران را زیر نرخ جایگزین خواند و اظهار کرد: کشور از مرز خطر نرخ باروری جمعیت عبور کرده است.

وی با بیان اینکه کاهش فراگیر باروری در کشور را داریم، تصریح کرد: ایران بین کشورهای اسلامی از کاهش نرخ باروری برخوردار است./فارس

 

Share