مرور روزنامه های صبح گیلان:

وقتی عطر و طعم برنج ایرانی برای مردم خاطره می شود/زندگی با اعمال شاقه!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برنج مرغوب ایرانی چند سالی است که از سفره خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه پر کشیده است و این در حالی است که استان های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران و گلستان مهد تولید برنج های مرغوب در دنیاست و در واقع می توان گفت ایران در دنیا برای برنج خوش عطر و طعم ایرانی معروف است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

عرصه هنر و قوانین سخت خانوادگی!
اکبر محبوبی فر در صفحه آخر سوال جواب و ستون چند لحظه زندگی نوشت:
دوستم می گفت: پایبندی به یک سری قوانین سفت و سخت در خانه ما زندگی را چیزی شبیه زندگی در یک پادگان نظامی کرده بود، اجرای بعضی از قوانین برای من که پسر بزرگ خانواده بودم شدت بیشتری داشت و حق نداشتم بعد از تعطیل شدن مدارس با بچه ها در خیابان و کوچه بازی کنم و باید سر وقت به خانه میرسیدم اما با همه این سختی ها و سخت گیری های پدرم، به خاطر عشق و علاقه به هنر یک روز همراه چند تن از هم کلاس ها برای اجرای نمایش کودک در رادیو پذیرش شدم که برای من یک موقعیت ویژه بود. یادآور شوم که آن روزگار رادیوی گیلان در طبقه چهارم پستخانه واقع در میدان شهرداری فعالیت خودش را ادامه میداد و برنامه ها به صورت زنده پخش می شد؛ دو یا سه برنامه ما که از رادیو پخش شد خبر به پدرم رسید و او سر سفره شام از من پرسید درست شنیدم، نمایش کار می کنی؟ نمی دانستم چه پاسخی بدهم، رنگ از صورتم پرید به لکنت افتادم و می خواستم کتمان کنم اما جرات آن را نداشتم و سکوت کردم و منتظر عکس العمل پدرم شدم! پدرم وقتی مرا در چنان حالتی دید گفت: بچه ها نباید هرز بروند، باید استعدادهای خودشان را بشناسند و از این که در یک کار فرهنگی حضور داری اشکالی نمی بینم اما یادت باشه از موقعیت سو استفاده نکن و اخلاق را رعایت کن!
هنرمند بی تعهد، یعنی هیچ و مبادا از درس غافل بمانی!
من نفسی فرو بردم و گفتم چشم.
پدرم خیلی جدی گفت: هنر نیز چند لحظه از زندگیست بهتر است بگویم فراتر از چند لحظه، تمام زندگیست!

زندگی با اعمال شاقه!
رضا صبوری در ستون بی منظور سوال جواب نوشت:
گفتم ننه جان، آخه چرا یه شبانه روزه لب به هیچی نمی زنی و چیزی نمی خوری؟ گفت: برای این که نمی خوان بمیرم!
گفتم: یعنی چی؟ مگه هر کس چیزی می خوره می میره؟ گفت: شایدم آره، شایدم نه! بهرحال خوردن و آشامیدن امروزه ریسک بزرگیه مثلا روغن «پالم» داره که مضره، خود روغن که میگفتن ضرر داره، حالا « پالم» ضرر دار هم بهش اضافه شده میشه ضرر در ضرر! نکنه همانطور که منفی در منفی میشه مثبت؛ ضرر در ضرر بشه بی ضرر؟!
بعدش دوباره میگن به سیب نوعی واکس زدن که سرطان زاست. نارنگی هم نوعی کرم کشنده داره که سوغات کشور پاکستانه! مرغ سرب مازاد داره، برنج ارسیک اضافه، گوجه فرنگی هورمون رشد ممنوعه. خب به نظر تو میشه به چیزی لب زد؟ تنها چیزی که میمونه آبه که اونم تازه اگه شیرابه های زبالههای دپو شده وارد سفره های زیر زمینی نشده باشه میشه خورد.
از بهر حفظ جانت/باید فقط هوا خورد
تازه نه هر هوایی/آن نیز ناشتا خورد

go-21
نسیم:وقتی عطر و طعم برنج ایرانی برای مردم خاطره می شود

نسیم نوشت:برنج مرغوب ایرانی چند سالی است که از سفره خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه پر کشیده است و این در حالی است که استان های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران و گلستان مهد تولید برنج های مرغوب در دنیاست و در واقع می توان گفت ایران در دنیا برای برنج خوش عطر و طعم ایرانی معروف است.

با این حال مدت هاست که برنجکاران ایرانی آن شور و حال همیشگی را ندارند و برنج ایرانی هم به دلیل گرانی و واردات بی رویه برنج نامرغوب از سفره ها رخت بر بسته است.

حالا دیگر چند سالی است که کشاورزان ایرانی دیگر تمایلی به کاشت وبرداشت برنج ندارند چرا که سفره ایرانی ها پر شده است از برنج هندی و پاکستانی که نه عطر دارد و نه طعم و تنها خوش قد و بالاتراست و ارزان تر.

در این میان تنها نتیجه هم که حاصل شده نابودی مزارع برنج کاری است و سود هنگفت عده ای دلال که از سود واردات بی رویه برنج به نان و نوایی رسیده اند و طعم و بوی برنج ایرانی را برای بسیاری خاطره کرده اند.

