پس از عدم اکران فیلم های جشنواره در گیلان:

سیمرغ از گیلان بر می خیزد؟سهم گیلانی‌ها از جشنواره فیلم فجر چقدر است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سیمرغ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۳ اگرچه قرار نیست به شهرستان‌ها پرواز کند و برخلاف سال‌ گذشته اکران فیلم‌ها در استان گیلان نیز به تبع دیگر استان‌ها انجام نمی‌شود، اما برای گیلانیان حال و هوای متفاوتی دارد.

سهم گیلان از جشنواره فجر چقدر است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سیمرغ جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۳ اگرچه قرار نیست به شهرستان‌ها پرواز کند و برخلاف سال‌ گذشته اکران فیلم‌ها در استان گیلان نیز به تبع دیگر استان‌ها انجام نمی‌شود، اما برای گیلانیان حال و هوای متفاوتی دارد.شاید نام گیلان بیش از هر استان دیگری در جشنواره امسال شنیده می‌شود و علاوه بر بازیگران و عوامل تهیه فیلم‌های مختلف که گیلانی هستند. چهار فیلم از اهمیت خاصی برای گیلانیان برخوردار باشد.

۱– در دنیای تو ساعت چند است؟سهم گیلان از جشنواره فجر چقدر است؟

فرهیختگان گیلان در ادامه نوشت:سال گذشته حضور لیلا حاتمی و علی مصفا در خیابان‌های رشت تا مدت‌ها نقل محافل فرهنگی و هنری گیلان بود. این زوج موفق سینما به گیلان آمده بودند تا لوکیشین فیلم‌برداری دومین فیلمی را انتخاب کنند که علی مصفا تهیه کننده آن بود. تصویر‌برداری اولین تجربه کارگردانی و نویسندگی سینمایی صفی یزدانیان که در بخش نگاه نو جشنواره پذیرفته شده است، در سال ۱۳۹۲ در رشت آغاز شد. داستان درباره گلی با بازی لیلا حاتمی است که بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، رشت سفری کند. فرهاد با بازی علی مصفا در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلا او را به یاد نمی‌آورد. در این فیلم که علاوه بر رشت در لاهیجان و بندرانزلی نیز فیلم‌برداری شده است تعدادی از بازیگران گیلانی از جمله زینب شعبانی، لی‌لی سمیعی، اردشیر کاظمی، محمد فتحی، حبیب پورسیفی، عفت جمالی‌پور، نیلوفر یزدان‌پرست، نرگس یزدان‌پرست، کتایون صابرفخر و آرمین زائر ثابت ایفای نقش می‌کنند. منتقدان سینما شانس بسیاری برای نامزدی و کسب جوایز توسط این فیلم در بخش‌های مختلف قائل هستند.

۲- فرار از قلعه رودخان

فرار از قلعه رودخان به نویسندگی و کارگردانی غلامرضا رمضانی  و تهیه‌کنندگی حسن آقاکریمی برنده پروانه زرین بهترین کارگردانی در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوسهم گیلان از جشنواره فجر چقدر است؟دکان و نوجوانان  ۱۳۹۳ شده است. داستان فیلم به دانش‌آموزانی از شهرستان میبد می‌پردازد که همراه معلم خود به اردوی دو روزه گیلان رفته‌اند و معلم که به آنها قول دریا داده است به دلایلی به قول خود عمل نمی‌کند. تعدادی از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند از قلعه‌رودخان برای رفتن به دریا فرار کنند که در میانه راه به افراد خلافکار برخورد می‌کنند و داستان ادامه پیدا می‌کند.برای تولید این فیلم از بین ۶۰۰ نفر دانش‌آموز در شهرستان میبد، (شهری که سینما ندارد) ۵۰ نفر انتخاب شد و از این تعداد ۲۶ نفر برای ایفای نقش در فیلم‌سینمایی فرار از قلعه‌رودخان در نظر گرفته شدند که بار اصلی این قصه بر دوش ۱۰ نفر از آنها بود.در این فیلم که علاوه بر قلعه‌رودخان،  قسمت‌هایی از آن در شهرستان‌های ماسال و تالش نیز فیلم‌برداری شده است، در کنار بازیگرانی نظیر محمد بحرانی، سیروس همتی، شکرخدا گودرزی و علیرضا مهران، تعدادی از بازیگران جوان گیلانی نیز به ایفای نقش‌های فرعی پرداخته‌اند. محمدرضا سکوت، مدیر فیلم‌برداری این اثر گفته است که در جریان فیلم‌برداری سکانس‌های جاده‌ای، تصاویر زیبایی از طبیعت بی‌نظیر گیلان گرفته شده است.

