مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی رشت از پرداخت عوارض معاف شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو شورای اسلامی شهر رشت گفت: برای نخستین بار و براساس مصوبه شورا، مراکز اقامتی، فرهنگی، هنر و ورزشی رشت از پرداخت عوارض نقدی معاف شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رضا جمشیدی‌چناری شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت شورای چهارم رشت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی، اظهار داشت: تصویب عوارض محلی علاوه بر عوارض ملی که هر ساله توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به نهادهای ذیربط ابلاغ می‌شود براساس بند ۱۶ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی به عهده شورای شهر است.jamshidi_9805

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی کلانشهر رشت از بدو فعالیت در شهریور ۹۲ متوجه نارسایی‌های زیادی در قوانین موجود و عوارض مصوب قبلی شد، افزود: مجموعه قوانین، مقررات و مصوبات عوارض شهرداری رشت مصوب سال ۱۳۹۲ از یادگاری‌های شورای سوم بود که باوجود نقاط قوط فراوان در راستای ساماندهی موضوع عوارض محلی در برخی موارد اشکالاتی داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای رشت، گفت: از جمله موارد بحث برانگیز ماده ۲۸ این قانون مربوط به عوارض فروش بلیط نمایش و کنسرت در قالب یک جدول ۱۱ بندی بود که در گذشته مصوب شده بود و در حال حاضر اداره درآمد و نوسازی شهرداری با استناد به این جدول پس از ارسال پیش آگهی برای اماکن مختلف اقدام به صدور فیش عوارض کسب می‌کرد.

جمشیدی چناری تصریح کرد: شورای چهارم در سال گذشته با تشکیل کارگروه عوارض و با همکاری اداره درآمد و نوسازی شهرداری اقدام به شناسایی و رفع اشکالات موجود در قانون قبلی کرد و پس از  ۶۰ جلسه کارشناسی شهرداری رشت تغییرات پیشنهادی خویش را در قالب لایحه اصلاحیه برخی از مواد عوارض به شورای اسلامی کلانشهر رشت پیشنهاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شورای رشت با صحه گذاشتن بر پیشنهادات شهرداری که به صورت مشترک و با حضور برخی از اعضای  شورا تهیه شده بود پیشنهاد کرد برای ارج نهادن به جایگاه رفیع ورزش، هنر و فرهنگ تغییراتی برای نخستین بار در ماده ۲۸ این قانون ایجاد کند و نهایتا در صحن شورا با رای قابل توجهی توانست تغییرات  اساسی را در ماده ۲۸ ایجاد کند.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به تغییرات اساسی در ماده ۲۸، اظهار داشت: در بند ۲ ماده ۲۸ که مربوط به فروش بلیط سینما از پخش فیلم‌های خارجی در قالب پرداخت ۱۰ درصد عوارض بود به ۵ درصد کاهش یافت و  برای حمایت از سینما داران و رشد و اشاعه فرهنگ استفاده از سینما به عنوان اماکن فرهنگی در قالب یک تبصره تصویب کرد که عوارض ناشی از بندهای ۱ و ۲ که مربوط به فیلمهای داخلی و خارجی بوده و هر دو ۵ درصد لحاظ شده بود به صورت غیر نقدی و خدمات دریافت بلیط برای دانش آموزان، کودکان، اقشار آسیب پذیر جامعه با تصویب شورای اسلامی شهر دریافت شود.

جمشیدی‌چناری تأکید کرد: این بدان مفهوم است که عملا شهرداری در سال ۹۴ قرار نیست از سینما داران پولی بابت عوارض دریافت کند، بلکه با دریافت خدمات غیر نقدی و خرید بلیط زمینه ترویج فرهنگ استفاده از سینما را به ویژه برای کودکان، جوانان و اقشار آسیب پذیر فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: در راستای حمایت از اصحاب هنر اعم از تئاتر، نمایش و سایر برنامه‌های هنری تصویب شد عوارض مصوب قبلی مربوط به فروش بلیط از پخش تئاتر و کنسرت و نمایش محلی حذف شود و از ۵ درصد قبلی به صفر برسد و این امر  برای حمایت از هنر و فرهنگ رخ داد که  موجبات ترویج فرهنگ بومی را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای رشت گفت: بندهای ۸ و ۹ مربوط به عوارض فروش بلیط و قراردادهای استخرهای شنا به طور کامل حذف شد و بنابراین از ابتدای سال ۹۴ هیچ گونه عوارضی شهرداری رشت از استخرها دریافت نمی‌کند و این مسئله با هدف کمک به ورزش و ارتقاء ورزش همگانی صورت گرفته است.

جمشیدی‌چناری خاطرنشان کرد: بند ۱۰ ماده ۲۸ مربوط به فروش بلیط برگزاری مسابقات ورزشی به صورت غیر نقدی و خدمات دریافت بلیط برای آموزش و پرورش و اقشار آسیب پذیر تغیر یافت و بنابراین شهرداری از هیئت‌های ورزشی بابت مسابقات ورزشی که برگزار می‌کنند عوارضی دریافت نمی‌کند و به جای آن خود با مصوبه شورای شهر اقدام به خرید بلیط این مسابقات و ارایه به اقشار آسیب پذیر موجبات پر شور شدن این مسابقات را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه در ماده ۵۱ این قانون مربوط به عوارض کسبی بر هتل، مسافرخانه، مهمانپذیر و تالار نیز تغییرات مطلوبی صورت گرفت، اظهار داشت:  در بند “ب” این ماده تبصره ای مصوب شد تا بتوان با مصوبه شورای شهر به جای دریافت عوارض نقدی از هتل‌ها خدمات رفاهی غیر نقدی از هتل‌ها و مسافر خانه‌ها دریافت کند.

عضو شورای شهر رشت تصریح کرد: در سال ۹۴ شهرداری رشت از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها عوارض نقدی دریافت نمی‌کند، افزود: در عوض با انعقاد قراردادی با این اماکن در طول سال از خدمات رفاهی و اقامتی این اماکن برای استفاده‌های مختلف اعم از هیئت‌های ورزشی و میهمانان فرهنگی، هنری و ورزشی بهره می‌جوید و جزئیات مربوط به این قرارداد در آینده نزدیک در شورای شهر تصویب می‌شود.

جمشیدی‌چناری با بیان اینکه از مصوبه شورا برای معاف کردن مراکز فرهنگی، اقامتی، هنری و ورزشی حدود ۱۰ روز می‌گذرد و کار کارشناسی آن از مدت‌ها قبل در حال انجام بود، گفت: جای بسی شگفتی و تعجب دارد که برخی از افراد ذینفع با انتشار سخنانی ناراحت کننده و غیرواقعی در حق شورای شهر اجحاف کردند.

وی با تأکید بر رعایت صداقت و اخلاق در گفتار تصریح کرد: اظهار نظرهای غیرکارشناسی و عجولانه ناشی از عدم پیگیری موضوع از مراجع اصلی در شورا توسط برخی فعالان ورزشی، هتل‌داران و برخی گروه‌های دیگر بود که از همه این اقشار خواستاریم در مواجه با چنین سوء تفاهماتی در مورد صحت یا عدم صحت موضوع تحقیق بیشتری کنند./تسنیم

Share