مرور روزنامه های صبح گیلان:

شهرداری های گیلان نمره قبولی نگرفتند!/هفته فرهنگ و هنر ویترین فعالیت هنرمندان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در خطرناک بودن بحران زباله در گیلان همین بس که تمامی ۲۵ جایگاه دفن زباله در استان گیلان غیراستاندارد و غیراصولی هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آغاز هفته فرهنگ و هنر رشت,بحران زباله در شهرهای شمالی کشور , اظهارات مسئولان در جلسه شورای اداری و معارفه مدیرکل کابخانه های گیلان در صدر مهمترین اخبار رروزنامه های صبح گیلان قرار دارند.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،
هفته فرهنگ و هنر ویترین فعالیت های فرهنگی و هنری هنرمندان است
گلچین امروز در شماره امروز خود با اشاره به آغاز هفته فرهنگ و هنر رشت نوشت: هفته فرهنگ و هنر دیروز با حضور رضا ثقتی، رییس اداره ارشاد رشت، فرماندار رشت، ابروفراخ بخشدار مرکزی رشت و جمعی از هنرمندان پیشکسوت سینما و تئاتر گیلان در مجتمع خاتم الانبیای رشت برگزار شد.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت از ثبت هفته فرهنگ و هنر در تقویم سالیانه فرهنگی رشت خبر داد و گفت: این امر نیازمند حمایت مسئولان فرهنگی است تا یک نگاه کاربردی نسبت به برگزاری این هفته داشته باشیم.
رضا ثقتی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت دیروز اول بهمن در نشست خبری هفته فرهنگ و هنر رشت با بیان اینکه هدف از برگزاری این هفته تعالی و ارتقاء سطح فرهنگ و هنر است اظهار کرد: هفته فرهنگ و هنر برای نخستین بار در تاریخ فرهنگی این شهر برگزار میشود که تبلور فعالیتهای آن است.
وی با بیان اینکه برگزاری این هفته در برخی از شهرها مانند اصفهان به کاربرد فرهنگی تبدیل شده است افزود: ۸۵ درصد فعالیتهای هفته فرهنگ و هنر توسط اصحاب فرهنگ و هنر استان اجرا می شود و در واقع نوعی واسپاری برنامه ها و مسئولیتهای فرهنگی به هنرمندان است.
ثقتی ادامه داد: همگرایی دستگاههای فرهنگی، اجرایی و بخش خصوصی در این هفته تبلور مییابد و همه همگام و همدل در جهت احیای فرهنگ گیلانی تلاش میکنند.
وی با اشاره به چشم اندازهای برگزاری هفته فرهنگ و هنر رشت اذعان کرد: معرفی استعدادهای نهفته و پتانسیل فرهنگی و هنری مهمترین چشم انداز است و این هفته ویترین فعالیتهای فرهنگی و هنری و معرفی هنرمندان و فرهنگ دوستان است.
دبیر برگزاری هفته فرهنگ و هنر شهر رشت از ثبت هفته فرهنگ و هنر در تقویم سالیانه فرهنگی رشت خبر داد و اذعان کرد: این امر نیازمند حمایت مسئولان فرهنگی است تا یک نگاه کاربردی نسبت به برگزاری این هفته داشته باشیم.
وی از برگزاری مراسم شبی با قرآن در مکتب محمدی خبر داد و افزود: این مراسم اجتماع پرشور قاریان قرآن است که روز پنج شنبه۲ بهمن برگزار شده و به نوعی اجتماع اعتراض آمیز جامعه قرآنی رشت در محکومیت هتک حرمت به پیامبر اسلام است.
به گفته وی، اجتماع شاعران گیلک زبان شهر رشت با حضور ۲۰۰ شاعر، اجتماع بزرگ فرزندان گیل، جدیدترین اجرای ارکستر موسیقی رشت، برپایی شبهای فیلم، شبهای موسیقی، نمایشگاه تمبر و نسخ خطی، دیدار با پیشکسوتان فرهنگ و هنر از دیگر برنامههای هفته فرهنگ و هنر است.
در ادامه مراسم همچنین هفت کبوتر به نام هنرهای هفتگانه آزادسازی شده و موسیقی محلی برای حاضران برگزار شد. همچنین ۱۲ غرفه نمایشگاه صنایع دستی به ارائه محصولات دستی استان به مردم پرداختند.
افتتاح نمایشگاههای کتاب و تمبر گیلان در ساختمان پست شهرداری، افتتاح نمایشگاه نقاشی آثار نقاشان شهر رشت در نگارخانه مارلیک مجتمع خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله)، افتتاح نمایشگاه نقاشی ابنیه تاریخی رشت، افتتاح نمایشگاه عکسهای قدیم رشت، افتتاح نمایشگاه دارالمرز رشت(به نمایش گذاشتن نسخ رشت قدیم) در خانه میرزاکوچک جنگلی از دیگر برنامههای آئین گشایش هفته فرهنگ و هنر رشت بود.
اجرای نمایش عبور از مه به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظم زاده مژدهی در در سالن دکتر رحمدل مجتمع خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله)، اجرای تئاتر خیابانی شبکه اختاپوس در خیابان اعلم الهدی رشت و برگزاری کنسرت موسیقی هم آوایان تاسیان در سالن شهید انصاری از دیگر برنامه های روز نخست برگزاری هفته فرهنگ و هنر رشت بود.
در پایان همچنین هنرمندان گیلان نیز عکس یادگاری در میدان شهدای ذهاب شهرداری رشت گرفتند.

