مرور روزنامه های صبح گیلان:

درآمد ۳۰۰ هزار تومانی یک هکتار باغ چای یعنی فاجعه و ورشکستگی کشاورزی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا درآمد ۳۰۰ هزار تومانی یک هکتار باغ چای یعنی فاجعه و ورشکستگی کشاورزی و این چاره ای برای کشاورزان در تغییر کاربری و فروش زمین هایشان باقی نمی گذارد!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

این یعنی فاجعه!
روزنامه خزر در سرمقاله خود نوشت:وقتی که رئیس سازمان چای کشور اعلام می کند، درآمد هر هکتار چایکاری فقط ۳۰۰ هزار تومان است، از این آمار که می گوید در ۵۵ سال گذشته نسبت روستائیان ایران از ۶۸ درصد به ۲۹ درصد جمعیت کشور رسیده است، تعجب نمی کنیم.
به صرفه نبودن کار کشاورزی در ایران با توجه به وضعیت اسفناک منابع آبی باعث شده تا هر روز از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کاسته شده و این به ویژه در گیلان به علت بالا بودن قیمت زمین با سرعت بیشتری اتفاق می افتد، به نحوی که در سال های اخیر بشدت از میزان زمین های کشاورزی گیلان به بهانه های مختلف کاسته شده و عملا این بخش از اقتصاد استان در حال حذف کامل است و این در حالی است که براساس آمارهای جهانی با تعییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی، امنیت غذایی ۲۰ نفر تهدید می شود.
درآمد ۳۰۰ هزار تومانی یک هکتار باغ چای یعنی فاجعه و ورشکستگی کشاورزی و این چاره ای برای کشاورزان در تغییر کاربری و فروش زمین هایشان باقی نمی گذارد!
بنابراین برای نجات باقیمانده کشاورزی گیلان باید فکری اساسی کرد و با اجرای طرح هایی تولید در این بخش را به حداکثر رساند و هزینه های تولید را کاهش داد. باید فعالیت های کشاورزان گیلانی را متنوع کرد و به آنان آموزش داد تا در کنار محصول اصلی کشت محصولات دیگر و یا تولید برخی محصولات دامی، طیور و… را گسترش دهند و از این طریق به تجاری سازی کشاورزی در گیلان پرداخت.
Pag1pdf11

سرنوشت شوم پنبه درانتظار برنج

نسیم نوشت:کشاورزی یکی از محورهای اقتصادی و به عنوان مهمترین رکن تأمین کننده امنیت غذایی و اجتماعی به شمار می آید که در این عرصه کنونی برنج به عنوان یکی از محصولات اساسی و استراتژیک کشور نقش تعیین کننده ای برای جامعه داردکه در تولید محصولات کشاورزی آب به عنوان مهمترین چالش تولید برنج در کشور محسوب می شود.

تغییر کاربری اراضی، کمبود آب و خشکسالی، مشکلات فراروی بازرگانی، واردات بی رویه، آسیب وارد کردن به اکوسیستم شمال و عدم رعایت الگوی کشت، نگرانی حذف کشت برنج ازمزارع شمال را بیشتر می کند.

در حال حاضر ۵۸۰ هزار هکتار از مزارع کشور به کشت برنج اختصاص دارد که مازندران با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار هکتار، ۴۲ درصد محصول برنج کشور را تولید می کند.

قربانعلی نعمت زاده رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان در حاشیه شانزدهمین همایش ملی برنج کشور در گفتگو با خبرنگار مهر، سرانه مصرف برنج در کشور را ۳۰ الی ۴۰ کیلوگرم دانست و گفت: در حال حاضر برنج با قرار گرفتن در وعده غذایی جایگاه خود را در بین مردم جامعه حفظ کرده است، لذا باید به مقوله امنیت غذایی و امنیت برنج به صورت گسترده پرداخته شود.

وی افزود: به دلیل عدم سیاست های روشن دولت ها، نبود برنامه و تعهد به اجرای آن و همچنین نبود امنیت غذایی و برنج هم اکنون با چالش برنج مواجه شدیم.

به گفته نعمت زاده در سال گذشته دو میلیون تن برنج سفید وارد کشور شد و این امر درحالی است که تولیدکنندگان برنج داخلی بهترین و باکیفیت ترین ارقام را به بازار مصرف ارائه می کنند اما با وجود سختی کار و مشقت های فراوان  به دلیل واردات بی رویه در کشور از سود حاصله محصولات کشاورزی تولید شده باز می مانند.

