مرور روزنامه های صبح گیلان:

شورای عالی کشاورزی کشور احیا می‌شود/ آلودگی هوا در شهر رشت را جدی بگیریم

اختصاصی پایگاه اطلاع رساین دیارمیرزا مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: شورای عالی کشاورزی در کشور در دولت یازدهم و زیر نظر رئیس جمهوری احیا می‌شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رساین دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.
کری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

تلاش برای ارتباطی تنگاتنگ با تماشاگر
سوال جواب به بهانه نقالی نمایش « رومئو و ژولیت» در رشت گفتگویی با «حسین جمالی» انجام داده است : خانه فرهنگ و هنر شهرداری رشت این روزها میزبان نمایشی به شیوه نقالی از حسین جمالی است. جمالی مدرک کارشناسی نمایش خود را با گرایش بازیگری از دانشگاه آزاد اراک گرفته و با سرپرستی گروه نمایش «نیست» بیش از یک دهه است که به انجام کارهای پژوهشی بر روی شیوه های اجرای قدیمی نمایش های ایرانی می پردازد. وی تاکنون در قالب یک تریلوژی، موفق شده که سه اثر از نمایش های شکسپیر ( هملت، لیر شاه و رومئو و ژولیت ) را روایت نموده و در بازنویسی و دراماتورژی چند اثر دیگر نیز با کارگردانهای مختلف همکاری داشته باشد.
نمایش «رومئو و ژولیت» در ارتباط با مخاطب خود بخاطر هنر بداهه پردازی و قدرت مانور خوب بازیگرش (مجید رحمتی) اوقات مفرح و شادی بوجود میآورد که تماشای آن را به همه ی علاقمندان به هنرهای نمایشی توصیه می کنم.

به عنوان اولین سوال چطور است که تعریف شما را از تئاتر ملی یا ایرانی بدانیم. آیا تصور می کنید شیوه هایی مانند نقالی، پرده خوانی، نمایش های روحوضی، تعزیه و یا خیمه شب بازی و … در تعریف تئاتر ملی می گنجد و یا تئاتر ملی چیزی فراتر از این حرفهاست؟
به نظرم تئاتر ملی یک تئوری شکست خورده است که در تاریخ معاصر به آن بارها پرداخته شده اما هیچ گاه نتوانسته ایم تعریف جامع و درستی از آن ارائه دهیم. تئاتر هنری است بدون حد و مرز و نمی توان با واژه ها و ایسم ها برای آن حد و مرزی مشخص نمود. آنچه گروه ما سعی در اعتلا و گسترش آن دارد نوعی تئاتر مردمی است که از هر گونه مرزبندی و حصار و حریم بیم دارد و آگاهانه از آن می گریزد.
شیرین و فرهاد یا خسرو و شیرین اثر « نظامی گنجوی » از لحاظ پیرنگ خیلی شبیه به رومئو و ژولیت شکسپیر است. چرا ملاک اقتباس خود را برای نقالی بجای متون شناخته شده ایرانی، متون غربی قرار داده اید؟
پیرنگ شیرین و فرهاد و یا خسرو و شیرین از نگاه عاشقانه شاید شباهت های زیادی با رومئو و ژولیت داشته باشد، اما به لحاظ دراماتیکی تبدیل آن از داستان به نمایشنامه پروژه ای طولانی و زمان بر است. از سویی تکیه زدن به درام هایی که بیش از پانصد سال امتحان خود را به خوبی پس داده اند و در جریان اقتباس و کارگردانی بسیار خوب پاسخگو بوده اند هر نویسندهای را وسوسه میکند و به سوی خود می کشاند.
چه المانهایی در بازیگری روایی وجود دارد که آن را از سایر بازی های دیگر متمایز می کند؟
بازیگر روایی یا همان روایتگر، بطور اتفاقی یا بطور عمد اجرایی را که قبلا اتفاق افتاده برای مخاطبش روایت می کند و در این بین با تسلط بر بدن و داستان و ارتباط چشمی، رودررو و بی واسطه خود را به ذهن رویا پردازانه تماشاگرش نزدیک می کند.
می دانیم که پیشینه نقالی به صدها سال قبل از عصر صفویه برمی گردد. یعنی عصری که نه از تصویر در آن خبری بود و نه چیزی مکتوب به مثابه کتاب و مطبوعات امروزی وجود داشت. طبیعی بود که مردم آن دوران با جمع شدن در قهوه خانه ها به شنیدن نقل شفاهی علاقه و ارادت خاصی داشتند. به نظر شما چه دلیلی وجود دارد در هزاره سوم با مدیوم های گسترده ای که داریم بجای دراماتیزه نمودن یک قصه باید هنوز به بیان روایی و یا شفاهی آن بسنده نمائیم؟
داستان هایی وجود دارد که کمتر شنیده شده است. روایت، بیان مستقیم داستان است که به زبان مخاطب و بر اساس قراردادهای ذهنی اوست، از این رو روایتگری هنریست که می تواند به سادگی داستان را برای تحلیل و پذیرش به ذهن مخاطب برساند. روایت عنصری برای ارتباط است که با انسان به وجود آمده و تا انسان هست روایت هم در اشکال تازه تر، خود را در زندگی او جا می دهد.
چرا نقال نمایش رومئو و ژولیت نه شالی به کمر دارد، نه کلاهی به سر و نه جلیقه ای به تن و کاملا با لباس امروزی در صحنه ظاهر شده است؟
روایتگر یا همان نقال، کسی است که از بین افراد جامعه برخاسته، پس در هر دوره ای باید پوششی شبیه به پوشش رایج جامعه ای که در آن به نقل می پردازد داشته باشد، چرا که همرنگ جماعت بودن خود به ارتباط بهتر کمک خواهد کرد.
میزان استقبال و رضایت مندی تماشاگران گیلانی از کارتان تا چه حدی بوده است؟
امیدوارم که راضی بوده باشند. این اجرا همچون دیگر اجراهای گروه نمایش «نیست» کاری پژوهشی به شمار می آید. در واقع ما به اجراها ادامه خواهیم داد تا بدانیم با چه مخاطبی چگونه می توان ارتباط برقرار کرد. چرا که شناخت ذهنیات و تجربه های اجتماعی مخاطب در پیشبرد روایت ما تاثیر گزار خواهد بود.
برای آینده چه کارهای دیگری را با همین شیوه روایت خواهید نمود؟
فعلا در نظر داریم با تورهای خارجی و ایرانی به عرضه ی این سه اثر تولید شده بپردازیم تا پژوهش های گروه را در زمینه نمایش ایرانی کامل تر کنیم.
اگر مطلب خاصی است که میل دارید در خاتمه درباره آن صحبت نمائید، لطفا بفرمائید؟
ضمن تشکر از شما و روزنامه خوبتان، به خاطر تجربه ای که در گیلان و رشت بدست آوردیم بسیار خوشحال ایم. خوشحال ایم که توانستیم در زادگاه اکبر رادی و دیگر هنرمندان بزرگی چون او ما هم پرچم نمایش را بالا ببریم و ممنون از آموزشگاه افرا که در این پروژه غیر تجاری از هر حیثی به کمک مان شتافتند و چیزی کم نگذاشتند.