معارفه امیر محمدپور گیلانی مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان,اظهارات مسرور در جلسه شورای اداری گیلان و سخنان جعفرزاده نماینده مردم رشت در خصوص مشکلات گیلان از دیگر اخبار گلچین امروز است.
gol-2

شهرداری های گیلان نمره قبولی نگرفتند!

رضا احمدی سراوانی در شماره امروز خزر نوشت:در خطرناک بودن بحران زباله در گیلان همین بس که تمامی ۲۵ جایگاه دفن زباله در استان گیلان غیراستاندارد و غیراصولی هستند.
براساس آمارها روزانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تن زباله در گیلان تولید می شود که بخش عمده آن سر از جایگاه های دفن زباله در می آورند. مراکزی که تنها کارشان پوشاندن یک فاجعه است. به نحوی که بسیاری کارشناسان و دوستداران محیط زیست نسبت به میلیون ها تن زباله دفن شده در جنگل سراوان که طی سال ها صورت گرفت، هشدار داده و عواقب وخیم آن را برای سلامت مردم منطقه و حتی استان گوشزد می کنند. چرا که چنین حجم عظیمی از زباله دفن شده در منطقه ای که دارای حساسیت های زیست محیطی است، چون یک بمب ساعتی عمل کرده و هر لحظه می تواند به یک فاجعه تبدیل شود. چنانکه گازهای سمی منتشر شده از سایت دفن زباله سراوان موجب نگرانی های فراوانی شده و به گفته مدیرکل محیط زیست استان رودخانه ای از شیرابه زباله در این منطقه جریان دارد که از ۵ لیتر در ثانیه آغاز شده و در روزهای بارانی به ۱۸ لیتر در ثانیه می رسد. بنابراین وقتی در گیلان شهرداری ها هیچ گونه مسئولیتی برای استانداردسازی مراکز دفن زباله انجام نمی دهند، چگونه می توان انتظار داشت تا مردم بحران زباله را جدی گرفته و برای نجات گیلان از انبوه زباله ای که در زیر آن دفن می شود، کاری بکنند؟!

Pag110

پارک ملی بوجاق مانع توسعه بندر کیاشهر است
روزنامه نسیم با انتشار سخنان محمدحسین قربانی نوشت:نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس گفت: با مطرح کردن منطقه بوجاق به عنوان پارک ملی، توسعه کیاشهر با مانع روبرو می شود.محمد حسین قربانی اعلام کرد: در سفر دیروز خانم ابتکار به این منطقه و اعلام منطقه بوجاق به عنوان پارک ملی،مانع بزرگی سر راه توسعه کیاشهر ایجاد شد.

محمدحسین قربانی در واکنش به سخنان  رئیس سازمان محیط‌ زیست کشور افزود: با سخنان رییس محیط زیست کشور درباره حفاظت از منطقه بوجاق موافقیم ولی با بیان این حرف که ملی خواندن منطقه بوجاق مانع توسعه کیاشهر نخواهد شد مخالفیم. سخنان ایشان در ظاهر درست است ولی در باطن چنین چیزی نیست.

سخنگوی گروه بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: محیط‌ زیست با هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری، توریستی و حتی بازدید نیروی انسانی ممانعت به وجود می‌آورد و حتی متأسفانه مصوبات قبلی دولت برای رشد و توسعه منطقه کیاشهر مانع ایجاد کرده است.

به گفته قربانی در مصوبه دولت، فعالیت اسکله تجاری و صیادی کیاشهر راداریم ولی محیط‌ زیست با اقدامی که اخیرا انجام داده است مانع فعالیت شده در صورتی‌که وزارت راه و بنادر و کشتیرانی میلیاردها تومان در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی با اشاره به افزایش منطقه آزاد انزلی تا رودخانه سفیدرود در بندر کیاشهر گفت: یکی از راه‌های توسعه کیاشهر بحث افزایش منطقه آزاد انزلی به رودخانه سفیدرود در بندر کیاشهر است که در این زمینه نیز متأسفانه محیط‌ زیست ممانعت ایجاد می‌کند.

قربانی با طرح این سؤال که شعار حفاظت از سواحل منطقه بوجاق یک شعار درست است ولی در عمل با پیشرفت و توسعه ممانعت ایجاد می‌کند خاطرنشان کرد: درست است که ما باید سواحل خود را حفاظت کنیم و به شهرستان خود بپردازیم  اما متأسفانه تاکنون محیط‌زیست هیچ‌گونه طرح جامعی را برای رشد و توسعه منطقه بوجاق ارائه نداده است.
نرخ بالای بیکاری در گیلان,تالاب خواری زمین خواران,تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد و…از دیگر اخبار نسیم است.

۶۸۷۵۱۱۳۹۳۱۱۰۱۱
img_54bfea6cc570a۱

Share