وی با انتقاد از سود حاصله دلالی عنوان کرد: دلالی که به واردات برنج روی می آورد چرا باید حق و حقوق کشاورزان را به جیب بزند و در دلیلی روشن تر چرا به جای ۵۰۰ تن برنج دو میلیون تن برنج وارد کشور می شود.

عضو انجمن برنج ایران با اشاره به بررسی طرح خود اتکائی بیان داشت:  در طرح خود اتکائی باید طرح های ارائه شده سابق را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم چرا که به کاربردن کلماتی همچون اتکایی و خودکفایی به تنهایی حلال مشکلات کشاورزان نخواهد بود.

این کارشناس کشاورزی با طرح این سوال که چه اتفاقی بر سر برنج هیبریدی آمده است؟ افزود: زمانی بحث برنج هیبریدی به عنوان بحث برتر تولید برنج شناخته می شد امروز با وجود واردات بی رویه، این محصول در کجای کشور قرار گرفته است؟

 ۴۸۲۶۱

مد یعنی …
رضا صبوری در صفحه آخر سوال جواب نوشت:
به ننه جان گفتم این مد چیه که همه جا را گرفته؟
گفت: مد یعنی شلوارت رو که سه ساله پوشیدی و حالا پاره شده بدی پسر همسایه بپوشه تا پزش رو به دوستاش بده! کم کم جوری میشه که هیچ شلوار نویی پیدا نمیشه یا اگه پیدا بشه پاره میشه! مد یعنی که اگه فردا توی چله تابستون رفتی کنار دریا و یه سایبون گیرت نیومد «کلیپس» دختر همسایه ات رو قرض بگیری و دو سه نفری زیرش وایستین؛ تازه برای روزای بارونی هم کاربرد داره!
اگه توی تاکسی کنارت یه پسر جوون نشست میتونی بهش بگی: ببخشید «آبجی، پاتو لگد کردم؟ اگه یه هفته حموم نکردی و با سر چرب و چیلی رفتی بیرون، ازت بپرسن که از چه نوع واکس مو و یا ژل استفاده کردی؟ تا چند وقت دیگه اگه یه پسری رفت بیرون باید روی لباسش بنویسه که من یه پسر هستم، لطفا مزاحم نشید، مگه خودتون پدر و برادر ندارین؟ و دخترا بنویسن: به جون مادرم من یه دختر هستم، باور کنین! اگه پدری خواست جنسیت نوزاد تو راهیش رو بفهمه، دکتر بگه: نوزادتون فعلا پسره مثلا، اما بقیه اش رو خدا میدونه ….
میگم که امکان داره روزی/ پیژامه را وارو بپوشیم؟
جوراب را در جای دستکش / شلوار، تا زانو بپوشیم؟

عجله و حادثه!
اکبر محبوبی فر در ستون چند لحظه زندگی سوال جواب نوشت:
راننده ای می گفت چندی پیش یک مسافر قصد داشت در همان نقطه ای که می گفت او را پیاده کنم و تحت هر شرایطی تاکسی را نگهدارم تا خواسته او برآورده شود، اما در خیابان شلوغ و پر ترافیک چنین چیزی ممکن نبود! او دوباره با صدای بلند گفت: آقای راننده پیاده می شوم!
گفتم: شنیدم کمی حوصله کنید تا جا برای توقف پیدا کنم.
گفت: عجله دارم و اگر در این فرصت پیاده نشوم او از دستم خواهد گریخت!
گفتم: نمی دانم راجع به چه کسی صحبت می کنید اما چشم به تابلو که رسیدم توقف خواهم کرد اما همین که نیم ترمزی زدم و سرعت اتومبیل کم شد او ناگهان در تاکسی را باز کرد و به بیرون پرید و در همان لحظه هم موتورسواری از راه رسید و نتوانست خودش را کنترل کند و شدیدا با او برخورد کرد و در تاکسی هم داغان شد، وقتی پیاده شدم دست و پایم می لرزید و شانس آوردم که دو مسافر صندلی عقب تاکسی شاهد این ماجرا بودند؛ انگار این مسافر شتاب زده دوست داشت به استقبال حوادث برود اما به مقصد نرسید هیچ، مرا هم گرفتار کرد؛ به اورژانس (۱۱۵) خبر دادیم و پلیس هم از راه رسید و مسافر عجول به بیمارستان انتقال یافت و او رفت، من ماندم و مساله ای که باید به سازمان بیمه و تعمیرگاه گره می خورد، حالا آقای خبرنگار چگونه می توانی در میان این شرایط سخت و پر استرس سالم زندگی کنیم؟ گفتم: این نیز چند لحظه از زندگیست.
so-30 go-0 img_54e4bbf017a5e

Share