درخواست یک گروه موسیقی از وزیر ارشاد:لطفا مجوز فعالیت ما در ایران را لغو کنید !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،شهرام شعرباف خواننده و آهنگساز و سرپرست گروه اوهام روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه به دفتر موسیقی وزارت ارشاد رفت و دو نامه را به دفتر دکتر «پیروز ارجمند»، ریاست دفتر موسیقی، ارائه کرد. او در یکی از این نامه‌ها از مشکلات ماه‌های اخیر خود گفته و گلایه‌های جدی را هم نسبت به آن مجموعه بیان کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،شهرام شعرباف خواننده و آهنگساز و سرپرست گروه اوهام روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه به دفتر موسیقی وزارت ارشاد رفت و دو نامه را به دفتر دکتر «پیروز ارجمند»، ریاست دفتر موسیقی، ارائه کرد. او در یکی از این نامه‌ها از مشکلات ماه‌های اخیر خود گفته و گلایه‌های جدی را هم نسبت به آن مجموعه بیان کرده است.
***
شهرام شعربافزمانی که «شهرام شعرباف» پس از سال ها به ایران بازگشت، بسیاری از مخاطبان و منتقدان روی یک موضوع اتفاق نظر داشتند؛ آن هم این که خواننده و سرپرست گروه با سابقه «اوهام» مسیر سختی در پیش دارد. همین طور هم بود و حاشیه های گوناگون از همان روزهای اول دامن گیر این موزیسین بی حاشیه شد. پس از کنسرت اسفند ۹۱ این گروه، شعرباف اعلام کرد که تهیه کننده برنامه اش کلاهبردار بوده و اکنون فراری است. ضررهای مالی سنگینی که او از آن اجرا متحمل شد، دوری طولانی مدت گروه اوهام از اجرای زنده را به دنبال داشت. آنها به هر حال توانستند اولین آلبوم رسمی خود در ایران به نام «این خرقه بینداز» را در اسفند سال گذشته به بازار عرضه کنند.

آخرین کنسرت اوهام هم در خرداد ۹۳ روی صحنه رفت و دیگر پس از آن هیچ خبری از این گروه به گوش نرسید. این سکوت طولانی مدت به داغ شدن بازار شایعات انجامید تا یکشنبه این هفته که شعرباف یادداشتی را روی صفحه رسمی گروه اوهام منتشر کرد و اعلام کرد که به دفتر موسیقی ارشاد می‌رود تا وضعیت خودش که ماه‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برد مشخص شود. او گفت که قصد انتشار آلبوم دیجیتال و برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان‌ها را داشته‌اند. اما به دلیل نوع نگاه مسئولین ارشاد موفق به این امر نشده‌اند.
در نامه دوم هم او از رییس دفتر موسیقی درخواست می‌کند که مجوز رسمی فعالیتش که به تاریخ یازده اردیبهشت سال ۹۱ صادر شده است را لغو کنند. این برای نخستین بار است که یک خواننده در اعتراض به مشکلات خود و گروهش دست به چنین کاری می‌زند.
***
حضور شهرام شعرباف در چرخه موسیقی مجاز کشور باعث شد تا سایر چهره‌های موسیقی راک هم برای این امر ترغیب شوند. خواننده‌های راک پرطرفدار دیگری هم طی دو سال اخیر برای اخذ مجوز فعالیت اقدام کرده‌اند. با توجه به این اتفاق قطعا اوضاع موسیقی راک ایران تحت تاثیر تصمیم سرپرست گروه اوهام قرار خواهد گرفت.
***
در ادامه بدون هرگونه دخل و تصرف و ویرایشی می‌خوانید:

بنام خداوند یکتا
آقای ارجمند، مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی:

در چهار ماه گذشته زندگی شخصی، کاری و اجتماعی بنده به لطف مشکلات بی‌پایه و اساس و کاملا سلیقه‌ای که مجموعه تحت مدیریت شما برایم ایجاد کرد، رسما به ورطه نابودی و ورشکستگی مطلق افتاد. در چهار ماه گذشته بار‌ها به دفتر شما و نیز بخش حراست مراجعه کرده و از هر طریق ممکن این داستان را پیگیری کردم و هر بار فقط بهانه‌ها و دلایل کاملا واهی، تبعیض آمیز و بی‌منطق شنیدم. «عدم وصول استعلام»، «جو نا‌مناسب شهرستان‌ها برای کنسرت» و «حساسیت بروی موسیقی راک» بعضی از این دلایل بودند و به جز مورد استعلام که با پیگیری دوستان نزدیک متوجه شدیم جوابش مدت هاست در کشوی می‌زی خاک می‌خورد، دقیقا در‌‌ همان تاریخ و‌‌ همان شهر کنسرت گروه راک دیگری به جای ما برگزار شد. کنسرت اسفند ماه من در تهران نیز به همین گونه کنسل شد و دقیقا در‌‌ همان تاریخ، گروه راک دیگری به روی صحنه خواهد رفت. آلبوم گروه من نیز به همین شکل و با همین بهانه‌ها معلق مانده است.

