قاسم مصفا

پایگاه های خبری فرصت یا تهدید!؟

پایگاه های خبری فرصت یا تهدید!؟ با پیشرفت تکنولوژی در عصری که عصر ارتباطات نام گرفت رسانه ها هر روز نقش پر رنگ تری پیدا کردند و امروزه نیز با گسترش و فراگیری اینترنت اشتیاق مخاطبین برای کسب اخبار و اطلاعات از رسانه های مجازی بیشتر و بیشتر می شود. در ایران نیز اوایل دهه […]

پایگاه های خبری فرصت یا تهدید!؟
با پیشرفت تکنولوژی در عصری که عصر ارتباطات نام گرفت رسانه ها هر روز نقش پر رنگ تری پیدا کردند و امروزه نیز با گسترش و فراگیری اینترنت اشتیاق مخاطبین برای کسب اخبار و اطلاعات از رسانه های مجازی بیشتر و بیشتر می شود.MOSAFA
در ایران نیز اوایل دهه ۸۰ همزمان با شکل گیری خبرگزاری های سراسری رسانه ها، مخاطبین ایرانی وارد عرصه جدیدی شدند که این رسانه ها با شیب ملایم به جذب مخاطب پرداختند تا در دهه ۹۰ میزان استقبال مخاطبین به اوج خود رسید.
در ایران مانند سایر کشور ها خبرگزاری های سراسری با حمایت مستقیم و غیر مستقیم نهاد های دولتی و مراکز قدرت شکل گرفت و با آغاز دهه ۹۰ پایگاه های خبری با حمایت اشخاص پر نفوذ و سیاست مداران ظهور کردند که در حال حاضر و پس از انتخابات سال ۹۲ با رشد فزاینده ای روبرو شد و هر استان و شهر دارای پایگاه خبری فراوانی شده اند که هر روز نیز به تعداد این رسانه ها افزوده می گردد.
شاید مهمترین علت شکل گیری این رسانه و روند افزایشی در تعداد آن را بتوان ضعف اطلاع رسانی نشریات مکتوب و سرعت بالای اطلاع رسانی در فضای مجازی دانست.
پایگاه های خبری در عرصه اطلاع رسانی یک پدیده نوظهور به شمار می آید برای همین هنوز مدیران این رسانه ها و مخاطبین آن از تمام کارکردهای آن بهره نبرده اند .
در میان کارکردهایی که برای این رسانه ها برشمرده اند به کارکردهای نظارتی ، سرگرم‌سازی ، آگاه‌سازی و تبلیغی توجه کرده اند و متاسفانه کارکردهای مهمی مانند بحران‌زدایی، راهنمایی و رهبری ، نوگرایی و توسعه، آموزشی و فرهنگ سازی مورد بی مهری این نوع رسانه ها قرار گرفته و در بعضی از موارد به دلیل پایین بودن آستانه تحمل مسوولین و یا ناپختگی؛ این رسانه ها خود باعث ایجاد بحران شده اند.
یکی از مهمترین نقاط ضعف در پایگاه های خبری که در حوزه جغرافیایی خاص مانند استانی و شهرستانی در حال فعالیت هستند نداشتن استراتژی فکری و رسانه ای است یعنی بعضی از این رسانه ها در مواجهه با پدیده های اجتماعی، سیاسی و گاهی در برخورد با مدیران و افراد خاص مواضع متفاوت یا متناقض میگیرند.
در مقابل رسانه ها، مخاطبین قرار دارند که به دو دسته مردم و دستگاه های حکومتی تقسیم می شوند . تکلیف دسته اول با این رسانه ها روشن است مردم از رسانه انتظار اطلاع رسانی سریع و دقیق با رعایت اخلاق رسانه ای را دارند و اما دسته دوم که بیشترین اصطحکاک را با رسانه ها دارند که این نوع تعامل دلایل فراوانی دارد .
مهمترین دلایلی که منجر به عدم ارتباط مناسب بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی می شود را می توان در عدم شناخت درست مدیران و نگاه نادرست آنها به رسانه ها دانست . متاسفانه مدیران، رسانه ها را به عنوان ابزار اطلاع رسانی خود در نظر میگیرند نه به عنوان یک کانال رسانه ای مستقل و این تفکر به دلیل وجود روابط عمومی های غیر تخصصی و ناآگاه دامن زده می شود.
از سوی دیگر رسانه ها برای جذب مخاطب به دنبال اخبار جنجالی یا زیر سوال بردن مدیران بدون توجه به اخلاق رسانه ای و رعایت انصاف هستند.شاید در این تقابل بیشترین ضرر را دستگاه هایی خواهند کرد که با بی توجهی به قدرت رسانه ها در دنیای ارتباط سنتی سیر میکنند .به نظر می رسد برای رسیدن به یک ارتباط درست باید رسانه ها و روابط عمومی ها به عنوان نقاط اتصال دولت و مردم در راستای تکامل گام بردارند.
حال با توجه به اینکه روابط عمومی برای رسیدن به اهداف، ناگزیر است رسانه ها را به خدمت گیرد، باید در این جهت پیشگام شود و موارد زیر را مورد توجه قرار دهد:

۱ – پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای روابط عمومی
۲ – رعایت اصول خبر و گزارش نویسی برای رسانه ها
۳ – سازماندهی مناسب برای ارتباط با رسانه ها
۴ – حفظ و تعمیق ارتباط با رسانه ها
۵ – تشکیل اتاق خبرنگاران
۶ – تقدیر از رسانه های فعال و برگزیده
رسانه ها نیز با دارا بودن چهار ویژگی حقیقت گرایی، عدالت، استقلال و التزام به ارزشهای الهی و انسانی و با توجه به نیازی که به روابط عمومی ها به عنوان پل ارتباطی خود با مسوولان و یکی از منافع خبری دارند، لازم است اقداماتی را به منظور حصول تفاهم فیمابین و تعمیق آن به عمل آورند که در اینجا فهرست وار به چند مورد اشاره می شود:
۱ – گماردن خبرنگار تخصصی در هر یک از سازمان ها بر اساس وظایف عمده آن سازمان
۲ – ثبات خبرنگاران حوزه ها
۳ – پایبندی به اصول شرافت حرفه خبرنگاری و اخلاق رسانه ای
۴ – تقدیر از روابط عمومی های فعال
بدین گونه انتظار می رود که رسانه ها، خصوصا پایگاه های خبری و در مقابل آن روابط عمومی ها به عنوان کانال های ارتباطی بین مردم و دولت بدون نگاه تهدیدی به یکدیگر و با تعامل کاری به سمت ایجاد فضای رسانه ای مناسب گام بردارند .

قاسم مصفا
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share