به بهانه نمایش«مجلس نقالی رومئو و ژولیت»; نقالی قوی ترین جریان تئاتری شرقی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمایش «مجلس نقالی رومئو و ژولیت» کاری از گروه تئاتر «نیست» به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی هم اکنون در خانه فرهنگ و هنر رشت ابتدای خیابان سعدی به روی صحنه است. این نمایش تک نفره با اقتباس از نمایشنامه «رومئو و ژولیت » ویلیام شکسپیر و بر اساس […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمایش «مجلس نقالی رومئو و ژولیت» کاری از گروه تئاتر «نیست» به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی هم اکنون در خانه فرهنگ و هنر رشت ابتدای خیابان سعدی به روی صحنه است. این نمایش تک نفره با اقتباس از نمایشنامه «رومئو و ژولیت » ویلیام شکسپیر و بر اساس شیوه نقالی و استوار بر شیوه اجرایی نمایش ایرانی اجرا می شود. حسین جمالی و مجید رحمتی در قالب گروه نیست، مدت هاست که در حوزه نمایش های ایرانی از جمله نقالی به فعالیت می پردازند و با اقتباس از متون غربی با رویکردی پژوهشی بر روی تکنیک های نمایش های ایرانی، آثار متعددی را به روی صحنه برده اند.
به این بهانه نظر تعدادی از اساتید و پژوهشگران فعال در این حوزه را جویا شدیم.

دکتر اردشیر صالح پور-کارگردان و مدرس دانشگاه- دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر
salehpourاین گروه در زمره گروه هایی محسوب می شوند که با گونه های نمایش ایرانی آشنا هستند و با تسطی که بر اصول، مبانی و شاخصه های این نمایش ها کسب کرده اند به سراغ آثار کلاسیک غربی می روند و به دلیل نوآوری و خلاقیتی که در این حوزه دارند شایستگی این را دارند که فرصت ارایه نقالی که مبتنی بر روایت است برای آن ها مهیا شود.

داود فتحعلی بیگی- نویسنده، بازیگر و کارگردان
fathalibeigiحسین جمالی و دوستانش با این کار روایت تازه ای از آثار بزرگ غربی در حوزه نمایش ارایه کرده اند و در نشان دادن و استفاده از کارکردهای نقالی در نمایش امروز موفق بوده اند.

فرامرز طالبی- نویسنده و پژوهشگر
talebiاستفاده از فرم اجرایی نقالی برای شاهکارهای نمایشی جهان ریسک شجاعانه ای است که اگر بتواند تداوم داشته باشد و در طی زمان دچار نوزایی شود می تواند افزوده ای به تاتر معاصر ما اضافه کند.

دکتر افشین عموزاده- نویسنده و مدرس دانشگاه
amouzadehنقالی قوی ترین جریان تاتری شرقی از هندوستان تا ایران است و این نمایش در واقع خاستگاه تلاقی دو اتفاق در شرق و غرب است. در نمایش«رومیو و ژولیت» از هر سه شیوه نقالی اعم از شیوه روایت زبانی، روایت تصویری و استفاده از عناصر بدن به خوبی توسط اجرای استادانه نقال استفاده شده است.

اجرای این نمایش تا ۹ بهمن ادامه دارد و همزمان با آن کارگاه سه روزه بازیگری روایی توسط این گروه برای علاقه مندان برگزار می شود.

Share