لاهوتی:باید به دریا و ساحل یک نگاه ملی داشته باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم لنگرود در مجلس شواری اسلامی گفت:در بند (ج) ماده ۱۸۷ قانون توسعه پنجم دولت را مکلف کردیم که باید به دریا و ساحل یک نگاه ملی داشته باشیم چرا که نمی توان با نگاه منطقه ای، شهرستانی و استانی از اداره سواحل برآمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم لنگرود در مجلس شواری اسلامی گفت:در بند (ج) ماده ۱۸۷ قانون توسعه پنجم دولت را مکلف کردیم که باید به دریا و ساحل یک نگاه ملی داشته باشیم چرا که نمی توان با نگاه منطقه ای، شهرستانی و استانی از اداره سواحل برآمد.

مهرداد لاهوتی،نماینده مردم لنگرود در مجلس شواری اسلامی در حاشیه دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی واحد گیلان،در خصوص فرهنگ سازی در سواحل اظهار کرد:معتقدم سواحل فقط مختص مردم گیلان نیست بلکه متعلق به همه مردم ایران است؛تا زمانی که یک نگاه ملی در ارتباط با مدیریت سواحل وجود نداشته باشد در این حوزه با مشکلاتی رو به رو خواهیم بود.

وی افزود:انتظار اینکه بخواهیم سواحل را با منابعی از دهیاری یا شهرداری و فرمانداری اداره کنیم،کار دشواری است بر این اساس باید در اداره سواحل که متعلق به همه مردم است،دقت زیادی داشته باشیم به همین جهت در بند (ج) ماده ۱۸۷ قانون توسعه پنجم دولت را مکلف کردیم که باید به دریا و ساحل یک نگاه ملی داشته باشیم چراکه نمی توان با نگاه منطقه ای، شهرستانی و استانی از اداره سواحل برآمد.

لاهوتی گفت:ما در قوه مقننه هم به دنبال این موضوع هستیم تا سازمانی برای اداره سواحل تشکیل دهیم البته صرفا بحث سواحل شمال مطرح نیست بلکه شامل سواحل جنوب کشور هم می شود؛ با تشکیل سازمان سواحل متولی مشخصی برای مدیریت طرح های عمرانی و امورات فرهنگی در سواحل در نظر گرفته می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس نهم با اشاره به اینکه کارهای فرهنگی باید متناسب با شرایط روز انجام گیرد،بیان کرد:در سواحل باید کارهای فرهنگی متناسب با فضای موجود نظری برگزاری جنگ های شادی انجام شود که در این راستا می توان از توان بخش خصوصی نیز بهره مند شد. می توانیم با کنترل، حمایت، هدایت و نظارت سواحل را به درستی مدیریت کنیم و در این راستا از ایجاد موانع بپرهیزیم چراکه دریا یک فرصت است.

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که به استان وارد می شوند، اعلام کرده اند که از سواحل استفاده می کنند لذا سواحل می تواند پایگاه های فرهنگی خوب برای اجرای برنامه های متنوع باشند. امیدواریم با عملی شدن بند (ج) ماده ۱۸۷ قانون توسعه پنجم، نگاه ملی نسبت به سواحل تحقق یابد و سواحل از مدیریت منسجمی برخوردار شوند.

لاهوتی اضافه کرد: از حضور بخش خصوصی در سواحل محروم هستیم و نگاه مثبتی به بخش خصوصی نداریم چون بخش خصوصی را فقط به عنوان عامل اقتصادی مهم در کلام عنوان می کنیم، ولی در عمل به عنوان عامل اقتصادی مهم باور نداریم، به عنوان مثال در اجرای طرح سالمسازی دریا چندین بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند ولی در نهایت با برخورد شدید و گاها تخریب مواجه شدند که نیازمند توجه بیشتر از سوی دولت است.

وی با تاکید بر اینکه امکان توسعه همه جانبه سواحل در گیلان وجود دارد، بیان کرد: گیلان عمده سواحلش آزاد است در حالیکه مازندران مجموع طول سواحل آزادش ۳۴ کیلومتر از ۲۸۰ کیلومتر است و باز خدمات بهتری نیز ارائه می دهند؛ از منابع و جاذبه های گردشگری موجود در گیلان به نحو احسن استفاده نمی کنیم در حالیکه ایران یکی از برترین کشورهای دنیا به لحاظ داشتن تنوع در پوشش گیاهی و جانوری و جاذبه های گردشگری است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: در هر صورت باید نگاه  دقیق تری در مباحث فرهنگی داشته باشیم، بعد از انقلاب آسیب ها نمایان شد و هر جایی که خواستیم به اجبار موضوعی را نهادینه کنیم نتیجه مثبتی نگرفتیم لذا باید در راستای نیاز روز به امورات فرهنگی و روش های نهادینه کردن آن توجه کنیم و با این کار حتی می توانیم در سواحل انتقال فرهنگ را داشته باشیم./ایسنا
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی

Share