در برنامه این هفته مناظره چه گذشت؟

جایگزین وابستگی ۷۱ هزار میلیارد تومانی بودجه کشور به درآمدهای نفتی تعیین شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جعفرزاده تاکید کرد: ۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه کشور به درآمدهای نفتی وابسته است. باید راه های جایگزین را برای آن بیابیم که شامل موارد بسیاری می شود. در بودجه حتی یک ریال هم مهم است اما باید به سراغ هزینه های بالا و بیهوده برویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برنامه این هفته مناظره با حضور احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ ، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات و تلفیق بودجه ۹۴، محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ ، فرهاد دژ پسند  معاون بودجه سازمان مدیریت و  برنامه ریزی ، حجت الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

 امیرآبادی:دولت ها از درآمدهای نفتی به عنوان رانت استفاده می کنند
aaf00ccf63احمد امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این برنامه با اشاره به شرایط مناسب برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، گفت: موضوع توقف وابستگی بودجه به نفت سال ها مطرح شده است، اما تا این روز این اتفاق نیفتاده است. سیاست های ابلاغی برنامه پنجم به ویژه در بند ۲۲ درباره تغییر نگاه به منابع و سرمایه های زاینده اقتصادی و ایجاد صندوق توسعه ملی تاکید شده است.

وی افزود: در این بند قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی تا پایان برنامه پنجم مورد تاکید قرار گرفته است اما تا کنون تحقق پیدا نکرده است. دولت ها از این درآمدهای نفتی به عنوان رانت استفاده می کنند. باید از خام فروشی دست برداریم که راه آنها ساماندهی مالیات ها است.

امیرآبادی تاکید کرد: دولت ها درباره راه های جایگزین نظیر مالیات باید پاسخگوی مردم باشند. در خصوص درآمدهای نفتی مسوولان دولتی پاسخگوی مردم نیستند. فرصت سوزی های زیادی شده است، می توانستیم از درآمدهای سرشار نفتی برای سرمایه گذاری های کلان استفاده می کنیم اما امروز درآمدهای نفتی به حداقل رسیده و برای کشور مشکل ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را قطع کنیم، اظهار داشت: از این فرصت باید بهترین استفاده را داشته باشیم. دولت و شرکت های دولتی می توانند در هزینه های جاری صرفه جویی داشته باشد. برخی از سفرهای خارجی کاملا بیهوده است و اثری برای کشور ندارد، چاره ای نداریم برای کاهش هزینه ها این سفرها را کاهش دهیم، گرچه برخی سفرها بسیار اهمیت دارد.

امیرآبادی تصریح کرد: برخی از همایش ها که سالانه در کشور برگزار می شود، توجیهی ندارد و برای کاهش هزینه ها باید بسیاری از آن را قطع کنیم. گر چه کسری های موجود و ۷۱ هزار میلیارد تومان وابستگی به درآمدهای نفتی با حذف این همایش ها حل نمی شود، باید راه حل اساسی بیابیم.

وی با اشاره به اینکه دولت مجلس را در کار انجام شده قرار می دهد، گفت: ما امروز باید بتوانیم مشکل فرهنگیان را حل کنیم. دولت مشکل فرهنگیان را به وجود آورده و آن را به گردن دولت انداخته است. یا مثلا استخدام در استانداری ها که امروز مشکل بودجه ای است، دولت آن را به وجود آورده است. نمایندگان ملت هم باید مشکل مردم را حل کنند که البته این اقدامات حاصل کارهای دولت است و مجلس را در مواجهه با آن قرار داده است.

