رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:

تنها ساحل بکر ایران پارک ساحلی و ملی بوجاق است و از آن حراست می کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخش زیادی از سواحل بکر و بسیار ارزشمند دریای خزر آسیب دیده و تخریب، اشغال و آلوده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخش زیادی از سواحل بکر و بسیار ارزشمند دریای خزر آسیب دیده و تخریب، اشغال و آلوده شده است.
محیط زیست همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و حفظ آن جزو ضروریات است.گیلان دارای محیط زیستی منحصر به‌فرد اما خراب است و اگر تمام مردم و دستگاه‌ها همکاری نکنند مشخص است که چه بر سر آن می‌آید.
در کنار منطقه پارک ملی خشکی و دریایی بوجاق بندر کیاشهر هستیم اما از تالاب انزلی آغاز می‌کنیم، آیا سازمان محیط ‌زیست برنامه‌ای برای این تالاب ارزشمند و بین‌المللی برنامه‌ای دارد؟
Ebtekar1-بله، امسال اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی در نظر گرفته‌ایم و یک پروژه‌ بسیار خوبی در دولت داریم که بخشی با همکاری موسسه جایکای ژاپن و بخشی دیگر مربوط به مطالعات، احیا و برطرف شدن معضلات کنونی تالاب انزلی است.
امیدواریم با همکاری تمام دستگاه‌ها بتوانیم مشکلات تالاب انزلی که تنها به یک دستگاه بر نمی‌گردد را برطرف کنیم زیرا لازمه حل معضلات تالاب انزلی همکاری تمام دستگاه‌ها است.

معضل فاضلاب و فرسایش خاک و پسماند و مسایل متعددی در تالاب انزلی وجود دارد که امیدواریم با همکاری تمام مقامات، مردم و مسئولان محلی بتوانیم این کار را انجام دهیم و دولت نیز کمک می‌کند البته اقدام‌هایی آغاز شده است.
  گیلان استان گردشگرپذیر و سرسبزی است اما با وجود این مسئله به مدفن زباله‌ها تبدیل شده و در سال‌ها اخیر نیز فعالیت چشم‌گیری در این زمینه صورت نگرفته، آیا وجود دارد که گیلان از زیر زباله‌ها خارج شود و نفس بکشد؟
– بله، کاملاً مطلب درستی است، ما از سال ۸۳ قانون پسماند را داریم و آیین‌نامه‌های اجرایی نیز از همان سال ابلاغ و تکلیف انواع پسماندها در سراسر کشور مشخص شده است به‌ویژه پسماند خانگی که مسئولیتش با شوراهای شهر و شهرداری‌ها است.

البته دولت و وزارت کشور نیز در این زمینه همکاری‌هایی دارند و کمک‌هایی برای شهرداری‌ها پیش‌بینی شده تا پسماند خود را به خوبی اجرا کنند و آن چیزی که در استان‌های شمالی پیگیری شده اجرای طرح‌های بازیافت است و مشارکت مردم که تفکیک را از مبدأ انجام دهند و رعایت کنند بسیار اهمیت دارد و برخی از معضل پسماند به فرهنگ مردم ما برمی‌گردد.

اینکه هر روستایی و هر شهری خودش برنامه‌ای برای مدیریت پسماند داشته باشد یک تکلیف است و ما هفته گذشته در شورای عالی محیط ‌زیست و در کمیسیون کلان‌شهرها آیین‌نامه را در مدیریت پسماند تصویب کردیم که در آن تاکید شده گروه‌های شهر و شوراهای روستا باید برنامه مدیریت پسماند خود را تا پایان امسال یا حداکثر تا شش ماه آینده ارائه دهند به این معنا که تمام بخش‌های مدیریت پسماند شهری و روستایی باید برنامه‌ریزی داشته باشند و این یک اصل بدیعی است.
  با توجه به جمعیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان و حضور میلیونی مسافر در زمان گردشگری به این استان و افزایش تولید زباله، آیا محیط زیست نگاه ویژه‌ای به این استان دارد؟
-آنچه مطرح کرده‌اید بحث درستی است و برای این کار عوارض هم پیش‌بینی شده و شوراهای شهر می‌توانند عوارض ویژه‌ای را برای گردشگران مصوب کنند و گردشگر به نسبت ظرفیتی که از شهر استفاده می‌کند و لذت می‌برد به همان نسبت مکلف می‌شود عوارض آن را پرداخت کند و از آن منظر مشکلات مربوط به شهرها و روستاها برطرف می‌شود.

این موضوع را ابتدا باید در سیاست‌های کلان ملی تصویب کنیم و راهکارهای لازم پیش‌بینی شود و بنده با صندوق توسعه ملی صحبت کردم و درباره معضل مدیریت پسماند شمال به‌ویژه گیلان این قول را دادند که می‌توانند تسهیلاتی را قائل شوند.

