مهمترین نماد نفوذ ایران در عراق از دید «واشنگتن پست» + عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکی از موضوعات جالب توجه‌ که تحلیلگران مسائل خاورمیانه به آن اشاره دارند، این ‌است که ایران به عنوان کشوری که زمانی مورد تهاجم عراق قرار گرفته بود، امروز از بیشترین نفوذ در این کشور برخوردار است. روزنامه واشنگتن پست، یکی از نمادهای مهم این نفوذ را در پایتخت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکی از موضوعات جالب توجه‌ که تحلیلگران مسائل خاورمیانه به آن اشاره دارند، این ‌است که ایران به عنوان کشوری که زمانی مورد تهاجم عراق قرار گرفته بود، امروز از بیشترین نفوذ در این کشور برخوردار است. روزنامه واشنگتن پست، یکی از نمادهای مهم این نفوذ را در پایتخت عراق مورد اشاره قرار داده است.

 روزنامه واشنگتن پست امروز در یکی از مطالب خود، عکسی از یکی از میدان‌های اصلی شهر بغداد را منتشر کرده که در آن، بیلبورد بزرگی از تصویر امام راحل و رهبر انقلاب نصب شده است. از دید این روزنامه، نصب این بیلبورد در میدانی که زمانی مجسمه صدام در آن قرار داشت، بهترین نشانه برای توضیح میزان نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق است.

در این مطلب آمده است: شاید هیچ چیزی نتواند به اندازه بیلبوردی که تصویر رهبر فقید ایران، آیت‌الله روح الله خمینی را به تصویر کشیده و اخیراً در میدان «فردوس» بغداد نصب شده، تحولی که این روز‌ها در عراق جریان دارد را به نمایش بگذارد. این بیلبورد در مقابل ستونی نصب شده که تا پیش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، مجسمه صدام روی آن بود.

لحظه پایین کشیده شدن این مجسمه در سال ۲۰۰۳، لحظه‌ای نمادین بود که نمایانگر پیروزی آمریکا بر ارتش صدام بود؛ اما از سوی دیگر، این لحظه سرآغاز نفوذ مستمر و پیوسته ایران در عراق بود؛ روندی که از تابستان گذشته و در پی حملات گروه داعش به شمال عراق‌ تشدید شد.

بیلبورد مذکور یکی از مجموعه تصاویری است که در سرتاسر بغداد نصب شده و تبلیغ کننده گروه‌های شیعه‌ای است که برای مبارزه با داعش شکل گرفته و حمایت ایران از این گروه‌ها را نشان می‌دهد. بیلبورد نصب شده در میدان فردوس، متعلق به «کتائب قیام الحسین» است که یکی از گروه‌های تازه شکل گرفته برای مبارزه با داعش است. در این بیلبورد، تصویر آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر فعلی ایران نیز به چشم می‌خورد.

۴۷۴۰۵۸_۸۱۱

در پس‌زمینه تصویر، هتل فلسطین قابل مشاهده است که بسیاری از روزنامه‌نگارانی که جنگ عراق را پوشش خبری می‌دادند در آنجا مستقر بودند و تفنگداران آمریکایی نیز یکی از نخستین دفا‌تر خود را در آنجا مستقر کردند.

بخش عمده‌ای از اختلافاتی که امروز میان شیعه و سنی در عراق وجود دارد، به دوران جنگ ایران و عراق بازمی‌گردد. در زمان رژیم صدام و در دهه ۱۹۸۰، عراق جنگی هشت ساله را علیه ایران آغاز کرد که سبب جان باختن مجموعاً بیش از یک میلیون نفر شد. در آن جنگ، عراق مورد حمایت دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس و همچنین ایالات متحده قرار داشت.
اکنون ۳۵ سال از زمان حمله عراق به ایران می‌گذرد و رهبران وقت هر دو کشور (صدام و امام خمینی) درگذشته‌اند؛ اما این تصویر آیت‌الله خمینی است که اکنون در قلب پایتخت عراق به چشم می‌خورد.

/تابناک

Share