تامینی با بیان اینکه گیلان با سفر معاون اول رییس جمهور متحمل ضرر مالی شد:

سفر جهانگیری به نفع گیلان نبود/حتی یک وعده که دل مسئولان و مردم را خوش کند نداد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سفر آقای جهانگیری به استان گیلان گفت :به شخصه سفر آقای جهانگیری را نه تنها به نفع گیلان ندیدم که حتی این استان با تمام مشکلاتی که داشت متحمل ضرر مالی هم شد و هزینه های سنگین این سفر بار مضاعفی را بر دوش گیلان گذاشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی مشکل اصلی تامین نیرو در بخش درمان را کمبود بودجه دانست و گفت: دولت برای استخدام نیروی درمانی در استان گیلان با مشکل مواجه است.حسن تامینی نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرگزاری مهر از روند اجرایی شدن نظام ملی سلامت در استان گیلان و مشکلات و معضلات در این باره سخن گفت.tamini_7209 (4)

 روند اجرای نظام بیمه سلامت را در استان گیلان چطور ارزیابی می کنید؟

اجرای این طرح در استان گیلان روند خوبی را طی می کند اما بخش نگران کننده،افزایش تعرفه های جراحی است که متاسفانه به دلیل بالا بودن این تعرفه ها بیمارانی که در بخش خصوصی جراحی می شوند و از بیمه تکمیلی استفاده می کنند، به دلیل پوشش ندادن بیمه تکمیلی در این بخش، هزینه های زیادی را متحمل می شوند که جای نگرانی دارد ولی اجرای این طرح در بخش بیمه عمومی و پایه روند رضایت بخشی را طی می کند.

فکر نمی کنید مراجعه بیماران به بخش خصوصی به دلیل کمبود امکانات و نیروی متخصص در بخش دولتی باشد؟

حق با شماست متاسفانه ما در بخش تامین نیروی متخصص و کارآمد برای بیمارستانهای دولتی با ضعف جدی روبرو هستیم و در بازدیدهایی که از بیمارستانهای دولتی داشته ام این نارضایتی کاملا مشهود بوده بخصوص در ارائه خدماتی مثل رادیولوژی، مشکلات عدیده ای برای مردم استان گیلان وجود دارد که باید تمهیداتی برای رفغ این مشکلها در نظر گرفت.

استانی مثل گیلان که پزشکان زیادی را در خود جای داده چطور از کمبود نیروی انسانی رنج می برد؟ نمی توان برنامه ای برای جذب این نیروها در نظر گرفت؟

برای تامین نیروی انسانی محیط های درمانی رایزنی های زیادی صورت گرفته و حتی از وزارتخانه مجوزهای لازم برای جذب نیرو دریافت کرده ایم اما متاسفانه دولت در بحث تامین بودجه نیروهای استخدامی در این زمینه با مشکل مواجه بوده و نمی تواند به صورت رسمی مبادرت به استخدام نیرو  کند از طرفی هم نیروهای متخصص در امور درمانی از استخدام به صورت قرارداد موقت استقبال نمی کنند. به همین دلیل علیرغم وجود ظرفیتهای بالای این استان، شاهد کمبود نیروی انسانی در بخش درمان هستیم.

جدای از بحث نیروی کار، در بخش تجهیزات بیمارستانی نیز با کمبود مواجه هستیم برای مثال بیمارستان پور سینا تنها یک دستگاه M.R.I دارد که آن هم هرازگاهی خراب می شود و با این شرایط نمی توان جوابگوی نیازهای مردم کل استان بود.در این باره چه راه حلی وجود دارد؟ نمی شود بودجه مشخصی رابه این موضوع اختصاص داد؟

ببینید مشکل خیلی از بیمارستانهای ما خریداری تجهیزات نیست بلکه ما برای تعمیر و نگهداری این تجهیزات با مشکل مواجه هستیم و بعضا برخی از این دستگاه ها با صرف کمترین بودجه می توانند به چرخه خدمات رسانی برگردانده شوند.اما متاسفانه همین بودجه اندک هم تامین نمی شود.هرچند با رایزنی هایی که در این بارهانجام شده به دنبال تامین بودجه ای هستیم که بشود این کارها را سرو سامان داد.

در حال حاضر ۱۳ بیمارستان نیمه کاره در سطح استان وجود دارد که بعضا علیرغم تحویل داده شدن به علوم پزشکی، هنوز تجهیز و راه اندازی نشده اند.تکلیف این بیمارستانها چه خواهد شد؟

خوشبختانه در بخش ساخت و ساز واحداث این بیمارستانها مشکل خاصی وجود ندارد و حتی در بخش تجهیزات بیمارستانی هم جای نگرانی نیست ولی همانطور که گفتم دغدغه اصلی ما تامین نیروی انسانی است که افتتاح و بهره برداری کامل از این بیمارستانها رابا مشکل مواجه کرده که امیدوارم با مساعدت دولت بتوانیم مشکلات این بخش را هم مرتفع کنیم.

در سفر اخیرمعاون اول رییس جمهور تاکید زیادی روی مساله بیکاری در استان گیلان شد، می توان امیدوار بود که از نتایج این سفرسرو سامان گرفتن اوضاع بیکاری حداقل در بخش درمانی باشد؟

خوب شد که این مساله را مطرح کردید چرا که به شخصه سفر آقای جهانگیری را نه تنها به نفع گیلان ندیدم که حتی این استان با تمام مشکلاتی که داشت متحمل ضرر مالی هم شد و هزینه های سنگین این سفر بار مضاعفی را بر دوش گیلان گذاشت.

تنها کاری که آقای جهانگیری در این سفر انجام داد افتتاح چند پروژه بود که از قبل انجام شده بودند و در طی این سفر حتی یک وعده که دل مسئولان و مردم این استان را خوش کند نداد.در همین بحث بیکاری که در استان داد همه را در آورده است چه اقدامی صورت گرفته یا قول چه اقدامی را به بیکاران این استان دادند؟ آیا اگر استانهای دیگر هم می رفتند چنین اتفاقی می افتاد؟

در نهایت می خواهم بدانم در قانون پذیرش بیمار در بیمارستانها اصلاحاتی صورت می گیرد؟چرا که موارد زیادی دیده شده که پذیرش بیمار در بیمارستانها بخصوص برای پذیرش بیماران اورژانسی با مشکل مواجه هستیم.

پذیرش بیمار در بیمارستان به دو بخش تقسیم می شود یکی بحث بیماران اورژانسی است که اصلاحاتی در این زمینه صورت خواهد گرفت تا پذیرش این بیماران به صورت سریع اتفاق بیفتد اما برای پذیرش بیماران غیر اورژانسی قوانینی که وضع شده کمک می کند تا هم کادر درمانی بتوانند با خیال راحت به ارائه خدمات بپردازند و هم اینکه اگر خدای ناکرده مشکلی برای این بیماران پیش آمد و یا کم کاری از سمت کادر درمانی صورت گرفت، برای بیمار قابل پیگیری باشد./مهر

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share