مرور روزنامه های صبح گیلان:

تمامی کشتارگاه های سنتی در گیلان تعطیل است/دوری استاد یکساله شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در استان گیلان تمامی محصولات تولیدشده در بخش طیور دارای سامانه ردیابی محصول است و برچسب نصب‌شده روی آن، تمامی اطلاعات را نشان می‌دهد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

نسیم:تمامی کشتارگاه های سنتی در گیلان تعطیل است
روزنامه نسیم در شماره امروز خود نوشت:در استان گیلان تمامی محصولات تولیدشده در بخش طیور دارای سامانه ردیابی محصول است و برچسب نصب‌شده روی آن، تمامی اطلاعات را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: بررسی‌های انجام‌شده نشان داده است که ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد طیور در کشور در گردش نیست و مشکل خاصی وجود ندارد.

مهدی خلج افزود: تعداد ۳۱ هزار و ۳۹۴ نمونه از ۹۶۱ واحد پرورش طیور صنعتی و ۳۸۰ روستا انجام شده است و روی نمونه‌ها بیش از ۱۰۵ هزار آزمایش صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در ۹ ماه گذشته بیش از ۱۰ میلیون گوسفند و بز، ۸۵۳ هزار گاو و گاومیش، بیش از ۱۸ هزار شتر و ۱۲ هزار شترمرغ در کشتارگاه‌های دام مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در همین مدت ۶۳۸ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی مورد نظارت بهداشتی قرار گرفته‌اند که از این تعداد، پنج میلیون و ۹۱۶ هزار لاشه طیور به‌دلیل بیماری و سایر مشکلات در کشتارگاه‌ها ضبط شده است.

خلج ادامه داد: یک میلیون و ۶۶۰ هزار مورد بازدید از عرصه‌های مختلف به انجام رسیده که ۱۲۴ هزار و ۲۵۰ مورد غیربهداشتی گزارش شده است و پنج‌هزار و ۵۰۰ تن فرآورده خام دامی ضبط شده است.

وی تعداد تخلفات ارجاع‌شده به مراجع قضایی را شش‌هزار و ۸۱ مورد برشمرد و تصریح کرد: افزایش کشتارگاه‌های صنعتی را در دستور کار داریم، به‌گونه‌ای که ۲۳۰ کشتارگاه صنعتی فعال در کشور وجود دارد و ۸۳ کشتارگاه نیز داریم که پروانه تأسیس گرفته‌اند و در حال آماده‌سازی برای افتتاح هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: ۸۴ کشتارگاه صنعتی دام در کشور وجود دارد که ۳۹ کشتارگاه صنعتی علاوه بر آن پروانه تأسیس گرفته‌اند و ۲۸۸ کشتارگاه سنتی نیز شرایط خود را بهبود داد و بازسازی شده‌اند.

خلج تأکید کرد: در برنامه داریم که زمینه‌های لازم برای توقف کشتارگاه‌های سنتی را با همکاری شهرداری‌های وزارت کشور به انجام برسانیم، به‌گونه‌ای که همچون استان گیلان، تمامی کشتارگاه‌های سنتی را تعطیل کنیم.

وی اظهار داشت: در استان گیلان تمامی محصولات تولیدشده در بخش طیور دارای سامانه ردیابی محصول است و برچسب نصب‌شده روی آن، تمامی اطلاعات را نشان می‌دهد.

خلج از پایش فرآورده‌های خام دامی در کشور خبر داد و گفت: طی پنج سال اخیر اقدامات مؤثری انجام شده، به‌گونه‌ای که از سال ۱۳۸۹ تا سال جاری در مجموع سه‌هزار و ۳۰۲ نمونه از مراکز پرورش ماهیان سردآبی برداشته شده و ۱۳۰ هزار و ۶۸۲ آزمون در آزمایشگاه‌ها به انجام رسیده است و ۳۹ عامل مخاطره باقیمانده و آلاینده نیز تحت آزمایش قرار گرفته است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در هیچ کجای دنیا چنین آزمایش‌هایی انجام نمی‌شود.