ماجرای جراحی بینی!
اکبر محبوبی فر در ستون «چند لحظه زندگی » سوال جواب نوشت:نه تعارف، نه شوخی، آدم بسیار جدی و مقرراتی است، من اصلا به خاطر همین منش و رفتار و قانونمندی، احترام ویژه ای برای او قایل هستم، البته آدم مغروری نیست.
چند روز پیش پشت چراغ قرمز ایستاده و منتظر سبز شدن بودم که او را دیدم، خودش بود همکار ورزشی نویس من که حالا رییس یک بخش خصوصی در کلانشهر تهران است، موضوعی را که در ارتباط با او شنیده بودم خیلی دوست داشتم از زبان خودش بشنوم، فرصت گفتار ما در پشت چراغ قرمز یک سلام و علیک صمیمی و درخواست شماره تلفن همراه بود که در همان فرصت کوتاه ممکن شد.
وی دو یا سه روز بعد برای من پیامک فرستاد که خیلی دوست دارد به دیدار او بروم و لحظه هایی را با هم باشیم و خاطرات گذشته را مرور کنیم؛ شنیده بودم قصد ازدواج دارد و کنجکاو بودم بدانم همسر انتخابی او کیست و با دوست مقرراتی من چه روزگاری را خواهد داشت. یک هفته ای گذشت و با او تماس گرفتم و به دیدارش رفتم و صحبت که گل انداخت گفتم شنیده ام قصد ازدواج داری، به سلامتی چه وقت این جشن برگزار خواهد شد.
با تبسمی گفت ماجرا در خصوص عروسی من زیاد است، اما جان کلام اینکه همسرم یعنی نامزدم، بدون اطلاع من بینی خودش را به دست تیغ جراحی سپرده است، وقتی او را دیدم غرق در حیرت شدم و گفتم من تو را همان جوری که بودی پسندیدم، الان تو شخص دیگری هستی و این رفتار در روزهایی که شالوده یک زندگی در حال پا گرفتن است مورد پذیرش من نیست و احساس صمیمیت را زیر سوال می برد؛ شما باید موردتوجه و تایید همسرتان باشید و من با تجزیه و تحلیل تو به هیچ نتیجه ای نخواهم رسید و کار ما به جدایی انجامید. نگرش های ما مشابه هم نبود. با تبسمی گفت: دوست عزیز گاهی این نوع زیبایی ها بی دردسر نیست از آنهایی که آفریده خداوندی را به جراح سپرده اند بپرسید بهتر می دانند شاید این نیز چند لحظه از زندگیست!
so-8

آلودگی هوا در شهر رشت را جدی بگیریم

روزنامه خزر در سرمقاله خود به قلم رضا احمدی سراوانی نوشت:هر چند مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان معتقد است که آلودگی هوا در گیلان فراگیر نیست و این استان از نظر آلودگی هوا در شرایط متعارفی قرار دارد اما واقعیت این است که میزان آلودگی هوا در گیلان به ویژه رشت طی سال های اخیر بشدت در حال افزایش بوده است.