به روایت دبیر انجمن برنج کشور در تیرماه سال گذشته واحد‌های بهره‌برداری شالیزارهای شمال از ۱/۲ (۲ممیز۱)هکتار به ۷/۰ (۰ممیز۷)هکتار رسید تا جایی که سود واردات برنج از تولید آن پیشی گرفت و سود ساخت و ساز در مزارع و نابود کردن شالیزارهای برنج هم برای کشاورزان از دست و پا زدن در شالیزارها بیشتر شد تا کشاورزان عطای برنج کاری را به لقایش ببخشند و به ویلا سازی و کسب درآمد از این راه اقدام کنند.

به این ترتیب است که در تهران نیزهر چند هنوز برنج ایرانی طرفداران خاص خود را دارد اما به دلیل گرانی های بیش از حد خرید برنج مرغوب ایرانی برای همه خانوارهای ایرانی ممکن نیست.

برای یافتن انواع برنج در تهران اما باید به خیابان پامنار سر زد.خیابانی قدیمی با مسجد معروفش که حالا بورس برنج ایران به شمار می رود و انواع و اقسام برنج های ایرانی و خارجی در آن یافت می شود.

از برنج هاشمی و طارم دم سیاه و طارم فریدون کنار مرغوب گرفته تا برنج های درجه ۲ و ۳ تایلندی و هندی و پاکسانی که گاه با برندهای ایرانی عجیب و غریب عرضه می شوند و گاه هم به اسم برنج های مرغوب خارجی با نام هایی که هر روز در صدا و سیما تبلیغ می شوند و برای مردم آشناست، فروخته می شوند.

به این ترتیب است که در خیابان پامنار ، بورس بنکداری های برنج هم بوی خوش برنج ایرانی استشمام می شود و هم رنگ وروی تیره و قد بلند برنج های خارجی را می توان دید.

نرخ ها از ۱۸۰۰ تومان برای برنج های نامرغوب خارجی تا ۹ هزار تومان برای برنج های ایرانی متغیر است و نکته اینجاست که به ندرت می توان برنجی زیر ۲ هزار تومان در بازار یافت هر چند که یافتن آن غیر ممکن نیست.

به عنوان مثال متوسط قیمت هر کیلو برنج هاشمی مرغوب ۸۴۰۰ تومان، برنج طارم محلی ۹۰۰۰ تومانو برنج طارم دم سیاه سالاری ۷۸۰۰ تومان است.

برنج مرغوب محسن نیز کیلویی ۵۱۰۰ تومان و برنج دانه بلند هندی نیز کیلیوی ۵۹۰۰ قیمت گذاری شده است.
۳۲۶۹۱
خزر:اخذ داوطلبانه مجوزکشت برنج تراریخته
رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اعلام صدور نخستین مجوز رهاسازی محصولات زراعی تراریخته طبق قانون ملی ایمنی تا پایان امسال یا اوایل سال آینده از پنبه و برنج تراریخته به عنوان اولویتهای کشت این محصولات در کشور خبر داد.
دکتر بهزاد قره یاضی اظهار داشت: درحال حاضر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه ستاد توسعه فناوری زیستی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، علوم و بهداشت بر کشت تراریخته ها با رعایت قانون ایمنی زیستی تاکید دارند؛ لذا با وجود این که طی هشت سال دوره دولتهای نهم و دهم به طور بی امان و مطلق با کشت این قبیل محصولات در کشور مخالف شده و حتی تا اخراج محققان پیش رفتند اما چون پژوهشگران همیشه بیدار بوده و با مدیریت جهادی با ناملایمات روبرو می شوند به محض رفع این ممانعت دولتی، شاهد فراهم شدن مقدمات کشت این محصولات در آینده بسیار نزدیک هستیم.
وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه اخیر ستاد توسعه زیست فناوری قرار شده از تحقیقات و تولید محصولات تراریخته حمایت ویژه شود که در پی فراخوان اعلام شده ۱۷ طرح تایید و مراحل اخذ وام را طی می کنند. در وزارت جهاد کشاورزی هم محصولات استراتژیک پنبه و بعد برنج در اولویت تولید محصولات تراریخته هستند که امیدواریم تا پایان امسال یا اوایل ۹۴ اولین مجوز رهاسازی محصول تراریخته صادر و راه برای کشت این محصولات در کشور هموار شود.
مجری طرح تولید نخستین گونه برنج تراریخته جهان خاطرنشان کرد: در راستای کارشکنی ها و مانع تراشی های مغایر با قانون علیه تولید ملی محصولات تراریخته در سال های گذشته با وجود الزام قانونی تولید محصولات تراریخته، مرجع رسمی مراجعه و درخواست صدور مجوز تولید محصولات تراریخته در کشور که متولی آن وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده مشخص نبود. در چند ماه اخیر وزارت جهاد کشاورزی طی اطلاعیه‌ای کمیته ایمنی زیستی را مامور دریافت تقاضاها و صدور مجوز اعلام کرده است.

Pag1pdf4so-21gh-21mo-21img_54d908541ea4e

Share