در دادگاه بدوی انقلاب:

کاهش محکومیت ۸ متهم فیس‌بوکی از ۱۳۲ سال به ۵۴ سال حبس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،شیما قوشه وکیل مدافع سه نفر از متهمان این پرونده اظهارداشت: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه بدوی صادر کننده رای، بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی بیش از حداکثر قانونی حکم داده و هم بر اساس قانون قدیم، مجازات‌ها را جمع کرده بود به طوری هر کدام از متهمان این پرونده تقریبا به ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،شیما قوشه وکیل مدافع سه نفر از متهمان این پرونده اظهارداشت: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه بدوی صادر کننده رای، بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی بیش از حداکثر قانونی حکم داده و هم بر اساس قانون قدیم، مجازات‌ها را جمع کرده بود به طوری هر کدام از متهمان این پرونده تقریبا به ۲۰ سال حبس محکوم شدند.۱۳۹۳۰۶۲۳۰۹۳۱۲۶۰۴۳۶۳۰۶۸۳

وی اضافه کرد: شعبه ۵۴ دادگاه تجدید‌نظراستان تهران در رای خود، جمع مجازات‌ها را بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید نادرست دانسته و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید اعلام کرد با توجه به تعدد جرم، قاضی اجرای احکام حداکثر مجازات قانونی را به طوری که مساعد به حال متهم باشد، تعیین کند.

قوشه ادامه داد: شعبه تجدید نظر، تعیین مجازات را به قاضی اجرای احکام سپرده بود و این خلاف اصول مسلم حقوقی است زیرا قاضی اجرای احکام، فقط مسئول اجرای حکم است نه تعیین مجازات. در نهایت شعبه تجدیدنظر، رای اصلاحی صادر و مجازاتی که باید توسط اجرای احکام، احرا شود را مشخص کرد.

وکیل مدافع سه نفر از متهمان این پرونده افزود: بر این اساس، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر در رای اصلاحی خود، مجازات فریبرز کاردار را ۷ سال حبس، مهدی ری‌شهری ۵ سال حبس، مسعود طالبی ۷ سال حبس و مجازات ۵ متهم دیگر را نیز هر کدام ۷ سال تعیین کرده است.

قوشه گفت: اگر در اجرای مجازات این افراد، اتهام توهین به مقدسات درنظر گرفته شود می‌توان طبق قانون جدید مجازات اسلامی بعد از گذشت یک سوم مدت حبس، تقاضای آزادی مشروط یا تعلیق کرد اما در اجرای مجازات اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی این امکان وجود ندارد.

 این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می کردند که با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.

پرونده متهمان در شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس ( دادسرای اوین) مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده ۲۷ بهمن ماه سال گذشته برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.

اتهامات توهین به مقدسات، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام در بین هشت متهم این پرونده مشترک است. برخی از متهمان نیز علاوه بر موارد یاد شده به توهین به سران قوا، توهین به رهبری و نگهداری سی دی‌های مبتذل متهم هستند.

متهمان این پرونده از شهرهای مختلف و پرونده آنها حدود ۱۱ جلد است. نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ۲۵ فروردین ماه برگزار و بعد از چند جلسه رسیدگی، حکم دادگاه نهم اردیبهشت ماه صادر شد.

متهمان این پرونده پیشتر به ترتیب به ۲۱، ۲۰، ۱۹، ۱۸، ۱۶، ۱۴، ۱۱ و ۸ سال حبس محکوم شده بودند./تسنیم

Share