نماینده مردم قم تصریح کرد: قوه مجریه متاسفانه بودجه برخی نهادهای حاکمیتی نظیر صدا و سیما را به خوبی ندیده است. در حالی که بودجه خود و برخی دستگاه های مرتبط با خود را افزایش قابل توجهی داده است. بودجه صدا و سیما بسیار مهم است و این سازمان مهم نباید از هر طریق سعی کند که نیازهای اعتباری خود را تامین کند. از سویی در مقابله با رسانه های معاند نیاز به اعتبارات دارد و باید نیازهای این سازمان تامین شود. بودجه قوه قضاییه نیز همینگونه است. دولت باید دستگاه های خارجی از قوه مجریه را نیز به خوبی ببیند.
جعفرزاده:باید جایگزین وابستگی ۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه کشور به درآمدهای نفتی تعیین شود

jafarzade8c36fbغلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ در مجلس نیز دراین برنامه گفت: دشمنان در جریان تحریم ناجوانمردانه علیه ملت ایران نخست روی تحریم نفتی دست گذاشتند، بحث میزان صادرات و بعد بحث قیمت نفت را پیش کشیدند. زمانی یک سوم نفت مورد نیاز جهان از سوی کشورهای اوپک عرضه می شد، آنها مقدار زیادی نفت مازاد تولید کردند و کشور آمریکا نیز تولید نفت خود را افزایش داد و باعث برهم خوردن تعادل بازار نفت و کاهش قیمت ها شد.

وی افزود: تصور باطل دشمنان این است که پاشنه آشیل جمهوری اسلامی ایران درآمدهای نفتی است که باید چاره ای بیندیشیم و از این شرایط برای قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را به حداقل رسانیم. اقداماتی از سوی دولت صورت گرفته اما باید این اقدامات سرعت بخشیده شود.

جعفرزاده تاکید کرد: ۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه کشور به درآمدهای نفتی وابسته است. باید راه های جایگزین را برای آن بیابیم که شامل موارد بسیاری می شود. در بودجه حتی یک ریال هم مهم است اما باید به سراغ هزینه های بالا و بیهوده برویم تا بتوانیم ۷۱ هزار میلیارد تومان وابستگی به درآمدهای نفتی را جبران کنیم.

این نماینده مجلس گفت: یارانه و هدفمندی یک موضوع است و باید به طور معقول و اساسی با آن رفتار کنیم. در این صورت است که خواهیم توانست بودجه کشور را سامان دهیم. افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه های عمرانی بیهوده اساسی ترین راه کارها برای تامین کسری بودجه است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصریح کرد: دولت باید برای کاهش هزینه ها پیشگام شود زیرا بسیاری از هزینه ها مربوط به دولت و شرکت های دولتی است.

جعفرزاده همچنین گفت: باید صورت مساله مشخص شود. باید بفهمیم چگونه هزینه ها را کاهش دهیم و اتکا کشور به درآمدهای نفتی کاهش داده و یا حذف کنیم. درست است که باید هزینه شرکت ها را کنترل کنیم، اما مهم این است که بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید به جای پرداختن به مسایل با اهمیت کم، موضوع کاهش اتکا کشور به درآمدهای نفتی را به طور دقیق بررسی کنیم و برای این موضوع مهم راهکار ارایه کنیم. کل منابع عمرانی ما در سال ۹۴ می شود ۴۷ هزار میلیارد تومان است ما مبالغ زیادی مربوط به سال های قبل داریم که روی دست دولت و نظام مانده است. در سال های قبل مجوزهای استخدام فراوان گرفته شده که باید برای آن چاره ای بیاندیشیم.

وی افزود: دولت باید درباره هدفمندی یارانه و پرداخت یارانه نقدی در بودجه سال ۹۴ تدبیری می کرد تا منابع در این بخش آزاد شود. کاری نداریم که کسانی ثروتمند هستند، باید باید برنامه ریزی خود را بر اساس نیاز کشور باید انجام دهیم، و همواره نباید بحث دارا و ندار را در کشور راه اندازیم. آنهایی که ادعا کرده اند که زیر یک میلیون تومان حقوق می گیرند، این تقصیر مجلس و دولت است، وقتی می گوییم به همه کمک می کنیم، هنگام ثبت نام برای رایانه این اتفاق می افتد.

