کمبود بودجه اینبار یقه سینما را گرفت:

شهروندان رشتی منتظر اکران فیلم‌های جشنواره فجر و تکرار آن روزهای پر هیاهو نباشند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی از فردا با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود که بر خلاف دوره پیشین دیگر خبری از برگزاری این جشنواره در استان ها نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی از فردا با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود که بر خلاف دوره پیشین دیگر خبری از برگزاری این جشنواره در استان ها نیست.
کمبود بودجه و منابع مالی اینبار یقه سینمای ایران را گرفت و علی رغم بازخورد مثبت برگزاری جشنواره فیلم فجر در استانها امسال دیگر این جشنواره در هیچ یک از استان های کشور برگزار نمی شود.
نخستین-روز-برگزاری-همزمانی-سی-و-دومین-جشنواره-بین-المللی-فیلم-فجر-در-رشت-۱رئیس سازمان امور سینمایی ایران، چندی پیش در گفتگو با خبرگزاری ها در پاسخ به اینکه چرا جشنواره استانی فیلم فجر امسال در استانها برگزار نمی شود اظهار کرده بود:« سال گذشته بودجه خاصی از سوی وزارت کشور در نظر گرفته شده بود تا جشنواره در استانها برگزار شود ولی امسال این بودجه وجود ندارد».
با عدم اختصاص این بودجه توسط وزارت کشور در صورت برگزاری جشنواره فیلم فجر در رشت دستگاه فرهنگی استان می بایست بیش از ۲۰۰ میلیون تومان پول پرداخت نماید در حالیکه آمار فروش بلیط فیلم ها در سال گذشته حاکی از این است که با اکران ۲۲ فیلم ، ۳۲ میلیون تومان بلیط فروخته شده بود.
طبیعی است در چنین شرایطی تنها گیشه نخواهد توانست پاسخگوی میزان هزینه خرج شده باشد اما این انتقاد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است که چرا در سال جاری در پی اختصاص منابع مالی لازم برای اکران جشنواره فیلم فجر را استان ها نبوده است.
با برگزاری جشنواره فیلم فجر در استانها آشتی دوباره بین مردم و سینما ایجاد شده بود اما تداوم این آشتی پایدار نیازمند برگزاری همه ساله جشنواره است. در سال گذشته سینماهای رشت روزهای پر هیاهویی را سپری کردند و حدود ۱۸ هزار نفر در استان گیلان تنها در مدت زمان ۱۰ روز به تماشای اکران فیلم های فجر نشستند و گیلان در این زمینه یکی از سه استان پرتماشاچی جشنواره سی و دوم بود .
عدم برگزاری این دوره از جشنواره موجب دلخوری و ناراحتی بسیاری از شهروندان شده است و مردم باید برای دیدن فیلم ها چندین ماه صبر کنند تا با اکران سراسری فیلم ها به تماشای آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره بنشینند و این موضوع بی شک سبب ریزش میزان آمار استقبال از فیلم ها خواهد شد.
بی تردید با کمی دقت در برنامه ریزی و صرفه جویی در منابع و عدم برگزاری برخی همایش های بی فایده و هزینه بر, وزارت ارشاد می توانست اعتبار لازم برای اکران فیلم های جشنواره در استان ها را فراهم نماید تا آشتی ایجاد شده بین مردم با سینما و سینماگران که با اکران فیلم های جشنواره در استان ها ایجاد شده بود چنین سرانجامی نداشته باشد. باید این اندیشه در ذهن مدیران ما بوجود آید که سرمایه‌گذاری برای فرهنگ هزینه کردن نیست.

Share