طرح جامع پسماند نقشه راه مدیریت پسماند در گیلان

طرح جامع پسماند گیلان;تعویق ۷ ساله مطالعات طرحی که قرار بود در ۷ ماه تمام شود!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فصل چهارم مطالعات طرح جامع پسماند گیلان پس از گذشت هفت سال به منظور بررسی کارشناسی به مدت یک ماه دیگر به تعویق افتاد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان صبح امروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان با اشاره به مطالعات طرح جامع پسماند استان از سال ۸۷ اظهار کرد: اقدام‌های مناسبی در مورد پسماند در گیلان انجام شده است.zobale1

حجت شعبانپور مطالعات طرح جامع پسماند را نقشه راه مدیریت پسماند در گیلان عنوان کرد و افزود: سال ۸۷ قرار بود طرح مذکور در مدت هفت ماه به اتمام برسد اما هشت سال طول کشیده است.

وی با بیان اینکه طرح جامع پسماند گیلان در چهار فصل پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: سال‌های گذشته سه فصل طرح مذکور به تصویب رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان آموزش تفکیک زباله از مبدأ را در راستای اجرای طرح جامع پسماند در استان دانست و بیان کرد: طرح مذکور برپایه مطالعات علمی و حاکمیتی تدوین شده است.

شعبانپور بر مشارکت مردمی در اجرای طرح جامع پسماند در گیلان تاکید کرد و گفت: آموزش به مردم در کاهش زباله تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه احداث کارخانه‌های زباله‌سوز تنها چاره مدیریت پسماند در گیلان نیست، خاطرنشان کرد: احداث دو کارخانه زباله‌سوز نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از انعقاد تفاهمنامه امحای زباله به روش پلاسما بین محمدعلی نجفی استاندار گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و یادآور شد: روزانه ۶۰۰ تن زباله در شهر رشت تولید شده و توسط ۳۰۰ کامیون به منطقه سراوان حمل می‌شود.

شعبانپور با اشاره به اینکه وضعیت موجود باید در طرح جامع پسماند گیلان لحاظ شود، اظهار کرد: به مدت یک ماه طرح جامع پسماند در کارگروه‌های کارشناسی بررسی شده و برای ارائه به مرکز به تصویب می‌رسد.

*گیلان قابلیت دفن زباله را ندارد

مدیر طرح جامع مطالعات پسماند گیلان نیز در جلسه مذکور گفت: مطالعات طرح مذکور در چهار فصل جداگانه در وزارت کشور بررسی می‌شود. حمیدرضا سلطانی به انجام مطالعات طرح جامع مطالعات پسماند گیلان از سال ۸۷ اشاره کرد و افزود: چالش‌های پیش‌رو در روند انجام مطالعات مشکل ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سه فصل از طرح جامع مطالعات پسماند گیلان به تصویب رسیده است، تصریح کرد: اجرای مدیریت پسماند در نواحی هشت‌گانه استان پیشنهاد شده است. سلطانی اکوسیستم استان به لحاظ شرایط زیست‌محیطی را شکننده خواند و بیان کرد: گیلان با توجه به وجود اراضی جنگلی، منابع طبیعی، منابع آبی و مناطق شهری و روستایی قابلیت دفع و دفن زباله را ندارد./فارس

Share