از متخصص بودن تا عدم معامله گری:

دلایلی که اثبات می کند ثابت قدم شهردار خوبی است و باید از این انتخاب خوشحال بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دو خصیصه سخت‌کوشی و باهوشی بندرت در کسی جمع می‌شود؛ اما به گواه دوست و دشمن، او بسیار باهوش است و همیشه بیش از سایرین کار می‌کند. همین امر باعث می‌شود که بتواند از نیروهای همکار به نحو احسن استفاده کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیا باید از انتخاب ثابت قدم به عنوان شهردار رشت خوشحال بود؟ آیا شورای شهر رشت، در بین گزینه‌های موجود، براساس معیار های عقلانی و منطقی، توانسته بهترین انتخاب را انجام دهد؟ و اینکه آیا باید بابت این انتخاب به شورای شهر رشت که برای گرفتن نمره قبولی از مردم، راه بسیار سختی در پیش دارد، تبریک گفت؟
رضا خوشحال در «گیل شهر» نوشت:نگارنده بر این عقیده است که احتمالا به هفت دلیل زیر، محمدعلی ثابت قدم، یک شهردار خوب خواهد بود:

۱-ثابت قدم تحصیلات مرتبط دارد
برخورداری از مدرک تحصیلی دکترای شهرسازی برای یک شهردار مزیت بزرگی است. آنچه احتمالا ما از شهردار خواهیم خواست، این است که بداند یک شهر باید چگونه و از چه مسیری توسعه پیدا کند. دکتر ثابت قدم، به واسطه تحصیلات آکادمیک، این مسائل را در عالی‌ترین سطوح دانشگاهی فرا گرفته و به خوبی می‌داند. در همین زمینه هم به شایستگی انتظار می‌رود که او بدنه‌ای با تحصیلات قوی و مرتبط را در تیم خود جمع‌آوری کند. در حالی که برخی از مدیران فاقد تحصیلات مرتبط و یا با تحصیلات اهدایی(!) مشکل اصلی سازمانهای شهری را تشکیل می‌دهند، دکترای ثابت قدم برای او یک امتیاز مهم است.

۲-ثابت قدم یک مدیر اجرایی است
یک شهردار ایده‌آل، باید به امور اجرایی آشنا باشد و خود زیر و بم کارها را بداند. ثابت قدم از این نظر نیز کارنامه بسیار خوبی دارد. وی معاون مدیرکل بنیاد مستضعفان گیلان، مدیر کل مهندسی بنیاد مستضعفان و جانبازان کشور، مدیرکل تامین مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و همچنین سازمان عمرانی همین سازمان، مجری و ناظر پروژه های مسکونی، بوده و عضو جامعه مهندسان شهرساز است و احداث چندین پروژه مسکونی را هم در کارنامه دارد. چنانکه تاکنون دیده‌ایم، هر کدام از این عناوین به تنهایی می‌تواند یک فرد را شایسته تصدی گری چنین سمتی نماید. سازمان عریض و طویل و پیچیده‌ای چون شهرداری، می‌طلبد تا فردی را در راس خود داشته باشد که به جنبه‌های متنوع امور اجرایی آشنا بوده و مسائل مختلف مدیریتی را بداند. از این لحاظ نیز ثابت قدم نمره خوبی خواهد گرفت.

۳-ثابت قدم شهرداری را به خوبی می‌شناسد
سابقه حضور در یک دوره نه چندان آسان به عنوان شهردار رشت، با کارنامه‌ای قابل قبول باعث شده که ثابت قدم بر خلاف تمامی گزینه‌های دیگر، به جزئیات تمام مجموعه شهرداری کلانشهر رشت اشراف داشته باشد. به واسطه همین تجربه، اگر در همین لحظه ثابت قدم بر صندلی شهرداری رشت تکیه بزند، به خوبی می‌داند که باید چکار کند و لذا فرصتی برای آشنا شدن به مسائل و کسب شناخت کافی از دست نخواهد داد. او به تنگناها، مشکلات و نقاط قوت بدنه شهرداری به خوبی تسلط دارد.

