در مراسم افتتاح مرکز پژوهش میراث علمی کوشیار گیلانی عنوان شد

جمع آوری نقش مردم گیلان در تاریخ توسط پژوهشکده گیلان شناسی

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم افتتاح مرکز پژوهش و نشر میراث علمی کوشیار گیلانی در محل پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و با حضور پژوهشگران و مدیران استانی برگزار شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم افتتاح مرکز پژوهش و نشر میراث علمی کوشیار گیلانی در محل پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و با حضور پژوهشگران و مدیران استانی برگزار شد.
در این مراسم دکتر میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان، ضمن خیر مقدم به حضار و فرخنده دانستن تقارن افتتاح این مرکز و نزدیکی ایام دهه مبارک فجر، بر پژوهش های کاربردی در دانشگاه تأکید کرد و رتبه بندی دانشگاهها را به میزان ضریب تأثیرشان در اجتماع منوط دانست.

وی به مزیت ها و ویژگی های خاص اقلیمی و فرهنگی استان نیز اشاره کرد و شناساندن این فرهنگ را از اهداف پژوهشکده دانست.
سید ضیاء الدین میرحسینی در ادامه ابراز امیدواری کرد دانشگاه گیلان و پژوهشکده گیلان شناسی نقش موثری در توسعه فرهنگی استان داشته باشند.
وی در ادامه افزود: امید است نقش مردم گیلان در تاریخ مشروطه و وقایع دیگر این مرز و بوم توسط پژوهشکده گیلان شناسی جمع آوری و مورد استفاده محققان قرار گیرد.

مسئول پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان در این مراسم بر اهمیت هرگونه بایگانی و کار موزه ای تاکید کرد و با اشاره به اهمیتIMG_0935 جمع آوری و بایگانی فرهنگی بر لزوم گسترش این عمل فرهنگی گفت: از دکتر باقری که پیشنهاد دهنده و جمع آوری کننده تعداد کثیری از این اسناد بودند سپاسگزارم.

دکتر سید هاشم موسوی ایشان را انسانی عاشق فرهنگ توصیف کرد و افزود: ایشان هر جا سند مکتوب و یا حتی اطلاعیه ای راجع به کوشیار گیلانی می دیدند جمع آوری می کردند.

در ادامه دکتر باقری عضو وابسته پژوهشکده گیلان شناسی و سردبیر دوفصلنامه میراث علمی اسلام و ایران ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق، به بیان موضوعاتی راجع به این مرکز پرداخت.
باقری خاطرنشان کرد : بسیاری از شهرهای ایران زادگاه یا محل فعالیت علمی دانشمندانی بود که در ایجاد دستاوردهای علمی بشر جایگاه والایی داشتند.
وی ، آشنایی با دانشمندان کشور و آگاهی از دستاوردهای علمی آنان را ضروری خواند و افزود : اندیشه تاسیس مرکز کوشیار شناسی برای بایگانی ،پژوهش و نشر آثار علمی کوشیار گیلانی با هدف انجام امور علمی و اثرگذاری فرهنگی در سطح ملی و بین المللی شکل گرفت.
این پژوهشگر تاریخ علم در ادامه ابراز امیدواری کرد با تأسیس این مرکز، پژوهش در زمینۀ تاریخ علم به عنوان هستۀ اولیۀ تحقیقات افزایش یاید.

در پایان مراسم نیز دکتر ایرانی رئیس مرکز پژوهش های میراث مکتوب، دکتر علی اشرف صادقی چهره ماندگار زبانشناسی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد غلامحسین صدری افشار، پژوهشگر و مترجم به ایراد سخن پرداختند.

 گفتنی است کیا ابوالحسن کوشیار بن لبّان باشهری گیلانی (حدود ۹۴۰-۱۰۱۰ میلادی / ۳۳۰-۴۰۰ هجری) ریاضی‌دان و ستاره‌شناس گیلانی بود که در پایان قرن چهارم و ابتدای قرن پنجم هجری می‌زیست. وی هم‌چنین طراح ابزارهای اخترشناسی بود.

کوشیار گیلانی نقشی مهم در تاریخ ریاضیات داشته و کاربرد تابع تانژانت، شرح کامل دستگاه موضعی شصت‌گانی و نوشتن اعداد صحیح و کسری برای نخستین بار، از کارهای اوست.

Share