۳- احتمال بارش اسیدی

نقش اول این فیلم، محمد شمس لنگرودی شاعر و پژوهشگر ادبی گیلانی است که حضورش در این عرصه مورد توجه  بسیار منتقدان، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها قرار گرفته است.

شمس لنگرودی که متولد ۱۳۳۰ در لنگرود است و از شاعران پرآوازه و محبوب معاصر محسوب می‌شود، پیش از این خوانندگی را نیز تجربه کرده و بعد از تجربه حسهم گیلان از جشنواره فجر چقدر است؟ضور در دو فیلم کوتاه، این‌بار جلوی دوربین بهتاش صناعی‌ها کارگردان جوان سینمای ایران رفته است.  شمس لنگرودی علت حضور خود در این فیلم را شخصیت جذاب منوچهر می‌داند و البته می‌گوید هیچ شباهتی میان زندگی او و منوچهر وجود ندارد. منوچهر شصت سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است. ولی از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می‌رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. در حالی‌که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته. به جز خسرو که برای پیدا کردن او راهی تهران می‌شود و اتفاق‌های جالبی برایش رخ می‌دهد.

صناعی‌ها در خصوص این فیلم که در بخش نگاه نو و هنر و تجربه سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آید می‌گوید: فیلمنامه این اثر سینمایی قصه‌ای بود که چند مرحله را پشت سر گذاشت. این فیلم روایتگر تنهایی و سرگشتگی انسان‌هاست و با حضور شمس لنگرودی مخاطبان می‌توانند فیلم متفاوتی را ببینند. در این گروه ترکیبی از افراد جوان حضور دارند و مطمئنم این تجربه و حس جوانی آنها در دیده شدن فیلم ثمربخش خواهد بود.

فیلم‌برداری این فیلم در گیلان و تهران انجام شده است. در کنار شمس لنگرودی، مریم مقدم و پوریا رحیمی‌سام بازیگران اصلی این فیلم محسوب می‌شوند. این فیلم که در زمینه کنترل رنگ و موسیقی و تدوین نیز نوآوری‌هایی داشته است از شانس‌های قوی برای نامزدی و کسب جوایز در بخش‌های مختلف محسوب می‌شود و انتظار می‌رود با استقبال مخاطبان نیز روبرو شود.

۴-اعترافات ذهن خطرناک منسهم گیلان از جشنواره فجر چقدر است؟

شاید تنها ارتباط این فیلم با گیلان، نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی باشد. او متولد ۱۳۵۹ در رشت است که اخیرا از آزاده صمدی همسر هنرمند و گیلانی خود جدا شده است.

هومن سیدی که منتقدان سینمایی او را ادامه‌دهنده سبک اصغر فرهادی می‌دانند، پس از ایفای نقش‌های موفق به عنوان بازیگر در تئاتر و سینما و تجربه کارگردانی چند فیلم کوتاه موفق و تحسین شده نظیر دندان آبی، آفریقا و سیزده (با سرمایه‌گذاری بابک زنجانی) را نیز کارگردانی کرده بود. داستان آخرین اثر هومن سیدی به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در یک ۲۴ ساعت روایت می‌شود و درباره مردی است که در یک روز کامل هیچ چیزی را به یاد نمی‌آورد. از جمله بازیگران این فیلم نگار جواهریان، میترا حجار، رویا نونهالی، بابک حمیدیان، سیامک صفری، عباس غزالی و چکامه چمن‌ماه هستند.

باید دید حالا که گیلانیان از تماشای فیلم‌های جشنواره فجر محروم هستند، نمایندگان آنها چه سهمی از سی و سومین پرواز سیمرغ خواهند داشت؟/

Share