مرور روزنامه های صبح گیلان:

شاهکار دیگری از شورای شهر رشت/چرا بیان حقیقت آزرده خاطرمان می کند؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در واقع با توجه به حواشی موجود در شهر رشت باید گفت هر دم از این باغ بری می‌رسد. طبق بررسی های به عمل آمده این قانون همزمان با آغاز به کار چهارمین دوره شورای شهر رشت مصوب شده که با تایید فرماندار وقت رشت یعنی ولی الله عظمتی همراه شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

کسب مقام قهرمانی در جراحی دماغ!

رضا صبوری در ستون بی منظور سوال جواب نوشت:ننه جان ما میگه تا دیروز به مزاح میگفتن: اگه دماغ نباشه، عینک هم نیست یعنی جایی برای گذاشتن عینک نیست، البته با مساعدت دو تا گوش! ولی امروزه باید گفت که اگه دماغ نباشه شاید هیچ جراح زیبایی هم نباشه!
تا دیروز دماغ برای بویایی بود و بس ولی امروزه خیلی ها از راه دماغ نان میخورن؛ دماغ عضوی است به شدت متجدد و نوگرا؛ یعنی همراه با شرایط روز جامعه حرکت میکنه و گاهی سربالا و گاه سر پایین، گاه چپ و راست (البته با احزاب سیاسی چپ و راست هیچ سنخیتی نداره).
ظریفی میگفت: شاید جراحان بینی تنها کسانی باشند که دوست دارن مردم دروغ بگویند که دروغ گفتن همان و دراز شدن دماغ هم همان و لازم به توضیح نیست که نان بعضیها در روغن میشه!
تمام اینها را گفتیم که بگیم: تهران پایتخت جراحی بینی در جهان شناخته شده که باید به عاملین و دست اندرکاران این امر خطیر تبریک گفت! البته بعد از نایب قهرمانی تهران در آلودگی هوا در بین تمام شهرهای دنیا، اول شدن این کلانشهر جای تبریک مضاعف دارد و نشان از مساعدت خیلیا، که فقط می تونیم بگیم: خیلیا متشکریم …
بر سر لوح او نوشته به زر/ تیغ جراح به ز مهر پدر

اکبر محبوبی فر در ستون «چند لحظه زندگی »شماره امروز سوال جواب نوشته است:
چرا بیان حقیقت آزرده خاطرمان می کند؟!
دوست من میگفت: هر اتفاقی در زندگی یک درس است، زندگی کردن آسان نیست و انتظاری هم غیر از این نداشته باشیم، گاهی لازم است بعضی چیزها را دوباره بیاموزیم و بهتر است حقیقت ما را آزرده خاطر کند تا این که با دروغی شاد شویم! من هر مشکلی را یک آزمون میدانم؛ راستش عیب من این است که همه چیز را خوب و مرتب جلوه میدهم، چون اعتقاد دارم همه چیز تغییر می کند اما خورشید روز بعد دوباره طلوع خواهد کرد، این گفته از «گوته» است یک کار نیک، گاهی یک شخص، یک روستا، یک شهر، گاهی یک ملت را رستگار می کند و من باور دارم، لیکن خلاف آن نیز مصداق پیدا میکند. از شما چه پنهان، کارفرمای من دو هفته پیش برای تغییر شغل کارگاه خود را تعطیل کرد و من بیکار شدم اما دوست نداشتم خانواده ام از این موضوع آگاه شوند چون قرار بود یکی دو روز آینده در کارگاه دیگری مشغول به کار شوم و یکی از دوستانم از این جریان باخبر بود. دیشب که به خانه رسیدم پدرم گفت: اتفاقی فلان دوست شما را در خیابان دیدم با تو یک کار ضروری دارد، چرا به تلفن او پاسخ نمی دهی؟ میگفت بیکار شده ای چرا؟ لبخندی زدم و از جواب دادن طفره رفتم و چند دقیقه بعد با آن دوست تماس گرفتم و گفتم: دسته گلی را که به آب دادی به دستم رسید از لطف شما ممنون، اما دوست ندارم بشنوم این نیز چند لحظه از زندگیست؛ آدم رازداری نیستی، هستی؟!

so-5

گیلان امروز:شاهکار دیگری از شورای شهر رشت

«گیلان امروز»به اقدام شورای شهر رشت برای دریافت عوارض از اماکن ورزشی و فرهنگی اشاره داشته و در این باره نوشته است:شورای شهر رشت در اقدامی عجیب قانونی مصوب کرده که طی آن شهرداری رشت از اماکن ورزشی و فرهنگی مانند سالن‌های ورزشی، استخرها دولتی و خصوصی و مسابقات لیگ ورزشی عوارض دریافت کند. شهرداری رشت طی یک سال گذشته در حالی بر اجرای این مصوبه اصرار کرده که از بین ۳۲ استان و صدها شهر، شهرستان و بخش کشور تنها چنین قانونی در رشت وجود دارد.