جعفرزاده تصریح کرد: نباید بگوییم چرا بودجه افزایش می یابد. باید بگوییم بودجه های جاری باید کاهش یابد. با کاهش میزان بودجه دشمن به این نتیجه می رسد که فشارها و تحریم هایش اثر داشته است چرا اینگونه به دشمنان پیام برسانیم.

وی افزود: ۴۰ درصد جامعه از مالیات معاف هستند و ۲۰ درصد نیز فراری هستند و تنها ۴۰ درصد جامعه مالیات پرداخت می کنند. این در حالی است که بیشترین درآمد کشورها از طریق مالیات حاصل می شود. برای اینکه بتوانیم اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم باید در حوزه مالیات ها به خوبی کار کنیم.

این نماینده مجلس گفت: انتظار ما از دولت کاهش تصدی گری است. باید به سمت نظارت و کنترل حرکت کند و برای این منظور باید خرید خدمت داشته باشد. دولت باید از رفتارهای مداخله جویانه دست بردارد و پروژه هایی نیز که فایده ای ندارد باید حذف شود. پایین ترین رشد اعتبارات وزارتخانه ای که در بودجه بوده وزارت علوم بوده که این ظلم بزرگی به دانشگاه ها و دانشجویان است.

حسین زاده بحرینی:همیشه در کشور ما تراز عملیاتی بودجه منفی است

d087c346bbمحمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ در مجلس با اشاره به اهمیت توجه به تراز عملیاتی بودجه، گفت: بودجه در یک اصطلاحی به نام تراز عملیاتی خلاصه می شود که مهم ترین جز بودجه است که در کشور ما کمتر به آن توجه می شود. تراز عملیاتی یعنی اینکه دولت به عنوان حاکمیت چقدر درآمد کسب می کند و چه میزان هزینه می کند، مابه التفاوت این تراز عملیاتی می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت سهمی در اقتصاد دارد که در همه دنیا وجود دارد، گفت: این درآمدها که توسط دولت کسب می شود و مالکیت هایی دارد که درآمدزا مربوط به دولت و در قبال آن هزینه می کند. دولت باید به حدی هزینه کند که درآمد دارد.

حسین زاده تصریح کرد: همیشه در کشور ما تراز عملیاتی بودجه منفی است. در دو سه سال اخیر و امسال که محل بحث ما است ۴۶ هزار میلیارد تومان تراز عملیاتی منفی داریم. سال قبل همین حدود بوده است. اما همیشه تراز منفی داشته ایم.

وی تاکید کرد: دولت ها از محل عواید سالم نمی توانند خود را تامین کنند به سراغ منابعی می روند که مربوط به آیندگان است. درآمدهای نفتی است که کسری عملیاتی را جبران می کند. تمام صحبت هایی که درباره حذف نفت از بودجه می شود باید در این باره سوق داده شود که تلاش کنیم تراز عملیاتی ما در سال آینده منفی نباشد.

حسین زاده تصریح کرد: مردم از قضیه گرفتن یارانه از سوی ثروتمندان عصبانی هستند و معتقدند که باید یارانه نقدی افراد ثروتمند باید قطع شود که این نیز می تواند یک راه حل کاهش هزینه ها باشد گر چه تاثیر آن خیلی بالا نیست.

این نماینده مجلس همچنین گفت: بودجه دولت شامل بودجه عمومی و بودجه شرکت های دولتی که یک سوم مربوط به عمومی و دو سوم مربوط به شرکت های دولتی است. نسبت به دوم سوم که مربوط به شرکت های دولتی است دقت کافی صورت نمی گیرد. این به صورت عرف به سازمان مدیریت و برنامه ریزی واگذار شده است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: ریز هزینه های شرکت های دولتی معمولا به مجلس داده نمی شود. برخی شرکت های بزرگ دولتی بررسی شده و جای خوبی است که برای کاهش هزینه باید سراغ آنها رفت. یکی از شرکت ها بودجه آن نسبت به مصوب سال قبل ۶۸ درصد در سال ۹۴ افزایش یافته در حالی که بودجه وزارت آموزش و پرورش کمی بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: میانگین دستگاه های مهم دولتی کمتر از ۱۱ درصد رشد دارد، اما یک شرکت تنها بیش از ۶ درصد، رشد دارد، برخی شرکت ها حتی بیش از ۱۰۰ درصد رشد هزینه های جاری دارند، یک بانک بیش از ۲۰۰ درصد رشد دارند که این به هیچ عنوان پذیرفته نیست. اگر نسبت به عملکرد این شرکت ها نیز بررسی داشته باشیم این درصدها بسیار بیشتر می شود که این مطابق با ادعای دولت درباره انضباط مالی نیست.

