برجی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب گیلان

دانشگاه آزاد لنگرود داخل آب‌بندان احداث شده است !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان احیای آب‌بندان‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری آنها را مهم خواند و تصریح کرد: دانشگاه آزاد لنگرود داخل آب‌بندان احداث شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدرضا برجی دیشب در جلسه شورای حفاظت از منابع آب گیلان با اشاره به تغییر اقلیم در دنیا و ایران اظهار کرد: انسان در طول تاریخ همراه با تغییرات در طبیعت خود را متفاوت کرده است.

_۰۹borji22وی آب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری را قابل استفاده برای مصارف کشاورزی عنوان کرد و افزود: ایجاد تصفیه‌خانه در شهرهای مختلف در افزایش آب کشاورزی تاثیرگذار است.

برجی خواستار تجدیدنظر در برداشت بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه‌های گیلان شد و بیان کرد: افزایش بی‌رویه شن و ماسه موجب افزایش پهنه آبی در رودخانه‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان احیای آب‌بندان‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری آنها را مهم خواند و تصریح کرد: دانشگاه آزاد لنگرود داخل آب‌بندان احداث شده است.

وی با تاکید بر کشت گونه‌های مقاوم به خشکی توسط کشاورزان، خاطرنشان کرد: گونه‌های برنج مقاوم در دنیا عرضه شده و با اصلاح نژاد می‌توان ارقام مقاوم به خشکی را کشت کرد.

*وابستگی آبی ۱۵ درصد شالیزارهای ماسال به سد سفیدرود

فرماندار ماسال نیز در جلسه مذکور به وابستگی آبی ۱۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان به سد سفیدرود اشاره کرد و گفت: آب بیشتر شالیزارهای رضوانشهر از دو رودخانه در این شهرستان تامین می‌شود.

محمود قاسم‌نژاد به وجود ۴۲ استخر در ماسال اشاره کرد و افزود: مساحت استخرهای مذکور ۴۲ هکتار است ضمن اینکه ۱۰ سردهنه در رودخانه‌ها آماده‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه ۷۹ حلقه چاه در ماسال وجود دارد، تصریح کرد: آبان ماه امسال موضوع کشاورزی در ماسال پیگیری شده و ۴۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان شخم زمستانی زده شده است.

قاسم‌نژاد از لایروبی دو کیلومتر انهار کشاورزی در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: تجهیز و بتنی کردن انهار و سردهنه‌ها از موضوع‌های مهم است.

فرماندار ماسال با اشاره به بتنی کردن ۴۱ کیلومتر از انهار در این شهرستان، یادآور شد: امروز نیازمند مدیریت آب در ماسال هستیم و استفاده از اعتبارات برای آبرسانی به مزارع مهم است و اعتبارات باید به طرف تولید هدایت شود./فارس

Share