استاندار گیلان خبرداد:

پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی با پیشرفت مناسب در حال اجرا است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار از آمادگی گیلان برای میزبانی نخستین نشست هماهنگی منطقه‌ای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار از آمادگی گیلان برای میزبانی نخستین نشست هماهنگی منطقه‌ای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی خبر داد.

 najafi_5823دکتر نجفی در نشست بررسی پیشرفت اجرای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی گفت:جنگل‌های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده‌ی رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از ۵ میلیون سال قدمت دارند از موهبات الهی برای استانهای شمالی است که باید در حفظ آن بکوشیم.

وی با اشاره به اینکه این جنگل‌ها به وسعت ۹۴ میلیون هکتار در طول ساحل جنوبی دریای خزر و شیب شمالی رشته کوه‌های البرز واقع شده است گفت : این جنگل‌ها علاوه بر داشتن تنوع زیستی با اهمیت و چشم‌اندازهای ارزشمند ، دارای اهمیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بی نظیر نیز می‌باشند که متأسفانه در دهه‌های اخیر با برخی تهدیدات مواجه شده‌اند.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه پروژه‌ی مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی با همکاری برنامه عمران ملل متحد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در ۴ محدوده پایلوت به وسعت ۱۲۰ هزار هکتار در استانهای گیلان، مازندران و گلستان در حا اجراء است گفت : اجرای این پروژه در گیلان با هدف حفظ تنوع زیستی و یکپارچگی اکو سیستم و احیاء این جنگل‌ها با پیشرفت مناسب در حال اجراء است.

وی با بیان اینکه گیلان آمادگی دارد میزبان نخستین کمیته‌ی هماهنگی منطقه‌ای پروژه هیرکانی با حضور استانداران استانهای شمالی باشد گفت : اجرای این طرح که به دنبال استقرار نظام جدید مدیریت در جنگل‌های خزری است بدون هماهنگی‌های منطقه‌ای موفق نخواهد شد.

دکتر نجفی با بیان اینکه رئیس جمهور بارها در مجامع‌های بین المللی بویژه در سازمان ملل متحد در زمینه‌ی حفظ و حراست از جنگل‌ها و مسائل زیست محیطی تأکید کرده است گفت : اگر به آسایش و آرامش بشری اعتقاد داریم باید در حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها بکوشیم.

وی با اشاره به افزایش سیلاب‌ها، رانش زمین و بلایای طبیعی در دهه‌های اخیر گفت : افزایش این خسارات بدلیل بی‌توجهی و کم توجهی به محیط زیست و منابع طبیعی است.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد : اگر همه‌ی ما در اجرای چنین پروژه‌هایی همچون مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی ورود نکنیم نسل حاضر و نسل‌های آتی ما را نخواهند بخشید.

استاندار گیلان همچنین جلب مشارکت مردمی و استفاده از سازمان‌های مردم نهاد در اجرای طرح بسیار مهم دانست و گفت :گسترش آموزش عمومی نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است.

زارع مدیر کل منابع طبیعی استان نیز در این نشست با ارائه‌ی گزارش از اجرای طرح مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی گفت : این طرح بصورت پایلوت در شهرستانهای سیاهکل و رودبار در حال اجراء است.

در این نشست همچنین مانیام مورالی معاون دفتر برنامه‌ی عمران سازمان ملل متحد در ایران نیز در این نشست گفت : پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی در سال نخست آن نسبت به دیگر پروژه‌هایی که این دفتر با جمهوری اسلامی ایران در حال اجراء دارد از پیشرفت بهتری برخوردار است.

وی با قدردانی از حمایت‌های استاندار گیلان نسبت به اجرای این پروژه گفت : میزان حمایت مردم و مسئولین از این پروژه بسیار زیاد است و ما استقبال خوبی را دیدیم.

در این نشست همچنین مشاور بین المللی پروژه با اشاره به اهمیت جنگل‌های هیرکانی و لزوم تغییر نگرش سنتی به سوی مدیریت چند منظوره گفت : یکی از دستاوردهای مورد انتظار از اجرای پروژه ایجاد محیط توانمد شده ملی منطقه‌ای است که از استقرار نظام جدید مدیریت در جنگل‌های هیرکانی حمایت می‌کند.

مایک موزر با بیان اینکه تجارب بین المللی خوبی در این زمینه وجود دارد گفت : این دستاوردها شامل بررسی و بازبینی چارچوب‌های سیاستگذاری و قوانین و نیز ایجاد و توانمندسازی ساز و کارهای هماهنگی بین بخشی است.

وی افزود : تدوین و اجرای مشارکتی برنامه‌های مدیریت جنگل در حوزه‌های جنگلداری اجتماعی با تأکید بر توسعه معیشت جایگزین از دیگر فعالیت‌های اصلی این طرح است.

Share