شب , سکوت ; قطع درختان

قطع شبانه درختان کهنسال خیابان اصلی خمام به دلیل تعریض جاده+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،شهروندان خمامی در ساعات پایانی شب گذشته شاهد قطع درختان خیابان امام خمینی (ره) این شهر بوده یا در منازل خود صدای حاصل از قطع درختان را به گوش شنیده‌اند. درختانی کهنسال که به بهانه‌ی رفع مشکل ترافیکی شهر خمام که از معضلات این‌شهر به شمار می‌رود،

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،شهروندان خمامی در ساعات پایانی شب گذشته شاهد قطع درختان خیابان امام خمینی (ره) این شهر بوده یا در منازل خود صدای حاصل از قطع درختان را به گوش شنیده‌اند. درختانی کهنسال که به بهانه‌ی رفع مشکل ترافیکی شهر خمام که از معضلات این‌شهر به شمار می‌رود، قربانی تعریض خیابان اصلی آن شده‌اند.
خمام نیوز نوشت:یکی از شهروندان خمامی طی پیامی، می‌نویسد : از ساعت ۲۳ شب در سطح شهر صدای اره موتوری جهت بریدن درخت آرامش را از ما گرفت ؛ استدعا می‌کنم این موضوع را پیگیری و دلایل آن‌را اعلام بفرمائید، که چرا این ساعت شب انتخاب شد و آیا در ساعاتی از روز قابل انجام نبوده؟ همچنین آیا این اقدام شبانه قانونی بوده است ؟! پس از اتفاق ناخوشایندی که برای پارک آفتاب خمام افتاد، شاید این دومین اتفاق ناخوشایند در خیابان اصلی این‌شهر باشد، که بیش از ۳۰ اصله درخت که برخی از آنان قدمت ۳۵ ساله داشته‌اند، در سکوت شب قطع و قربانی شده‌اند.
بی‌شک خرابی پیاده‌روهای خمام را به دلیل تعریض خیابان اصلی به خاطر می‌آوریم ؛ طرحی که خوب یا بد، در شورای گذشته به تصویب رسید، اما متوقف شد. سپس در شورای چهارم مجدداً مطرح شد، اما طی بازدید میدانی و بررسی‌هایی که توسط کارشناسانی همچون ایرج برگ‌گل «عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه گیلان و دکترای مهندسی برنامه ریزی، حمل و نقل و ترافیک» و سرهنگ تیمور شهیدی‌مقدم «سرپرست پلیس راهور گیلان» صورت پذیرفت،
با این دلیل که راه برون رفت معضل ترافیکی خمام تعریض خیابان نمی‌باشد، مردود گردیده و کنار گذاشته شد. در همین بازدید میدانی بود که برگ‌گل با بیان اینکه ساماندهی وضع فعلی و نگاه بلندمدت و اثرگذاری به‌عنوان دو مبحث مهم مدنظر قرار می‌گیرد، عنوان کرد : می‌بایست از یک منظر برای بلندمدت زیبایی، بافت و هویت شهری را حفظ نمود و از منظر دیگر فشار ترافیکی را در شهر کاهش داد.
در طرح تعریض خیابان اصلی که با اکثریت آرا، یعنی ۴ رای موافق و ۱ رای مخالف به تصویب شورای دوره‌ی چهارم رسید، سراغ جلیل غیاثی رفته تا علت مخالفت او را جویا شویم … نائب رئیس شورای اسلامی شهر خمام با بیان اینکه مصوب شدن طرح تعریض خیابان امام خمینی (ره) برای اولین‌بار به شورای گذشته باز گشته و ظاهراً این طرح در کمیسیون ماده ۵ استانداری تایید شده است، افزود : این طرح مجدداً توسط شهرداری به شورای دوره چهارم پیشنهاد شده و توسط این‌شورا نیز مصوب گردیده است.
وی با بیان اینکه علی‌رغم درخواست من مبنی‌بر مشاهده نقشه اصلی، نقشه‌ای به من ارائه نشده و تنها یک کپی از آن را مشاهده کرده‌ام، افزود : در کپی نقشه مذکور مهر تایید توسط مسکن و شهرسازی به چشم نمی‌خورد و اشکال وارد است ؛ ضمناً نقشه توسط یک شرکت مشاور دارای گرید قابل قبول تهیه نشده و نقشه‌ای است که از طرح هادی برداشته شده و وضع موجود را نمایش نمی‌دهد.
۲۰۱۵۰۱۲۵_۱۲۳۷۲۹
جلیل غیاثی، ادامه داد : اگر همان طرح را در نظر بگیریم، پروژه باید خطی مستقیم باشد، اما خط این‌پروژه مستقیم نبوده و در فاز اول از روبروی مخابرات تا فروشگاه قائمی عرض پیاده‌روی بیشتری تراش می‌خورد و همچنین در مقابل پل آهنی نیز مشکلاتی متصور خواهد بود.
این مسئول با بیان اینکه شخصاً با تعریض کارشناسی شده موافقم، یادآور شد : ضمن احترامی که برای همکارانم در شورای شهر قائلم، اما به نظر من و دوستانی که در این مقوله صاحب نظر هستند، این یک تعریض غیر کارشناسی است.
غیاثی با بیان اینکه پیش از قطع درختان پیگیری‌های لازم را انجام داده و مراتب را به سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌صلاح گزارش کرده است، گفت : متاسفانه پیگیری‌ای صورت نپذیرفت و درختانی که می‌توانستند در کاهش آلودگی هوا و زیبایی شهر مفید باشند قطع گردیده و بدین ترتیب ۳۵ اصله درخت قدیمی چنار را برای اینکه تعریض انجام دهیم در ۳۵ دقیقه بریده‌ایم، که بعضی از آنها حدود ۳۵ سال قدمت داشته‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد : در طرح مذکور باز هم تنگنای ترافیکی خواهیم داشت و برای مخالفت خود دلایلی دارم که از جمله‌ی مهمترین آنها این است که طرح مذکور کارشناسی شده نبوده و نقشه در سال ۸۸ تهیه شده و البته قرار نیست هر طرحی که در کمیسیون ماده‌ی ۵ تصویب می‌شود کارشناسی شده باشد ؛ همچنین ما برای برون رفت از ترافیک درختان را بریده‌ایم، اما مطمئناً مشکل حل نمی‌شود و خیابان اصلی با سنگین‌تر شدن ترافیک به پارکینگ ماشین‌ها تبدیل می‌گردد. هرچند روز یکشنبه به دلیل برپایی بازار هفتگی از جمله روزهایی است که شاهد جمعیت بسیاری در شهر خمام هستیم، اما در حد فاصل پل آهنی تا روبروی اداره‌ی مخابرات به طور آشکار و غیر قابل انکاری شاهد جای خالی بسیاری از درختان تنومند و کهنسالی بوده‌ایم که شبانه و به بهانه‌ی مدیریت شهری و رفع مشکلاتی چون ترافیک قطع گردیده‌اند. کاملاً مشهود است که غرامت نابودی این درختان چند ده‌ساله را خودمان پرداخت خواهیم کرد و همه مستقیم یا غیرمستقیم در قطع این درختان سالم و کهنسال مسئولیم.
امام علی (ع) می‌فرمایند : «فانکم مسئولون حتی عن البقاع و البهائم» ؛ انسان‌ها مورد سؤال واقع می‌شوند، حتی در مورد زمین‌ها و چهارپایان. (اصول کافی، ج ۲، ص ۳۳۱، ح ۶)

Share