سیاست‌هایی که اکنون دولت دارد راه‌اندازی مجتمع مدیریت پسماند و تولید انرژی از زباله و اجرای طرح‌های اقتصادی است و در این زمینه نیز دولت حمایت کافی را انجام می‌دهد اما باید این اتفاق در شوراها و روستاها نیز بیفتد و مردم نسبت به موضوع پسماند فعال شوند و نقش لازم را ایفا کنند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز ایده جدی در انجام این کار دارد و می‌خواهد نقش خود را ایفا کند.
  پارک ملی بوجاق یکی از نقاط دیدنی گیلان است اما با توجه به گستره‌ای که دارد بسیاری از مسئولان محلی اعتقاد دارند محیط زیست «محیط ایست» بوده و مانع زیادی برای توسعه در این منطقه ملی شده است، آیا سازمان محیط زیست برنامه‌ای برای بوجاق دارد؟
– اینکه محیط زیست باید مانع یکسری از کارهای مخرب شود مسئله جدی است و حتما محیط زیست در جایی که تخریب اتفاق بیفتد و نقاطی که بی‌رویه کاری را انجام دهند و موجب آلودگی شود حتما «ایست» می‌دهد و هیچ نگرانی از این بابت نداریم زیرا قانون اساسی تکالیف ما در این زمینه را روشن کرده اما چارچوب و تعریف دارد.

قانون پارک ملی بر اساس یک تعاریفی مشخص شده و بوجاق یک پارک ملی است و یکی از عالی‌ترین سطوح حفاظت را دارد و بر اساس شاخص‌های جهانی است.

طبق شاخص‌های جهانی کشورها باید حداقل ۱۷ درصد از مناطق خشکی و ۱۰ درصد از مناطق ساحلی را حفاظت کنند و تا سال ۲۰۲۰ فرصت داریم تا ما به این شاخص‌ها برسیم اما در ایران از این شاخص‌ها بسیار عقب هستیم.

تنها ساحل بکر ایران پارک ساحلی و ملی بوجاق است که حدود ۷ کیلومتر بوده و این ساحل بسیار ارزشمند و بکر و در حال فعالیت است و صیادها نیز مشغول فعالیت و کار اقتصادی هستند.
اکنون پارک ملی منطقه بوجاق بخشی از منطقه بندر کیاشهر است و مردم در این منطقه زندگی می‌کنند اما موانع زیست‌محیطی موجب شده که زندگی مردم تحت‌الشعاع قرار گیرد و توسعه منطقه اتفاق نیفتد و بسیاری نیز اعتقاد دارند وسعت پارک ملی بوجاق نباید از ۴۷۰ هکتار به ۴ هزار هکتار می‌رسید، نظر شما در این باره چیست؟
-ببینید اولاً فعالیت‌های گردشگری در منطقه بوجاق مشکلی ندارد و ماهیگیری و فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌گیرد ما نیز استقبال می‌کنیم و در بخشی از بوجاق یک «زون» گردشگری تعریف شده و برای «زون» گردشگری هیچ مشکلی وجود ندارد و اقدام‌های لازم صورت گرفته و در حد مورد نیاز فعالیت‌های دیگر مجاز است.

اگر توسعه این فعالیت‌ها بخواهد به پارک ملی بوجاق ضربه بزند ممکن است این ضربه‌ها جبران‌ناپذیر باشد و در این صورت از نظر کارشناسان محیط زیست و شورای عالی محیط زیست پارک ملی بوجاق متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست است اما زیر نظر شورای عالی محیط ‌زیست قرار دارد.

رئیس جمهور، رئیس شورای عالی محیط زیست است و تعدادی زیادی از وزرا عضو آن هستند بنابراین پارک ملی بوجاق حمایت محیط زیست را دارد و این عرصه ملی حفاظت می‌شود.
ملی بودن عرصه پارک بوجاق دلیل نمی‌شود که تمام فعالیت‌ها متوقف شود و هیچ کار و توسعه‌ای اتفاق نیفتد اما هر چیزی می‌خواهد شکل بگیرد باید مناسب با پارک ملی باشد.

مهم‌ترین اتفاقی که اعتقاد داریم باید شکل بگیرد توسعه گردشگری طبیعی است که این خود نیز بر اساس ضوابط، توسعه‌پذیر است و امیدواریم بتوانیم ساحل بکر و بسیار ارزشمند دریای خزر را که بیشتر نقاط آن آسیب دیده و تخریب، اشغال و آلوده شده است را برطرف کنیم تا سرمایه‌ کشورمان برای نسل کنونی و آینده حفظ شود.
آیا طرح جامع برای پارک ملی بوجاق وجود دارد؟
– مطالعات پارک ملی بوجاق تکمیل شده و به مرحله نهایی رسیده است.

/فارس
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share