در جنوب سوریه چه می گذرد ؟! +جبهه های مهم و فعال

سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تحلیلی از جبهه های نبرد بر علیه مسلحین تروریست در مناطق جنوب و جنوب غربی سوریه آماده کرده است . امید آنکه مورد توجه شما خوانندگان عزیز قرار گیرد. زمانی که حزب الله لبنان شهر قصیر را از لوث وجود تروریستهای مسلح پاک کرد ، سعود الفیصل آل […]

سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تحلیلی از جبهه های نبرد بر علیه مسلحین تروریست در مناطق جنوب و جنوب غربی سوریه آماده کرده است . امید آنکه مورد توجه شما خوانندگان عزیز قرار گیرد.

زمانی که حزب الله لبنان شهر قصیر را از لوث وجود تروریستهای مسلح پاک کرد ، سعود الفیصل آل سعودی در مصاحبه ای اعلام کرد که ما بیکار نخواهیم نشست و اجازه نخواهیم داد تا سپاه و حزب الله سوریه رو تصرف کنند !

این اظهار نظر سعود الفیصل با خبر روزنامه های امریکایی از آموزش چندین هزار نفر از نیروهای سابق ارتش سوریه در اردن زیر نظر افسران امریکایی و با پشتیبانی مالی سعودی ها همزمان شد . اقداماتی که به وضوح نقش پررنگ و موذیانه عربستان را در تشدید بحران سوریه نمایان میکرد .

رسانه های امریکایی در سال ۲۰۱۳ از خرید چندین هزار موشک ضد زره تاو ساخت امریکا توسط عربستان سعودی خبر دادند. بدون شک این تعداد موشک تاو بمنظور کمک به مخالفین مسلح تهیه شده بود ؛ زیرا عربستان به هیچ وجه به این حجم از تسلیحات نیاز نداشت .

از اوایل سال ۲۰۱۴ و به آرامی لشکری که سعودی ها و امریکا پرورش داده بودند وارد استان درعا و قنیطره ی سوریه شد. قبل از ورود این لشکر مجهز به داخل خاک سوریه ، مخالفین در استان درعا عملکرد بسیار ضعیفی داشته و معمولا در بیشتر عملیات ها به سرعت شکست میخوردند .

رفته رفته در طول سال ۲۰۱۴ مسلحین موفق شدند کل مرزهای سوریه با جولان اشغالی و اغلب روستاهای استان قنیطره ی سوریه را تصرف کنند .

شهرهای مهم استان درعا یکی پس از دیگری توسط مسلحین تصرف شد و اغلب پایگاههای مهم ارتش سوریه در استان درعا که وظیفه رصد تحرکات اسرائیل در جولان را داشتند مانند تل حاره و تل جابیه سقوط کردند.

طی سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مسلحین به عمق ۶۰ کیلومتر از مرزهای اردن تا دیرالعدس پیشروی کردند. با سقوط بخشی از شهر شیخ مسکین در استان درعا و با توجه به اهمیت این شهر رزمندگان شیعه چند ماه پیش وارد نبردهای استان درعا شدند تا از پیشروی مسلحین جلوگیری کنند.

south colored copy
جبهه های مهم و فعال:

روستای دلی ،فقیع ، سحیلیه در وسط استان درعا
مسلحین سه مرتبه با تمام قوا حمله کردند. ولی رزمندگان شیعه و ارتش سوریه هر سه بار حمله را خنثی کردند .

جبهه شهر شیخ مسکین:
شهر و پایگاه فرماندهی تیپ ۸۲ سقوط کردند. درحال حاضر بین شیخ مسکین و ازرع دو پایگاه در اختیار ارتش سوریه و رزمندگان شیعه قرار دارد .شرکت برق و شاخه ای از تیپ ۸۲ که هنوز سقوط نکرده است .
جبهه دیرالعدس:
مسلحین بعد از سقوط تل حاره ، دیرالعدس را نیز تصرف کردند. بعد از سقوط دیرالعدس دو مرتبه با تمام قوا به تل عرید و عین عفا در شمال دیرالعدس حمله کردند که با مقاومت جانانه ارتش سوریه، مسلحین با دادن دهها کشته و زخمی عقب نشینی کردند .

جبهه قنیطره:
در قنیطره مسلحین ۵ مرتبه با تمام قوا به جبا ، خان ارنبه ، بعث ، تل شعار و تل کروم حمله کردن که با مقاومت جانانه ارتش سوریه و نیروهای دفاع وطنی با دادن دهها کشته و زخمی عقب نشینی کردند .

جبهه جدیه :
مقر لشکر ۹ ارتش سوریه در شهر صنمین هست. سمت غربی صنمین روستای جدیه و گردان توپخانه جدیه قرار دارد که مسلحین دو مرتبه حمله کرده و هر دو مرتبه ارتش سوریه حملات را دفع کرد.

جبهه بصری الشام :
شیعیان بصری الشام با سنی ها درگیرند. جنگ بی حاصل و بی فایده.بخش اعظم شهر دست شیعیان میباشد .

جبهه انخل:
پایگاه تیپ ۱۵ زیر مجموعه لشکر ۹ در شرق انخل واقع شده است .مسلحین هنوز حمله گسترده ای را به منطقه شروع نکردند ولی درگیری روزانه گزارش میشود .

جبهه عتمان:
مسلحین در عتمان تقریبا محاصره هستند. قدرت تحرک زیادی ندارند.

جبهه شهر درعا:
چندین مرتبه مسلحین طی سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ سعی کردند در شهر درعا پیشروی کنند ولی موفق نشدند .بخش اعظم شهر دست ارتش سوریه هست.درعا بلد و مخیم درعا در دست مسلحین میباشد .

جبهه شرقی استان درعا فعال نیست ولی به تازگی مسلحین از علما و صوره به نامر و قرفا حملات موشکی انجام دادند.
گذرگاه مرزی نصیب با اردن از سمت استان سویدا در اختیار ارتش سوریه هست. مسلحین هم طبق دستور از بالا  حمله نمی کنند. زیرا اقتصاد اردن و سوریه دچار مشکل خواهد شد .

جبهه جبل شیخ:
روستاهایی مثل بیت جن، مزرعه بیت جن، بیت سابر و کفرحور منتظر هستند تا از قنیطره نیروی کمکی ارسال شود .چندین مرتبه شهر سعسع رو تهدید کردند ولی ناکام مانده است .

حد فاصل فرودگاه دمشق تا غباغب و کسوه پر از کوههایی است که مملو از پایگاههای ارتش سوریه میباشد . پایگاه موشک بالستیک ، پدافند هوایی ، چندین لشکر و تیپ ارتش پایگاههاشون در این منطقه قرار دارد .
استان سویدا نیز دروزی نشین بوده تا کنون درگیری صورت نگرفته است .

/تحولات جهان اسلام

Share