حسین زاده مدیریت هزینه شرکت ها و بانک های دولتی را امری مهم و ضروری دانست و گفت: باید در سال جاری و سال های آینده مجلس باید ورودی جدی داشته باشد و نظارت کند.شرکت هایی که محل بحث و مورد انتقاد است شرکت های کاملا دولتی است و منظور شرکت های عمومی و خدماتی نیست.

این عضو کمیسیون تلفیق تصریح کرد: ما روی بودجه عملیاتی این شرکت ها صحبت نکرده ایم، ما روی بخشی از بودجه این شرکت ها صحبت می کنیم که مشابه آن در دستگاه های دولتی وجود دارد که در حقیقت همان هزینه های جاری است. نمایندگان مجلس باید روی این هزینه ها حساس شوند، اینها رقم های قابل توجهی است که باید مورد نظارت مجلس قرار گیرد. برخی شرکت ها بیش از مصوبه کل سال در ۶ ماه هزینه کرده اند بدون اینکه نظارتی بر آن باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما احتمالا در شرکت های دولتی با بی انضباطی مالی مواجه هستیم، گفت: باید سراغ این شرکت ها رفته و آنها را منضبط کنیم تا برخی منابع در این بخش آزاد شود.

دژپسند:دولت به شدت سفرهای خارجی را کنترل می کند و اجازه نمی دهد سفرهای غیرضرور صورت گیرد

۴e4bf798c5فرهاد دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان نماینده دولت در برنامه مناظره نیز گفت: یکی از ویژگی های بسیار مهم بودجه سال ۹۴ انضباط مالی است. ویژگی دیگر بودجه سال ۹۴ که به عنوان یک اصل مسلم مورد توجه قرار گرفته است رعایت قانون، الزامات و اسناد بالادستی در تنظیم بودجه. ما برای تنظیم بودجه محدودیت هایی داریم که اگر رعایت نکنیم، باید پاسخگو باشیم. برخی الزامات هم هزینه های زیادی را به ما تحمیل می کند.

وی افزود: اگر قرار است دولت پاسخگو باشد، باید بودجه شفافیت لذازم را داشته باشد. باید محرک های هزینه را بشناسیم و برای کنترل آنها برنامه داشته باشیم. وقتی کاهش اتکای بودجه به نفت مطرح می شود به طور عادی می رویم به سراغ جایگزین نفت. درست است باید این را لحاظ کنیم، در بودجه ۹۴ درآمدها رشد داشته است. ۴۰ درصد از تولیدناخالص داخلی ما معاف از مالیات است در حالی که از فواید مالیاتی کشور استفاده می کند.

دژپسند گفت: اصل بحث در درآمدها خلاصه نمی شود، باید بتوانیم جنگ هزینه ها را که چند سالی راه افتاده کنترل کنیم. باید طرح های عمرانی که فاقد توجیه هستند، کنترل کنیم، دستگاه هایی که فارغ از نظام و هارمونی تخصیص منابع، هزینه ها را افزایش می دهند، کنترل کنیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین گفت: باید نگاه کارشناسانه به سفرهای خارجی داشت، برخی از سفرهای مقامات دولتی برای ایجاد فرصت های درآمدی و سرمایه گذاری است. اگر این سفرها به اهداف خود دست یابد دستاوردهای بسیاری را برای کشور خواهد داشت. دولت در دو سال قبل به شدت سفرهای خارجی را کنترل می کند و اجازه نمی دهد سفرهای غیرضرور صورت گیرد.

