توصیه‌های آیت‌الله هاشمی به روسا و مدیران واحدهای دانشگاهی

دانشجویان ولی نعمت ما هستند ;ما در خدمت دانشجویان هستیم نه آنها در خدمت ما

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در دانشگاه آزاد دانشجویان باید محور قرار بگیرند، گفت: مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد باید بدانند که ما در خدمت دانشجویان هستیم نه آنها. ما امروز با بودجه دانشجویان زنده هستیم و به کار خود ادامه می‌دهیم، آنها ولی نعمت ما هستند و باید برای آنها ارزش بسیار و والایی قائل شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اجلاس شصت و نهم دانشگاه آزاد، روسا و مدیران واحدهای دانشگاهی را به ثبت تاریخ دانشگاه، ایجاد رشته آینده‌پژوهی، ایجاد رشته‌ تحصیلی برای تربیت مدیران تراز بالا، توجه به موضوعات فرهنگی، همکاری‌های بین‌المللی، رفع مشکلات دانشجویان، دانشجومحوری و … توصیه کرد.

rafsanjani رئیس هیئت موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی این دانشگاه با توجه به حضور دکتر جاسبی، رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس اظهار کرد: از گذشتگان به ویژه دکتر جاسبی تشکر می‌کنیم چرا که ایشان از لحظه اول شروع به کار دانشگاه آزاد هم در طراحی حضور داشتند و هم در هیئت امنا و هم در هیئت مؤسس در این دانشگاه خدمت کردند و اکنون هم مسئولیت خطیری به دوش ایشان نهاده شده است که تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی را بنویسند؛ چراکه وی در جریان خشت خشت این دانشگاه قرار دارد.

وی خطاب به روسا و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از آنجا که این کار سنگین بوده بهتر است خود شما هم نسبت به ثبت تاریخ واحدها کاری انجام دهید؛ البته که این موضوع را دکتر جاسبی از من نخواستند و این مسئله به ذهن خودم رسید.

باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که در دانشگاه آزاد با استفاده از تجربه اساتید، مدیران تراز بالایی تربیت شود تا چنانچه در جایگاه و سمتی به مدیری احساس نیاز شد سریعا این فرد جایگزین شود و اقدامات را بهتر از قبل انجام دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به رشته آینده‌پژوهی اظهار کرد: من در این رابطه نمی‌دانم دانشگاه‌های دولتی چه کارهایی انجام داده‌اند، ولی این رشته یکی از ضرورت‌های یک ملت زنده است. ما در شرایطی هستیم که جزو مهمترین ضرورت‌های زندگی ما این است که آینده را تا یک مدت دوری ببینیم و راه‌ها را تداعی کنیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد:‌ این یک چیزی نیست که ابتکار امروز دنیا باشد. ائمه ما تأکید می‌کردند که فرزندان خود را برای زمان آینده تربیت کنید نه برای زمان حال حاضر. ما الان باید کارهایی کنیم که آینده را ببینیم. باید بدانیم که آینده چه خبر است، به خصوص سرعتی که در تحولات پیدا شده است. در گذشته یک اتفاق در طول یک قرن رخ می‌داد ولی الان هر ساله یک اتفاق جدید رخ می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه «امروز به رشته تحصیلی نیاز داریم که به آینده‌پژوهی و پیش‌بینی آینده بپردازد»، اظهار کرد: ابتدا باید تلاش کنیم اساتیدی خبره در این زمینه تربیت کنیم و سپس بکوشیم این رشته را توسعه دهیم و این علم را به سمت جلو پیش ببریم.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه «وظیفه دانشگاه‌هاست که آینده را نشان دهند و بگویند که باید در آینده چه کار کنیم»، اظهار کرد: تا چند سال پیش هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم که می‌توان از خاک رس، نفت و گاز استخراج کرد. اکنون نیز نمی‌دانیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. به همین دلیل است که باید آینده‌پژوهی داشته باشیم تا بتوانیم آینده را ببینیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه «موضوعات مختلف از جمله جنگ‌های آینده را پیش‌بینی کنیم»، گفت: پیش‌بینی چنین موضوعاتی از جمله ضرورت‌های یک کشور محسوب می‌شود.

باید تلاش کنیم هر کاری که در تحصیل دانشجویان از دست ما ساخته است انجام دهیم، نباید آنها مشکلی داشته باشند. باید بکوشیم که با اخلاق، دقت و برنامه‌ریزی مشکلات دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی برطرف کنیم.

وی همچنین با تأکید بر لزوم ایجاد رشته‌ای تحصیلی برای تربیت مدیران تراز بالا در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که در دانشگاه آزاد با استفاده از تجربه اساتید، مدیران تراز بالایی تربیت شود تا چنانچه در جایگاه و سمتی به مدیری احساس نیاز شد سریعا این فرد جایگزین شود و اقدامات را بهتر از قبل انجام دهد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به موضوعات فرهنگی و تاکید بر لزوم توجه به این موضوعات در کشور، خاطرنشان کرد: هیچگاه نباید خیال کنیم که فرهنگ را می‌توان با منبر، موعظه و کتاب تامین کرد بلکه فرهنگ در درون انسان‌ها و با آموزش‌های جانبی و اطلاعاتی که امروز همچون باران بر سر انسان‌ها می‌بارد ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز تمایل همکاری در مراکز جهانی با دانشگاه‌های غیردولتی بیشتر است بر لزوم همکاری دانشگاه آزاد با مرکز علمی بین‌المللی تاکید کرد و گفت: مطمئن هستم که دنیا با ما در مورد مسائل علمی همکاری می‌کند و ما می‌توانیم خدمت بزرگی به جامعه ارائه دهیم.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه هدف اصلی تأسیس دانشگاه آزاد جوانان و دانشجویان بودند، بر لزوم توجه به جوانان تأکید کرد و گفت: همگان باید بدانیم که بزرگ‌ترین سرمایه علم و دانش در دانشجویان است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در دانشگاه آزاد دانشجویان باید محور قرار بگیرند، گفت: مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد باید بدانند که ما در خدمت دانشجویان هستیم نه آنها. ما امروز با بودجه دانشجویان زنده هستیم و به کار خود ادامه می‌دهیم، آنها ولی نعمت ما هستند و باید برای آنها ارزش بسیار و والایی قائل شویم.

رئیس هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم رفع مشکلات دانشجویان در دانشگاه آزاد، افزود: باید تلاش کنیم هر کاری که در تحصیل دانشجویان از دست ما ساخته است انجام دهیم، نباید آنها مشکلی داشته باشند. باید بکوشیم که با اخلاق، دقت و برنامه‌ریزی مشکلات دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون باید کاری کنیم که افراد کم بضاعت هم بتوانند در دانشگاه ها تحصیل کنند. چرا که در میان آنها استعدادهای درخشانی وجود دارد و می توان با ایجاد یک صندوق و کمک گرفتن از خیران، شرایط تحصیل را برای همگان فراهم کرد و مطمئنم این صندوق به اندازه کافی منابع جذب خواهد کرد./ آنا

Share