معمول آن است افرادی که در صدد راهیابی به مجلس یا پارلمان شهری هستند به سوی ورزشکاران و ورزشگاه‌ها می‌روند و برای گرفتن رای خود را شیفته توسعه ورزش و رفع مشکلات اماکن ورزشی و فرهنگی نشان می‌دهد اما حالا در عمل و بعد از تشکیل شورای شهر رشت مشاهده می شود که اکثریت این شورا مواضع ضد ورزشی اتخاذ می‌کنند.

هر دم از این باغ بری می رسد

در واقع با توجه به حواشی موجود در شهر رشت باید گفت هر دم از این باغ بری می‌رسد. طبق بررسی های به عمل آمده این قانون همزمان با آغاز به کار چهارمین دوره شورای شهر رشت مصوب شده که با تایید فرماندار وقت رشت یعنی ولی الله عظمتی همراه شد.

فرماندار سابق رشت بی‌توجه به محدودیت‌های قانونی برای وضع عوارض و بی‌توجه به اینکه اصولا شورا و شهرداری باید حامی و ایجادکننده فضاهای ورزشی و فرهنگی برای مردم باشند آن را رد نکرده است.

این امر نشان‌دهنده آن است که متاسفانه نهادهای ناظر و فیلترهای کنترل مصوبات شورا در رشت درست عمل نمی‌کنند.

طبق اطلاعات موجود از زمان مصوب شدن این قانون در شورای شهر رشت برای بعضی از نهادها مانند دانشگاه گیلان ۴۰ میلیون تومان،سازمان ورزش جوانان ۴۰ میلیون تومان و برای اماکن خصوصی ورزشی رشت هم ۵۹ میلیون تومان برای سال ۹۳ عوارض ابلاغ شده است.

در اعتراض به این امر استخرداران رشت در نامه ای به مقامات کشور اعتراض خود را نسبت به این روش اعلام کرده اند.

صاحبان استخرهای سروش، آرنا، برنا، یزدان و تخت جمشید همچنین در نامه ای دیگر خطاب به رییس شورای شهر رشت عباس صابر خواستار عدم اجرای این قانون شده اند.در این نامه که ۱۰ دی ماه منتشر و رونوشت آن به استاندار گیلان هم ارسال شده خطاب به رییس شورای شهر رشت آمده است:

رشت تنها شهر کشور که از اماکن ورزشی عوارض دریافت می کند

عطف به نامه‌های پیوستی استناد به تبصره یک ماده ۵ قانون تجمیع عوارض و برابر تبصره یک ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده به استحضار می‌رساند که: منحصرا شهر رشت از بین ۳۲ استان و صدها شهر، شهرستان و بخش کشور مبادرت به وضع عوارض برای مجموعه‌های ورزشی کرده است که عموما در کل کشور بی‌نظیر و خصوصا در شهرستان‌های تابعه استان گیلان نیز مورد مشابه وجود ندارد به عبارت دیگر شهرداری رشت را می توان به عنوان پیشگام در اخذ عوارض از «ورزش» که دولت آنها را حتی به استناد ماده ۱۳۴ اصلاحی قانون مالیات‌ها از پرداخت مالیات نیز معاف کرده است،‌نامید. به علاوه دولت از آنجا که واقف است سرمایه‌گذاری در بخش ورزش توجیه اقتصادی ندارد کلیه مجموعه‌های ورزشی کشور را در پرداخت قبوض آب، برق و گاز با یارانه «خاص» یاری می‌کند.

در ادامه نامه می خوانیم:

هیچ یک از ۱۶ هزار مجموعه ورزشی و استخرکشور عوارض نمی پردازند

در کل کشور شانزده هزار مجموعه ورزشی و استخر موجود است که تنها باشگاه‌های ورزشی که برای آنها عوارض وضع شده است در حوزه تحت نظارت آن شورای محترم است.

