انتقاد قربانی از معاونت غذا و دارو

درآمد حاصل از کار و تلاش مردم به جیب دلالان و مافیای قاچاق بادام‌ زمینی می‌رود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم شهرهای آستانه‌ اشرفیه و بندر کیاشهر با اشاره به این مطلب که واردات باید از طریق مبادی رسمی و با پرداخت عوارض و تعرفه‌هایی قانونی باشد تأکید کرد: امروز درآمد حاصل از کار و تلاش مردم زحمتکش این دیار به‌ ویژه آستانه‌اشرفیه و سود سرشار از این تجارت به جیب دلالان و مافیای قاچاق بادام‌ زمینی می‌رود که در بیرون از مرزهای ما فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نماینده مردم شهرهای آستانه‌ اشرفیه و بندر کیاشهر از عدم نظارت معاونت غذا و داروی مرکز علوم پزشکی گیلان بر محصولات قاچاق به‌ ویژه بادام‌زمینی عراقی انتقاد کرد.
محمدحسین قربانی بابیان اینکه محور توسعه پایدار انسان سالم است گفت: امروز این اصل پذیرفته‌شده  که محور توسعه پایدار، انسان سالم است و این اصل در حاکمیت نظام اسلامی، دولت و مجلس با نگاه ویژه همراه است.

ghorbani (12)سخنگوی گروه بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: ما اگر نتوانیم بحث سلامت را در مصرف مواد غذایی و دارو لحاظ کنیم قطعا از  رویکردهایی که برای سلامت جامعه در نظر گرفته‌ شده است فاصله خواهیم گرفت.

قربانی با تأکید به این نکته که مجموعه گروه بهداشت و درمان مجلس به‌ طور جد سلامت مردم را در حوزه غذا و دارو پیگیری می‌کند تصریح کرد: با توجه به دو محصول استراتژیک شهر آستانه‌اشرفیه که برنج و بادام‌ زمینی است سلامت هردو محصول این شهرستان برای ما از اولویت خاصی برخورداراست.

عضو هیئت‌رئیسه گروه بهداشت و درمان یادآور شد: در سال گذشته وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو خبری مبنی بر آلودگی یک نوع برنج گیلانی اعلام کرده بود که همین امر باعث شد تا جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان و مازندران بر روی این قضیه کار بکنند تا بتوانیم بحث سلامت محوری را بر روی برنج داشته باشیم که الحمدالله پی گیری شد و  آلودگی  برطرف شد و سلامت محصول برنج شهر آستانه‌ا شرفیه را که شهرت جهانی دارد تضمین کرد.

 قربانی در خصوص قاچاق و واردات بادام‌های عراقی که بدون نظارت وارد شهرستان آستانه‌اشرفیه می‌شوند توضیح داد: متأسفانه بادام‌ زمینی موردنیاز کشور بیشتر به‌ صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و عمده برنامه ما با جهاد کشاورزی این است که تعرفه را یکسان کنیم.

 وی با اشاره به این مطلب که واردات باید از طریق مبادی رسمی و با پرداخت عوارض و تعرفه‌هایی قانونی باشد تأکید کرد: امروز درآمد حاصل از کار و تلاش مردم زحمتکش این دیار به‌ ویژه آستانه‌اشرفیه و سود سرشار از این تجارت به جیب دلالان و مافیای قاچاق بادام‌ زمینی می‌رود که در بیرون از مرزهای ما فعالیت می‌کنند.

سخنگوی گروه بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: عمده‌ دلالان مافیای قاچاق بادام‌ زمینی در مرزها فعالیت می‌کنند وباید از ورود بادام‌ زمینی قاچاق جلوگیری شده و در صورت نیاز به واردات، این کار به‌صورت قانونی و نظام‌مند انجام شود.

وی ضمن ابراز گله‌مندی از معاونت غذا و دارو در استان گیلان گفت: متأسفانه معاونت غذا و دارو در استان روی این قضیه به‌صورت جدی وارد عمل نشده و آزمایشگاه‌های خود را مبنی بر سالم بودن محصول فعال نکرده است.

قربانی افزود: ما منکر فعالیت کسب‌ و کار در این بخش نیستیم ولی اگر قرار است یک محصول هم وارد کشور بشود باید حداقل تعرفه‌ها و یا به‌عبارت‌دیگر ۸ درصد ارزش‌افزوده را بپردازند.

عضو هیئت‌رئیسه گروه بهداشت و درمان ادامه داد: ما به‌صورت ویژه از معاونت غذا و دارو گیلان و حتی شهرستان می‌خواهیم با نظارت و جدیت روی بادام‌زمینی دقت نظر داشته باشد تا  محصولی را که برای مردم آماده کرده و به دست مصرف‌کننده می‌رسد، سالم و عاری از قارچ آفلا توکسین باشد.

و ی بابیان اینکه در تولید مواد غذایی داخلی که در بازار عرضه و به فروش می‌رسد نیز باید نظارت داشته باشیم تصریح کرد: این‌طور نباشد که مرزها را بازکنیم و هیچ نظارتی هم‌ روی محصولات وارداتی قاچاق نداشته باشیم چرا که در این حالت تولید بادام‌ زمینی در داخل کشور تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

قربانی تأکید کرد: اگر در بخش بهداشت و سلامت غذایی کنترل نداشته باشیم و به همین شیوه محصولات غذایی قاچاق را بدون نظارت بهداشتی تحویل مردم بدهیم آنگاه شاهد انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها در کشور خواهیم بود./مهر

 

Share