مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان:

تکنولوژی زباله‌سوز چین مورد تایید ما نیست/نمی‌توانیم وضعیت موجود را بدتر کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تکنولوژی که برای زباله‌سوز رشت پیشنهاد شده مربوط به تکنولوژی چین است که مورد تایید ما نیست و نمی‌توانیم وضعیت موجود خود را دوباره بدتر کنیم و پیگیر این هستیم که تکنولوژی مناسب وارد استان شود تا از عوارض بعدی مصون بمانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدرضا برجی مهم‌ترین گام در مدیریت پسماند گیلان را نهادینه شدن فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ عنوان کرد.

_۰۹borji22وی با بیان اینکه بازیافت دومین گام در مدیریت پسماند است، افزود: هزینه‌هایی که برای فرآیند تولید به طور مثال یک بطری آب انجام می‌شود بسیار زیاد است در حالی که اگر بازیافت شود بیش از ۹۰ درصد صرفه‌جویی در انرژی صورت می‌گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان سومین گام در مدیریت پسماند را تبدیل دو فرآیند مذکور به کمپوست دانست و تصریح کرد: در گیلان تولید حدود ۵۰ درصد زباله‌ها از نوع خشک هستند و اگر تفکیک زباله از مبدأ انجام شود این مقدار زباله مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز نیست زباله‌های «تر» در داخل پلاستیک قرار داده شود، گفت: بیش از ۹۵ درصد روستاها می‌توانند با فرهنگ‌سازی و فضای مناسب زباله‌های «تر» را تبدیل به کمپوست کنند.

برجی درباره وضعیت کارخانه‌های کمپوست گیلان اظهار کرد: سه کارخانه کمپوست گیلان در حال فعال شدن هستند و استفاده از «زباله‌سوز» در آخر کار مدیریت پسماند قرار دارد.

وی با تصریح بر اینکه اگر فرآیند مدیریت پسماند به طور کامل انجام شود دیگر نیازی به زباله‌سوز نیست، ادامه داد:در طرح جامع مدیریت پسماند، جایگاه استقرار زباله‌سوز رشت در سراوان بود اما اگر زباله‌سوز در این مکان مستقر شود دوباره مجبور به قطع درخت است که این مسئله جای بحث دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان اضافه کرد: تکنولوژی که برای زباله‌سوز رشت پیشنهاد شده مربوط به تکنولوژی چین است که مورد تایید ما نیست و نمی‌توانیم وضعیت موجود خود را دوباره بدتر کنیم و پیگیر این هستیم که تکنولوژی مناسب وارد استان شود تا از عوارض بعدی مصون بمانیم.

وی با اشاره به تامین اعتبار برای احداث کارخانه زباله‌سوز رشت خاطرنشان کرد: سال گذشته با همت استاندار گیلان ۱۱ میلیارد تومان برای زباله‌سوز اختصاص داده شد و این اعتبار هنوز موجود بوده و نوید خوبی است که شاهد درست چرخه مدیریت پسماند استان باشیم.

برجی وجود شیرابه‌های زباله سراوان را معضل بسیار بزرگی خواند و یادآور شد: این شیرابه‌ها وارد رودخانه‌ها شده و آب‌های را آلوده می‌کند.

وی طرح جامع مدیریت پسماند را قابل اصلاح دانست و متذکر شد: این اصلاحات هنوز برطرف نشده و تیم کاری جدید باید با فضای استان آشنا باشند و مناطق را بشناسند و حتما باید مدیریت پنج نوع پسماند در اصلاحات دیده شود./فارس

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share