نظر به اینکه اماکن ورزشی خصوصی و حتی دولتی توجیه اقتصادی نداشته و به همین دلیل دولت هرازچندگاهی تسهیلات بلاعوض به آنها اعطاء و حتی کلیه باشگاه‌ها را از پرداخت مالیات معاف کرده است مضافا به اینکه شهرداری‌های کل کشور می‌بایست حامی ورزش و ترویح آن باشند و به استناد بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف‌شان ساخت ورزشگاه برای مردم است که خود مبین این است که شهرداری‌ها از نظر مادی و معنوی می‌بایست کمک حال بخش ورزشی باشند نه اینکه مبالغ سنگین و غیرواقعی بابت عوارض وغیره از تاسیسات ورزشی نیز دریافت کنند.

در پایان این نامه از عباس صابر خواسته شده است که به جهت حمایت از ورزش دستور دهد شهرداری کلیه باشگاه‌ها را از ۵٪ عوارض معاف و اجرای موضوع نامه مذکور را متوقف کنند.

خطر تعطیلی اماکن ورزشی

مسعود رهنما مدیرکل سازمان ورزش و جوانان استان گیلان هم با انتقاد از مصوبه شورای شهر رشت در نامه ای خطاب به دکتر نجفی استاندار گیلان خواستار پایان اصرارهای شورای شهر و شهرداری برای دریافت عوارض از اماکن ورزشی شده است.

در این نامه که رونوشت آن به شعبانپور معاونت امور عمرانی استانداری گیلان ارسال شده است با تقدیر از حمایتهای استاندار گیلان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آمده است این حمایتها سبب ارتقاء امنیت سرمایه‌گذاری در استان گیلان و به تبع آن ترغیب سرمایه‌گذاران جهت فعالیت و حضور در استان شده است.

در ادامه نامه آمده است: در چنین شرایطی متاسفانه شورای اسلامی و شهرداری رشت در اقدامی غیرمنتظره با صدور دستورالعملی اقدام به اخذ عوارض درآمد حاصل از فروش بلیت استخرهای شنا و مکان‌های ورزشی کرده است که این موضوع با عنایت به اینکه اکثر طرح‌ها و مجموعه‌های ورزشی توجیه اقتصادی مناسب ندارند احتمال ضرردهی و تعطیلی اماکن ورزشی را به دنبال خواهد داشت. از طرفی طبق استعلام‌های موجود این امر در سایر شهرهای استان و حتی استان‌های دیگر مسبوق به سابقه نیست.

مدیر کل سازمان ورزش و جوانان در پایان از استاندار گیلان درخواست کرده است جهت توقف این دستورالعمل از طریق اختیارات قانونی تلاش کند .

شورا و شهرداری به جای ستیز علیه ورزش،برای زرجوب و گوهررود چاره‌ کنند

در این ارتباط دکتر علیرضا افتخاری، کارشناس ورزش و عضو فدراسیون جهانی کشتی نیز ضمن ارسال نامه به رییس‌ شورا به مساله مورد اشاره اعتراض کرده است.

در نامه این کارشناس ورزشی و عضوفدراسیون جهانی کشتی که باز هم خطاب به رییس شورای شهر رشت نوشته شده است با اشاره به حواشی چند ماه گذشته شورایش هر رشت آمده است: مدت‌هاست که «شورای» رشت دچار «بحران» در رفتار و خروج از اعتدال و روی‌آوردن به تنش‌های «عبث» شده که حاصل آن از دست دادن تدریجی مقبولیت و محبوبیت نزد شهروندان است.

تهدید، تحدید و تعویض شهردار و مبادرت به رویارویی با مسئولین استان و اقدام به «زورآزمائی» و انتخاب و اختیار واژه «لجاجت» جملگی آتشی برافروخته که دودش به چشم شهر و شهروندان می‌رود.

افتخاری با اشاره به این که در این آشفته بازار، شورا و شهرداری به ورزش نیز هجوم آورده و با تصویب قانون محلی به ستیز با قانون اساسی و دیگر قوانین نافذ کشور برخاسته و این مصوبات علاوه بر تبیین بی‌اطلاعی شورا از قوانین مملکتی نیز فقدان مشاوران حقوقی برای راهنمایی و ارشاد آن شورا را نیز هویدا می‌کند، علاوه بر آن خبرها از درون شورا حاکی از این است که «عقلای» شورا توان کنترل «تندروهای» افراطی را از دست داده‌اند.