۵۵۴۶۱
سوال جواب:به یاد بزرگمرد ادب و اخلاق بهرام نوایی ;دوری استاد یکساله شد

علیرضا هوشیاری در سوال جواب نوشت : بیست ششم بهمن ماه ۹۲ خبری تکان دهنده، جامعه رسانه استان و کشور را در بهت و غم فرو برد. استاد بهرام نوایی، بزرگمرد عرصه مطبوعات و خبرنگار ورزشی، ساعت ۲۱/۳۰ دقیقه در بیمارستان آریای رشت جان به جان آفرین تسلیم کرد و دوستداران خود را با تمام خوبی هایش ترک نمود.
مرحوم نوایی در سال ۱۳۲۲ در اصفهان چشم به جهان گشود در سن ۱۴ سالگی برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در دانشگاه معتبر شهر گراتس موافق به اخذ مدرک لیسانس کشاوزی گردید. بعد از ده سال دوری از وطن در سن بیست چهارسالگی وارد ایران شد؛ بدلیل مسلط بودن به زبان آلمانی، لیسانس این رشته را در مدرسه عالی ترجمه تهران به مدارج علمی خود افزود و با اسرار پدر مرحومش در وزارت کشور آن مقطع زمانی مشغول بکار شدند. بدلیل علاقه وافرش به ورزش و به خصوص فوتبال، به شکل اتفاقی با دری، یکی از دست اندرکاران موسسه کیهان و کیهان ورزشی آشنا و بعنوان مترجم آلمانی به شکل پاره وقت با آنها همکاری میکند. دوستی و آشنایی ایشان با مرحوم داریوش اسدالهی بعد از کش و قوسهای فراوان منجر به سفر نوایی بعنوان تنها خبرنگار ایرانی به آلمان برای بازدید از امکانات و نحوی آماده سازی مونیخ جهت برگزاری المپیک و مسابقات جام جهانی آلمان در سال ۱۹۷۱ شد.
وی یکسال بعد به همراه اسداللهی بعنوان خبرنگار مترجم در جام جهانی آلمان حضور داشت و باز بعنوان اولین خبرنگار ورزشی ایرانی با اسطوره فوتبال آلمان بکن بائر، مصاحبه مفصل انجام داد که در کیهان ورزشی آن زمان به چاپ رسید. ایشان بدلیل نوشتن مقالهای انتقادی علیه تیم فوتبال تاج سابق و تیمسار خسروانی با حکم حکومتی به گیلان تبعید شدند و در شهر رشت ابتدا در فضای سبز، دفتر فنی استانداری و در ادامه بعنوان مترجم دو سال در فرودگاه رشت و بعد از آن به سازمان جلب سیاهان و اطلاعات جهانگردی منتقل گردیدند.
مرحوم نوایی در دوران خدمت خود مسئولیت اداره حج گیلان، کارشناس ارشد سازمان ایرانگردی جهانگردی سابق و… را در اختیار داشتند. وی در دهه هفتاد، هفته نامه آوای شمال را به چاپ رسانید و در سالهای بعد با گسترش دامنه توزیع آن در سراسر ایران بعنوان یک هفته نامه تاثیرگذار و پرتیراژ در کشور مطرح و به همین واسطه خبرنگاران بزرگی چون کامران جعفری، افشین عبدالهیان، افشین رضاپور، کریم خورسندی، سرکار خانم پیروزی و… از مکتب همین استاد مسلم روزنامه نگاری به جامعه مطبوعات گیلان معرفی شدند ولی متاسفانه باز حاشیه سازی بعضی افراد به اصطلاح خبرنگارنما باعث گردید این هفته نامه وزین به بیراه گام نهاده و به دلایلی که ذکر آن در حوصله خوانندگان نمی گنجد امتیازش به فردی دیگر واگذار گردید.
مرحوم نوایی بعد از آن سالهای متمادی در خدمت جامعه رسانی و به خصوص خبرنگاران مستقل ورزشی استان بود و خدمات شایان توجه ای را در این عرصه از خود به یادگار گذاشت. وی در دوران مدیریتی مهندس برانوش نیکبین در اداره تربیت بدنی گیلان در همایش تجلیل از نخبگان ورزشی استان به دلیل نیم قرن تلاش صادقانه در عرصه خبرنگاری ورزشی به شکل شایستهای با اجرا حرفهای کامران جعفری که بعنوان مجری در مراسم حضور داشت مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت.
نوایی در شروع دهه نود بدلیل بیماری ریوی و قلبی چندین بار دربیمارستان بستری شد و متاسفانه در روز بیست و ششم بهمن ماه ۹۲ ساعت ۲۱/۳۰ دقیقه تمام دوستدارانه و ارادتمندانه خود را که نگران وضعیت جسمیاش بدون ترک نمود و به دیار بای شتافت.
در پایان جای دارد از زحمات دلسوزانه و خالصانهای همسر مرحوم نوایی (حاج خانم ایرانپور) که به مانند یک شیرزن در تمام دوران زندگی کنار استاد بود و از وی مراقبت نمود. همچنین دو یادگار استاد، مهندس نوید نوایی و سرکار خانم مریم نوایی به نیکی یاد نموده و به ایشان دست مریزاد گفت.
شایان ذکر است مراسم اولین سالگرد مرحوم بهرام نوایی امروز پنج شنبه بیست سوم بهمن ماه از ساعت ۱۵ لغایت۱۶/۳۰ در قطعه هنرمندان تازه آباد رشت با حضور دوستدارانش برگزار خواهد شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.
so-23 Pag1pdf5 mo-23

Share