افزایش جمعیت، بالا بودن میزان تراکم جمعیت، روند شتابناک افزایش تعداد خودروها، آلایندگی برخی کارخانه ها، آتش زدن کاه و کلش در تابستان و کاهش سطح جنگل ها و مزارع از عمده ترین دلایلی است که باعث ایجاد نگرانی درباره آلودگی هوا در گیلان شده است. بنابراین نباید روند آلودگی هوا در گیلان را کم اهمیت تلقی کرد و به سادگی از کنار آن گذشت. اگر برنامه ای برای آلودگی هوا در گیلان تدارک دیده نشود و اجرایی نگردد، بی گمان در آینده ای نه چندان دور شاهد چالش بزرگ آلودگی هوا به ویژه در کلانشهری چون رشت خواهیم بود.
Pag1pdf5

نسیم:شورای عالی کشاورزی کشور احیا می‌شود

روزنامه نسیم نوشت:مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: شورای عالی کشاورزی در کشور در دولت یازدهم و زیر نظر رئیس جمهوری احیا می‌شود.

عبدالغفار شجاع با بیان اینکه فعالیت‌های شورای عالی کشاورزی کشور که در چارچوب قانون قرار دارد، مدتی است مسکوت مانده، افزود: مقدمات احیای دوباره شورای عالی کشاورزی کشور در برنامه ششم توسعه آماده می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به نقشی که بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد، در برنامه ششم توسعه برای فعال‌سازی شورای عالی کشاورزی کشور، برنامه‌ریزی دقیقی انجام گیرد و سیاست‌های کلی بخش کشاورزی در این شورا خود را نشان دهد.

مشاور محمدباقر نوبخت در شورای عالی کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: با تعیین سیاست‌های کلی بخش کشاورزی در این شورا، اهداف کلی و بلندمدت بخش مشخص و وزارتخانه‌های مربوطه بر اساس آن وارد عمل می‌شوند.

شجاع با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های شورای عالی کشاورزی کشور، ساماندهی آب خواهد بود، ادامه داد: اکنون هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مدت چهار سال برای ساماندهی آب کشور در نظر گرفته شده که قدم مثبتی است.

وی با اشاره به بحران آب در کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰۰ دشت کشور به لحاظ کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در وضعیت بحرانی قرار دارد و ضروری است آب‌های مرزی و روان‌آب‌ها ساماندهی شوند و سیستم‌های آبیاری تحت فشار برای مهار و بهره‌وری از این آب‌ها گسترش یابد.

شجاع به کاهش ذخایر آب سدهای کشور اشاره کرد و یادآور شد: میزان ذخیره آب سد کرخه از هفت میلیارد مترمکعب به یک میلیارد مترمکعب رسیده که این مقدار آب، قابل استحصال نیست.

وی جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی را از موضوع‌های مهم دانست و تأکید کرد: جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی باید در شورای عالی کشاورزی کشور مدنظر قرار بگیرد.

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با بیان اینکه در اراضی خرد، عملیات کشاورزی، هزینه‌بر است و انجام عملیات مکانیزه کاشت، داشت و برداشت میسر نیست، اظهار داشت: یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، هزینه تولید را پایین می‌آورد و با آنکه سال‌ها بر مزیت یکپارچه‌سازی اراضی تأکید می‌شود، اما مدیریت‌های بخش کشاورزی آن را جدی نگرفته‌اند.

شجاع در همین حال عدم سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات کافی در بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی از برنامه دوم توسعه تا برنامه پنجم توسعه در حد سه تا پنج درصد بوده است.

وی در ادامه افزود: کشاورزان هنگام تولید با مشکلات مالی روبه‌رو هستند و از این رو، محصولات خود را با قیمت پایین پیش‌فروش می‌کنند و واسطه‌ها این محصولات را با پنج تا ۱۰ برابر قیمت خریداری‌شده از کشاورزان در بازار عرضه می‌کنند.

عضو هیئت‌مدیره سازمان هدفمندی یارانه‌های کشور ادامه داد: اگر دولت مصوب کند که از طریق بانک‌ها، تسهیلات کم‌بهره برای نگهداری از محصولات به کشاورزان پرداخت شود و کشاورزان در قالب تعاونی و اتحادیه، انبار و سردخانه تأسیس و به تدریج محصولات خود را به بازار عرضه کنند، در این صورت هم تنظیم بازار اتفاق می‌افتد و هم محصولات کشاورزی با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

شجاع خاطرنشان کرد: چنانچه دولت زیرساخت‌ها را برای تولید و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی آماده کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور و سرمایه‌گذاران داخلی نیز به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه سوق پیدا می‌کنند و جایگاه تولید محصولات کشاورزی ارتقا می‌یابد.
۵۷۵۰۱gol-8img_54c7c2d87edc9

Share