این عضو گیلانی فدراسیون جهانی کشتی تاکید کرده است که وزش مظلوم‌ترین رکنی است که مورد تعرض قرار می‌گیرد و شهرداری که موظف به ارائه خدمات ورزشی رایگان به شهروندان است عوارضی غیرقانونی از اماکن ورزشی دولتی و خصوصی طلب می‌کند همانگونه که شهروندان از جنابعالی انتظار دارند به کمک «عقلای» شورا تندروی‌های برخی از افراد شورا را تعدیل و کنترل کنید به همانگونه جامعه ورزشی از اینجانب توقع دارند که در مقابل هر آنچه ورزش را تهدید می‌کند ایستادگی کرده و با ابراز قانون در مقابل قانون‌شکنان مقابله کنیم.

در ادامه نامه افتخاری می خوانیم آنان که در زمان برگزاری انتخابات شوراها در محافل ورزشی سالن به سالن آراء ورزشکاران و جامعه ورزشی را با شعار حمایت از ورزش «طلب» می‌کردند چگونه به خود اجازه می‌دهند که علیه ورزش اقدام کنند و آیا شایستگی این را خواهند داشت که در محافل ورزشی کماکان حضور یابند؟

البته شهروندان عزیز و جامعه ورزشی همواره قدرشناسی خود را از عقلای شورا اعلام داشته و می‌دارند.

او در پایان نوشته است:اینک شهروندان و جامعه ورزشی چشم‌انتظارند که برخی اعضاء محترم شورا به جای ستیز علیه ورزش،‌حاشیه‌پردازی را رها کرده و برای بوی «متعفن» دو رودخانه «زرجوب» و «گوهررود» چاره‌ای بیندیشند.

اقدام بی سابقه شورای شهر رشت

همچنین شماری از فعالان ورزشی استان در گفت وگو با گیلان امروز تاکید کردند که چنین قانونی در کشور وجود ندارد و در شوراهای شهر ایران چنین امری بدیع و تازه است و به نظر می‌رسد طبق معمول شورای اسلامی شهر رشت به جای رسیدگی به وظایف اصلی و اساسی خود و ایجاد ورزشگاه و مراکز فرهنگی و حمایت جدی از این مراکز که جزووظایف ذاتی شورا تلقی می‌شود. دست به اقداماتی از این دست می‌زند که حتما بگویند کاری انجام داده است.

یکی از استخرداران رشت در این ارتباط به گیلان امروز گفت: اگر شورای شهر رشت هنری دارد بهتر است که به جای پرداختن به این امور و زدن ساز از دهان گشادش، منابع درآمدی مناسب و واقعی برای اداره شهر جست‌و جو کند و البته این احتیاج به تدبیر و ذکاوت خاص دارد! چون اخذ عوارض غیرمتعارف و غیرقانونی از مسابقات ورزشی و استخرهای دولتی و خصوصی هیچ محمل قانونی ندارد.

به گفته منتقدان اگر شورای شهر رشت هم می خواهد در امری بدعت‌گذاری کند خوبست که حداقل از چند شورای مشابه استعلام و استفسار کند تا تصمیمی نگیرد که با عکس‌العمل شهروندان و صاحبان اماکن رودرو شود.

در این ارتباط بررسی گیلان امروز نشان می دهد که چنین عوارضی در هیچ یک از استان‌های کشور مسبوق به سابقه نیست و تنها در سال ۱۳۸۶ شورای شهر تهران قانونی شبیه قانون شورای شهر رشت تصویب کرد که هیات عمومی دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرت این مصوبه با صدر ماده یک قانون موسوم به تجمیع عوارض آن را باطل اعلام کرد.