آیا جو نامناسب شهرستان‌ها و حساسیت به موزیک راک فقط به گروه من مربوط می‌شود؟ آیا قدرت حمایت از گروه و موسیقی که با گذر از فیلترهای متعددخودتان تایید کرده‌اید را ندارید؟ با چه متر و معیاری و با کدام وجدان این تصمیمات زندگی برافکن را برای موزیسین‌های این کشور می‌گیرید؟! من در مورد بقیه موزیسین‌ها نمی‌توانم نظر بدهم، ولی زندگی شخص من فقط از راه موسیقی (کنسرت و انتشار آلبوم) تامین می‌شود و به لطف و محبت شما، در این لحظه و در آغاز شب عید بنده یک انسان ورشکستهمطلق و غرق در افسردگی، اندوه، کینه و خشم هستم. همه نقاط امید من و امکان هایدرآمد زایی بنده، یکی یکی با سیستم «هفته بعد بیا» ی شما نابود شد. من که آخرین کنسرتم در خرداد ماه گذشته بوده و از آن موقع تا کنون مشغول آماده سازی برنامه‌های کنسل شده کنونی بوده‌ام، به چه شکل باید تا (حداقل) پایان فروردین سال جدید زنده بمانم؟ با کدام درآمد؟! با کدام امید؟! آیا اصلا می‌توانید این چیز‌ها رادرک یا حس کنید؟!

من از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ که مجوز رسمی فعالیت خود را دریافت کردم تا این ساعت به تمامی تعهدات و محدودیت‌های موجود احترام گذاشته و به قوانین بازی شما متعهد بودم. ولی مجموعه تحت مدیریت شما نتوانست به حداقل همکاری که وظیفه‌اش بود عمل کند و با برخورد و تصمیم‌گیری سلیقه‌ای، تحقیرآمیز و غیرانسانی خود، من را از هر گونه فعالیت رسمی در کشورم پشیمان و منصرف کرد.

بنابراین در اعتراض به صدمات و لطمات حاصل از برخورد سلیقه‌ای و زشت مجموعه تحت مدیریت شما، اینجانب شهرام شعرباف آهنگساز و خواننده گروه اوهام، درخواست داوطلبانه و خودخواسته ام برای لغو مجوز فعالیت رسمی خود را به همراه این نامه به دفتر شما تقدیم می‌کنم و اعلام می‌دارم هیچ گونه تمایلی برای فعالیت در موسیقی کشورم تحت مجوز و نام مجموعه شما نداشته و نخواهم داشت. این عمل برای وصول اطمینان از آن است که مبادا در آینده تحت تاثیر جنون یا هر فشاری، دوباره حتی فکر تلاش و کار برای فرهنگ و موسیقی کشورم به ذهنم خطور پیدا کند. بسیار ممنون خواهم شد در سریع‌ترین زمان ممکن مجوز و پرونده اینجانب لغو و بایگانی شود. مجوز ابدی موزیک من ۱۵ سال پیش در قلب هموطنانم صادر شده و نیازی به این تکه کاغد ندارم.

به شما تبریک می‌گویم برای نا امید کردن، نابود کردن و فراری دادن یک موزیسین ایرانی دیگر از وطنش. لطفا حتما از دوستان مشترک موزیسین‌مان که به کشور بازگشته‌اند سوال کنید به شوق و ذوق و با دیدن فعالیت رسمی چه کسی به میهن‌شان برگشتند. دوستانی که هنوز بازنگشته‌اند، با من. حتما از برخورد عالی و محترمانه سیستم شما خیلی برایشان تعریف خواهم کرد!

در خاتمه اعلام می‌کنم که کپی این نامه و درخواست لغو مجوز رسمی بنده به صورت سرگشاده و گسترده و به منظور احقاق حقوق اولیه شهروندی من در اختیار رسانه‌های مکتوب و آنلاین کشورم نیز قرار خواهند گرفت، و بنده هیچ مسئولیتی در قبال سوء‌استفاده‌های احتمالی رسانه‌های بیگانه از این موضوع نخواهم داشت. اگر در مجموعه شما فریادرسی بود، کار به اینجا نمی‌رسید …

موفق باشید.

شهرام شعرباف
۲۶ بهمن ۱۳۹۳ – تهران

***

دومین نامه هم به درخواست شهرام شعرباف مبنی بر لغو مجوز رسمی فعالیت هایش مربوط است که آن هم بدون تغییری از طریق این رسانه منتشر می‌شود:

بنام خداوند یکتا

آقای ارجمند، مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی:

اینجانب شهرام شعرباف آهنگساز و خواننده گروه “شهرام شعرباف” (اوهام) به شماره مجوز ۴۸۷۶/۹۱ ثبت ۱۳۹۱.۲.۱۱ به صورت خودخواسته و داوطلبانه و در اعتراض به برخورد زشت و غیرانسانی مجموعه تحت مدیریت شما، درخواست لغو مجوز فعالیت رسمی خود در ایران را داشته و خواهشمندم در اسرع وقت نسبت به لغو این مجوز و بایگانی پرونده من دستور فرمایید.

بدیهی است این درخواست به میل قلبی شخص من بوده و در آینده نیز ادعا یا اعتراضی به آن نخواهم داشت. توضیحات بیشتر در این مورد طی نامه ای به همراه این درخواست به دفتر شما تقدیم شده است.

با تشکر از الطاف و حمایت های بی پایان شما،
شهرام شعرباف
۲۶ بهمن ۱۳۹۳
***

حال باید دید که واکنش دفتر موسیقی وزارت ارشاد نسبت به این موضوع چه خواهد بود./موسیقی ما

Share