۴-ثابت قدم سخت‌کوش و باهوش است
دو خصیصه سخت‌کوشی و باهوشی بندرت در کسی جمع می‌شود؛ اما به گواه دوست و دشمن، او بسیار باهوش است و همیشه بیش از سایرین کار می‌کند. همین امر باعث می‌شود که بتواند از نیروهای همکار به نحو احسن استفاده کند. به یاد بیاوریم در حالی که پروژه های عمرانی در این شهر سالها طول می‌کشد، او پیاده راه علم الهدی را با آن همه حاشیه در کمتر از شش ماه به بهره‌برداری رساند. در روزگاری که میانگین ساعات مفید کاری در ادارات دولتی حدود بیست دقیقه است، حضور چنین مدیری برای شهر یک نعمت و البته برای کارمندان تنبل فاجعه است!

۵-ثابت قدم حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد
در طول سالیان گذشته، جهت گیری غالب سازمان شهرداری رشت، در راستای انجام خدمات عمومی شهری بوده است. این امر سبب شده که وظایف عمده شهرداری به صدور مجوزهای ساختمانی، رفت و روب معابر، جمع آوری زباله و -اگر که شد- آسفالت خیابانها محدود گردد. انجام همین وظایف عادی و روزمره است که باعث می‌شود شهروندان عدم حضور شهردار و اداره شدن شهرداری بوسیله یک سرپرست را احساس نکنند! در واقع به همین دلیل است که اگر کسی سالها از این شهر دور باشد، باز هم پس از مراجعه، همچنان همان مناظر آشنا را خواهد دید البته بعلاوه ترافیک سنگین‌تر و شدیدتر. شاید بتوان گفت که مشکل از نبود نگاه نوگرا و توسعه‌نگر در مدیریت شهری است. شهرداران محدودی بوده‌اند که پا را از این نگاه فراتر گذاشته‌اند و با کنکاشی عمیق‌تر می‌توان گفت که همانها هم بوده‌اند که توانسته‌اند منشا تحولاتی هرچند کوچک باشند. ثابت قدم را به‌جرات می‌توان از همین دسته شهرداران دانست. کما اینکه کارنامه کوتاه او هم موید همین نکته است.

۶-ثابت قدم اهل رشت است
تنها صاحبان اصلی هر دیار برای آن دل خواهند سوزاند. حافظه شفاهی مردم گیلان سرشار است از حضور مدیران غیربومی که بعد از پایان ماموریت، چمدانهای خود را بسته و راهی دیار خود شده‌اند. نکته مثبت دیگر ثابت قدم ان است که اصالتا اهل رشت است، خانواده وی در رشت ساکنند و به واسطه سالها زندگی در این شهر از زیر و بم مشکلات آن به‌خوبی خبر دارد. رشتی‌ها خود باید برای شهرشان تصمیم بگیرند و ثابت قدم یک رشتی درس‌خوانده و متخصص است.

۷-ثابت قدم معامله نمی‌کند
به دفعات شنیده شده در تمامی روزهایی که ثابت قدم -چه در دوره شورای سوم و چه در دوره شورای چهارم- با اعضای شورای شهر و متنفذین شهر مذاکره می‌کرد، به کسی امتیاز یا وعده خاصی نداده است. به گواهی همگان، ثابت‌قدم از قدرت شگرفی در مذاکره برخوردار است و منافع متقابل را می‌شناسد اما حاضر نیست برای رسیدن به مقصود هر امتیازی بدهد. او یکبار در مصاحبه با یک رسانه محلی گفته بود “اگر قرار باشد کسی برای رسیدن به شهرداری امتیاز بدهد، تا آخر مجبور خواهد بود همین راه را ادامه بدهد و دیگر شهردار خوبی نخواهد شد. اگر کسی تصور کند بنده برای رسیدن به شهرداری رشت به جای مذاکره، معامله خواهم کرد، سخت در اشتباه است و لازم نیست برای بنده تلاش کند” انتصابات غیر وابسته وی در دوره قبلی و احتمالا در دوره جدید نشان می‌دهد که امتیازی در کار نیست و مبنا تنها شایسته سالاری ست. البته شاید همین امر هم از سویی پاشنه آشیل ثابت قدم قلمداد شود و برخی که نتوانند از او امتیاز ویژه ای دریافت کنند، از همان ابتدا تخریب او را در دستور کار قرار دهند. باید منتظر ماند و دید آیا سر شوریده این شهر، سودای سامان دارد یا خیر…
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share