مصوبه ای که دیوان عدالت اداری باطل کرد

در رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری که به امضای معاون قضائی دیوان عدالت اداری – رشیدی رسیده است آمده است: با عنایت به حکم صدر ماده یک قانون موسوم به تجمیع عوارض که مقرر داشته است از ابتدای سال ۱۳۸۲ برقراری و دریافت هرگونه وجوه از جمله مالیات و عوارض اعم از ملی و محلی از تولیدکنندگان کالاها، ارائه‌دهندگان خدمات و همچنین کالاهای وارداتی صرفا به موجب این قانون صورت می‌پذیرد و نظر به بند (د) ماده ۴ قانون مذکور که عوارض خدمات باشگاه‌ها را به میزان ۲ درصد هزینه تعیین کرده و در ماده ۵ قانون فوق‌الذکر برقراری هرگونه عوارض در مورد آن دسته از خدماتی که در ماده ۴ قانون، تکلیف آن از حیث پرداخت عوارض تعیین شده صریحا ممنوع شده است، بند ۵ تبصره یک و تبصره ۲ مصوبه پنجاه و هفتمین جلسه مورخ ۱۷/۱۲/۱۳۷۸ شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برقراری عوارض از استخرهای روباز و سرپوشیده و سایر باشگاه‌ها، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر تهران تشخیص داده می‌شود و مستندا به قسمت دوم اصل ۱۷۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک و بند یک ماده ۱۹ و ماده ۴۲ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.

شورای شهر مصوبه را ابطال می کند؟

حالا باید دید شورای شهر رشت برای یک مصوبه ای که از نظر قانونی نادرست است همچنان می‌خواهد بر سر سرمایه‌گذاران و تعداد معدودی افراد که به انگیزه عشق و علاقه به سلامت مردم و جوانان اماکن ورزشی برپا می‌دارند بر اجرای این مصوبه اصرار ورزد یا تعقل و تدبیر در شورا کارگر می‌شود و مصوبه را باطل می‌کند. طبعا مصوبه به لحاظ رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری باطل است اما از نظر شکلی و فرمی شورا نیز می‌تواند با ابطال آن حسن نیت خود را نشان دهد طبیعی است که انتظار این است که در چنین مسایلی مسئولین و مدیران ذیربط استان نیز به موقع و قاطع عکس‌العمل نشان دهند تا شورای شهر بیش از یک سال بر اجرای یک قانون اشتباه اصرار نورزد.
img_54c3e1931e4df

نسیم:راه اندازی قطار گردشگری در سازی

مدیرکل راه آهن شمال گفت: اجرای گذرگاه های غیرهمسطح در تقاطع ها و مناطق پرتردد حاشیه راه آهن همواره مورد تاکید و از برنامه های این اداره کل است. یوسف گران پاشا صبح شنبه در نشست با مسئولان شهری ساری در زمینه اجرای تقاطع غیر همسطح در منطقه پل گردن افزود: راه آهن شمال همواره از طرح هایی که باعث افزایش ایمنی و حفظ جان شهروندان می­ شود استقبال می­ کند.

وی بیان داشت: با احداث این نوع تقاطع­های غیر همسطح هم تامین امنیت جانی مردم که جزء اصلی ترین دغدغه­های راه آهن است در منطقه بیشتر می­ شود، هم سیر قطارها در مناطق مسکونی و شهری با سرعت مطلوب­تری انجام می­ شود.

گران پاشا با اشاره به نقش این  نوع تقاطع ­ها در حل گره­ های ترافیکی شهر بیان کرد: با احداث این تقاطع، سوانح رانندگی در این محدوده حادثه خیز کاهش یافته و رانندگان در مسیرهای مختلف با سرعت بیشتری تردد خواهند کرد.

مهدی عبوری شهردار ساری نیز با اشاره به ترافیک موجود در بلوار داراب گفت: یکی از اولویت ­های شهرداری درآستانه افتتاح پل کابلی شهر ساری، پیشنهاد احداث زیرگذر پل گردن واقع در تقاطع بلوار داراب و خط آهن است، چرا که احداث آن بار سنگین ترافیک در این بلوار را برطرف و خواسته دیرینه اهالی منطقه را برآورده می­ کند.

وی افزود: حل مشکل ترافیک این منطقه با  همکاری راه آهن شمال امکان پذیر است و با احداث این تقاطع بخش زیادی از گره ترافیکی منطقه و شهر برطرف می­ شود.

شهردار ساری از اعلان آمادگی شهرداری برای اجرایی شدن این پروژه قبل از پایان سال جاری خبر داد.

در حاشیه این دیدار نیز پیشنهاد راه اندازی قطار گردشگری و پارک موزه راه آهن در بوستان ملل از سوی مدیر کل راه آهن شمال به شهردار مرکز استان داده شد که با موافقت ضمنی عبوری مواجهه شد.
۵۰۵۱ go-5Pag1pdf2۱

Share