وی بودجه شرکت های دولتی را حاصل فعالیت های درون شرکتی دانست و گفت: درباره افزایش حقوق و دستمزد شرکت ها مانند دولت و دیگر سازمان های دولتی عمل می شود. در ابتدای سال مصوبه ای از دولت می دهیم و همه شرکت ها موظف به رعایت آن هستند. ما می توانستیم در لایحه بودجه ارقام را کوچک بزنیم و ادعا کنیم که کسری بودجه را کنترل کرده ایم. در سنوات گذشته مصوبه ای بودجه ای داشتیم که همه شرکت ها به طور متوسط یک و نیم میلیون تومان حقوق بگیرد که برای کسی که دیپلم است و یا دکتر دارد، یکسان می شود.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: تاسیس شعبه بانک ها در دور دست باعث افزایش هزینه بانک ها نیز می شود. باید به اینگونه امور خدماتی نیز توجه داشت. بانک ملی و سپه شعبی که دارند و می خواهند در یک روستا و یا شهر کوچک یک نهاد بانکی داشته باشد، با شعبی که هزینه های بالایی دارند، کاملا مطابق است و تاکید هم شده که بانک ها باید هزینه شعب را کاهش دهند.

وی تاکید کرد: بودجه حاصل ساعت ها کار کارشناسی همه دستگاه ها است. باید موضوع را به صورت کارشناسانه دید. درباره هزینه های اداری نیز ما استاندارد داریم، در شرکت های دولتی باید هزینه کنیم که درآمد به دست آوریم. من هم معتقدم که نمایندگان دستگاه هایی که از منابع عمومی مصرف می کنند را کنترل کنند. مجلس محترم قانونی الزام آور تصویب می کند که ما ده هزار نفر را استخدام کنیم که این خود هزینه سازی برای دولت است.

دژپسند گفت: باید با بررسی دقیق درباره شرکت های دولتی نظر بدهیم، دولت بعضا هزینه های بسیاری از شرکت ها را کاهش داده است. بودجه شرکت های دولتی در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ کاهش داده شده است. ما در بررسی بودجه منطقی عمل کرده ایم. مثلا در بودجه بانک مرکزی با سخت ترین شکل هزینه ها را کنترل کرده ایم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: بودجه سال ۹۴ عملیاتی تنظیم شده تا مشکل مطابق نبودن بودجه و عملیات صورت گرفته حل شود. افزایش هزینه های شرکت های دولتی کنترل می شوند و از سویی افزایش هزینه ها به گونه ای نیست که مالیات، پرداخت سود سهام کاهش یابد. البته باید ببینیم چرا هزینه های شرکت های دولتی بالا است؟

وی ادامه داد: در سال هایی به طور ناموزون در وزارت آموزش و پرورش استخدام صورت گرفت. مجلس نیز در دولت گذشته که این اقدام صورت گرفت، باید وارد عمل می شد و اخطار لازم را می داد همانطور که امروز به وزارت آموزش و پرورش کارت زرد می دهد. امروز ما باید متکفل هزینه هایی باشیم که در گذشته تراشیده شده است. مثلا مجلس تصویب می کند که در وزارت جهادکشاورزی ده هزار نفر استخدام شوند، آیا مجلس نیازهای این وزارتخانه را بهتر از وزیر می داند؟ به طور قطع این موضوعات هزینه های دولت را بدون اختیار دولت بالا می برد.

دژپسند خاطرنشان کرد: برخی از اعتبارات در پروژه هایی هزینه می شود که توجیه از لحاظ مختلف ندارد. همین ها اگر قطع شود مورد اعتراض نمایندگان محترم قرار می گیرد. اجازه بدهند برخی از این پروژه ها را تقلیل دهیم و در محل هایی هزینه کنیم که توجیه بیشتری دارد.

