مرور روزنامه های صبح گیلان:

میخوام مفسد اقتصادی بشم/گیلان و نیاز آمبولانس هوایی/چله خشکی و صیادان گیلانی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تا دیروز اگه از بچه ای م یپرسیدی میخوای چیکاره بشی میگفت: دکتر و یا خیلی بهت افتخار میداد مهندس!امروز از بچه یکی از آشنایمان همین سوال را پرسیدم، میدونین چی گفت؟ «مفسد اقتصادی»! هر چه خواستم به بچه بفهمانم «مفسد اقتصادی» شغل نیست قبول نکرد که نکرد!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

چیکاره میخوای بشی؟!
رضا صبوری در ستون بی منظور سوال جواب نوشت:تا دیروز اگه از بچه ای م یپرسیدی میخوای چیکاره بشی میگفت: دکتر و یا خیلی بهت افتخار میداد مهندس!
امروز از بچه یکی از آشنایمان همین سوال را پرسیدم، میدونین چی گفت؟ «مفسد اقتصادی»! هر چه خواستم به بچه بفهمانم «مفسد اقتصادی» شغل نیست قبول نکرد که نکرد! نظرت چیه ننه جان؟
فرمودند: شغل یعنی داشتن یک مسوولیت و به دست آوردن پول که امورات زندگیت با آن بگذرد. به نظرت «مفسد اقتصادی» شدن مسولیت خطیری نیست؟ یا پول توی فساد اقتصادی وجود نداره؟ فقط نمیدونم با این پول امور زندگی مفسدین عزیز میگذره یا مثل همه کسانی که اعلام نیازمندی کردن، باید به اونا هم یارانه تعلق بگیره؟
به هر حال این هم جزء مشاغل سخت و پر خطره! این بیچارهها که هیچ صنف و سندیکایی ندارن که ازشون حمایت بکنن؛ پیشنهاد میکنم یکی از این بیمههای تکمیلی، مکملها، طلایی و برنزی … بیان حامی اینا بشه تا همونطور که همه مردم از خدمات فوقالعاده این بیمهها سود میبرن، مفسدین عزیز هم بینصیب نمونن… گناه دارن…!
این جمله را که گفته؟/هر کس که گفته، ممنون
آدم شدن چه مشکل /مفسد شدن چه آسون

گیلان و نیاز آمبولانس هوایی
اکبر محبوبی فر در ستون «چند لحظه زندگی»نوشت:بیمارستان هفده شهریور رشت ویژه کودکان طی چند روز آینده با حضور وزیر بهداشت و درمان افتتاح خواهد شد؛ پروژهای که از نگاه پزشکی شرایطی خاص داشته و در گیلان ممتاز خواهد بود، اما وقتی صحبت از بیمار و بیمارستان و بخش اورژانس شد گفتم: امروزه که مدیران و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی نگرشی کاربردی به رویکردها و کیفیت خدمات دارند خوب است از جناب وزیر درخواست کنند گیلان هم مانند ۵ استان دیگر کشور از سیستم آمبولانس هوایی بهره مند شود.
گیلان به عنوان یک قطب گردشگری در کشور محسوب میشود و شهرک ماسوله به عنوان یکی از جاذبههای گردشگری و مکان دیدنی همه ساله مملو از مسافر است و مهمانان خارجی نیز دارد و خدا را شکر که تاکنون حتی یک توریست و یک گردشگر مثلا از کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا که برای دیدار از ماسوله آمدند گرفتار عارضه قلبی و بیماریهای از این نوع نشده اند، چون شرایط جغرافیایی این شهرک پلکانی به گونهای است که رساندن بیمار به صورت اورژانسی به بیمارستان بسیار دشوار و گاهی محال و غیرممکن است و ضرورت دارد به این موضوع دقیق شویم و از بازتاب منفی آن غافل نباشیم!
به همین دلیل اشاره دارم آمبولانس هوایی در آن شهرک حتی قلعه رودخان فومن یک ضرورت است و جالب این که پاسخ شنیده ام این پیشنهاد را با رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطرح کرده اند. گفتم: تردیدی نیست که این نیز چند لحظه از زندگیست.

sol-15
خزر:سرمایه ای که در خدمت توسعه گیلان نیست
گیلانی ها ۸۷ هزار میلیارد ریال در بانک ها پول دارند. این را معاون برنامه ریزی استانداری گیلان گفته است.
رقم شگفت انگیز ۸۷ هزار میلیارد ریالی سپرده مردم گیلان نشاندهنده حجم عظیم پولی است که گیلانی ها در بانک ها دارند. پولی که بجای استفاده و اعطای تسهیلات به بخش تولید و سرمایه گذاری، بخش وسیعی از آن سر از استان های دیگر در می آورد. چنان که پیش از این بارها استاندار و معاونین وی به خروج سرمایه از استان توسط برخی بانک های خصوصی اعتراض کرده و خواهان شفاف تر شدن وضعیت و نقش بانک های خصوصی در استان و توسعه آن شدند.
براین اساس شاید حجم عظیم سپرده گیلانی ها در بانک را بتوان دلیل محکمی بر عدم سرمایه گذاری مناسب در این استان برشمرد. سرمایه ای که باید در جهت توسعه استان بکار رود اما عملا بخش مهمی از آن به دیگر استان ها منتقل شده و در آن ها سرمایه گذاری می شود!

Pag1pdf

نسیم:چله خشکی، صیادان گیلانی را زمین گیر کرد

چهار هزار صیاد گیلانی از آستارا تا چابکسر، برای تامین معاش خانواده شان وابسته به دریا و آبزیان هستند و چله خشکی، آنان را زمین گیر کرده است.

این صیادان برای پهن کردن تورهایشان در خزر و تامین هزینه زندگی تنها شش ماه از سال را فرصت دارند؛ شش ماهی که از نیمه مهر آغاز می شود و در ابتدای بهار به اتمام می رسد.

ماهی گیران در این روزها نه تنها با موج و سرما که گاه با دستان خالی دریا مواجه می شوند، دوره هایی که در آبهای ساحلی تقریبا هیچ خبری از دسته های ماهی نیست؛ ایامی که صیادان گیلانی به آن چله خشکی می گویند چرا که تقریبا ۴۰ روز به طول می انجامد.

در این روزها صیادان به ناچار ساحل نشین می شوند، تورها و کرجی هایشان را تعمیر می کنند، آه می کشند و چشم به دریا در انتظار کولاکی هستند که ماهی ها را به سمت تور آنها هدایت کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی گیلان گفت : چله خشکی اصطلاحی در جامعه صیادی است که به دوره زمانی اتلاق می شود که صید فوق العاده ضعیف و بعضا در نقاطی کاملا متوقف می شود .
۱۲۰۸۱img_54d0f041b8d65 gol-15 mo-۱5

Share