عبدالملکی:وابستگی بودجه سال ۹۴ به نفت بیشتر شده است

f82b77798dحجت الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز به عنوان کارشناسان در این برنامه حضور یافت و گفت: وابستگی بودجه سال ۹۴ به نفت بیشتر شده است. علت آن این است که با قیمت نفتی که درنظر گرفته شده است، برای تامین آن باید نفت بیشتری بفروشیم در حالی که در بودجه سال جاری، نفت کمتری می فروختیم.

وی با تاکید بر اینکه الگوی اقتصاد مقاومتی را اجرا نکرده ایم، گفت: دولت تمایلی برای اجرای این الگو نشان نداده است. باید جلسات کارشناسی تشکیل می شد و الزامات اقتصاد مقاومتی بررسی و در بودجه لحاظ می شد. باید منابع درآمدی جدید را طراحی کنیم. هزینه ها را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه منابع خود را در کشور هدر می دهیم، گفت: معمولا پروژه ها هزینه های بسیار و غیرواقعی بر کشور تحمیل می کنند. باید بپذیریم در شرایط جنگی هستیم و باید منابع درآمدی جدید تعریف کنیم و هزینه ها را کاهش دهیم. وقتی در یک جنگ اقتصادی هستیم معنا ندارد که میزان بودجه نسبت به سال قبل بالا برود.

این استاد دانشگاه گفت: افزایش مالیات برای تامین بودجه کشور نباید باعث فشار بیشتر بر مردم شود. باید دولت برنامه ای برای تولید داشت. در هنگام انتخابات گفته شد که صنعت و تولید تعطیل است، اما با استقرار دولت نیز اقدامی برای جبران این موضوع صورت نگرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: اگر یک دهک را حذف کنیم مبلغ قابل توجهی از هزینه ها کاهش می یابد که قابل قیاس با همایش ها و سفرهای خارجی نیست. اگر در همه موارد باید تلاش کرد که همایش ها صفر شود، حداقل سفرها صورت گیرد و کاهش ۱۰ درصدی همایش ها صورت گیرد.

وی افزود: کل سود شرکت های دولتی ۱۲ هزار میلیارد تومان است. در حالی که گردش مالی آنها بالاتر از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. که تنها دو درصد از هزینه های شرکت های دولتی است. به این نتیجه می رسیم که شرکت های دولتی بازدهی ندارند و هزینه های بالایی را به کشور تحمیل می کنند. بعضا حقوق مدیر یک شرکت دولتی ۱۶ میلیون تومان حقوق می گرفت که از حقوق یک وزیر هم بیشتر است که دکتر نوبخت فرمودند که این محصول کار هیات امنا این شرکت ها است، که البته بیشتر این هیات امنا منصوب دولت هستند و باید بر اقدامات و حقوق آنان کنترل صورت گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت باید روزی بررسی کند که چگونه می تواند هزینه های شرکت های دولتی را کنترل کرده و بازدهی آنها را بالا ببرد. اقتصاد مقاومتی همین موضوع است. ۵ هزار میلیارد تومان امکان صرفه جویی هزینه ها از طریق حذف یارانه نقدی ثروتمندان نصیب کشور می شود که دولت حاضر به اجرای آن نیست. در هزینه های جاری نیز مبالغی وجود دارد که قابل حذف است که میزان آن در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است. دولت اگر قصد راه دولت های قبلی را اشتباه می داند، چرا خود این کاهش هزینه ها را آغاز نمی کند؟ این در حالی است که نهاد ریاست جمهوری بودجه خود را دو برابر کرده است.

وی افزود: وقتی نهاد ریاست جمهوری بودجه های جاری را افزایش قابل توجه می دهد، دیگر نباید انتظار داشته باشد که دستگاه های دیگر ملزوم به صرفه جویی در هزینه های جاری باشند. می گویند نمی شود بودجه را ثابت نگه داریم در حالی که این موضوع در بسیاری دستگاه ها نظیر سپاه پاسداران اتفاق افتاده است. متاسفانه دولت هنوز به شکل بچه پولدار ملی عمل می کند. نفت را ۷۲ دلار در بودجه تعیین می کند و می خواهد هزینه ها را ساماندهی کند.
/تی وی نیوز
 ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share