در جلسه کميسيون بهداشت و محيط زيست شورا عنوان شد؛

ایجاد باغ شهر از میدان گیل تا فرهنگ/بررسی طرح لانه سازی پرندگان در محیط شهری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا گفت: ایجاد باغ شهر از میدان گیل تا میدان فرهنگ از دیگر برنامه های کمیسیون است که پیگیر تخصیص اعتبار آن هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح امروز چهارم بهمن ماه ، چهل و هفتمین جلسه ی کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت  در تالار شورا برگزار شد .

shora-CCCCبه نقل از روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر رشت, در ابتدای این جلسه فرانک پیشگر، هفته هوای پاک را یادآور شد و گفت: به همین مناسبت برنامه های خوبی قرار بود در پارک شهر برگزار شود که به دلیل بارندگی به زمان دیگری موکول شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا، ضمن تبریک به دکتر متقی طلب، مشاور کمیسیون ابراز کرد: دکتر متقی طلب به عنوان کارآفرین نمونه در کشور معرفی شده اند همین موضوع فرصت مناسبی است تا در شورا از خدمات ایشان در کمیسیون بهداشت تقدیر گردد.

 پیشگر همچنین به ضرورت راه اندازی زباله سوز در رشت اشاره کرد و افزود: دوشنبه هفته جاری، زباله سوز شهرداری تهران افتتاح می شود و پیشنهاد می شود اعضای کمیسیون بهداشت شورا نیز در این مراسم حضور یافته و از تجربیات این پروژه مهم بهره مند شوند.

وی همچنین موضوع جمع آوری و ساماندهی سگهای ولگرد توسط خدمات شهری شهرداری رشت را یادآور شد و گفت: ساماندهی سگهای ولگرد در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار داد و بنا داریم در کارگروه تخصصی این موضوع را دنبال نماییم تا علاوه برساماندهی، از عواقب مشکلات زیست محیطی  آن کاسته شود و از این هفته این جلسات آغاز می شود.

 در ادامه نشست، پیش نویس برنامه ی راهبردی  کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورا مورد بررسی نهایی و تصویب اعضا رسید.

 پیشگر در این زمینه تصریح کرد:  برنامه ی راهبردی مورد نظر به جهت نظارت بر عملکرد حوزه های معاونت خدمات شهری ، سازمانهای مربوطه فعالیت های شهرداری و سایر سازمانهای مرتبط شهرداری در خصوص مسایل بهداشت، محیط زیست و خدماتی در شهر تدوین شده است و به منظور در ادامه جلسه، تعامل بیشتر قرار است هرکدام از اعضای شورا که عضو کمیسیون بهداشت هستند، ریاست یکی از این کارگروهها را برعهده بگیرند و یک نوع مدیریت مشارکتی در یک دوره یکساله در کمیسیون بهداشت تجربه شود.

فاطمه شیرزاد، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا، در ادامه افزودند: در راستای سیاست گذاری های برنامه های راهبردی کمیسیون ، نهادینه شدن نظام نظارت بهداشتی در میادین میوه و تره بار و بازار هم لحاظ گردد.

ذر جلسه امروز پس از بحث و بررسی ریاست کمیته های فرهنگ و محیط زیست و توسعه پایدار برعهده مظفر نیکومنش نودهی سپرده شد.رضا جمشیدی ریاست کمیته های بهداشت و عمران و محیط زیست را عهده دار شد و سید رضا موسوی روزان، ریاست کمیته خدمات شهری، پسماند و بازیافت را پذیرفت.
همچنین کمیته پارکها و فضای سبز برعهده فامطه شیرزاد , مدیریت کمیته بحران و آتش نشانی و خدمات ایمنی و آرامستانها بر عهده اسماعیل حاجی پور و میوه و تره بار بر عهده محمود باقری قرار گرفت.

همچنین مصوب شد، کمیته های کمیسیون بهداشت از همین امروز کار تخصصی خود را آغاز کرده و چالش ها و راهبردهای مرتبط باهر موضوع را در کمیته بررسی نمایند.

در ادامه نشست، شیرزاد، ضمن تقدیر از تدوین کنندگان این طرح گفت: برنامه راهبردی تهیه شده خوب است اما باید زمان بیشتری داشته باشیم تا آن را با دقت بررسی نماییم.

وی افزود: لازم است در زمان مناسب برنامه هایی در بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  با نگاه به چشم انداز شهر رشت تهیه شده و برای رسیدن به اهداف مورد نظر تلاش شود تا بتوانیم بر اساس آن پیش بینی های خوبی برای حوزه بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری ترسیم نماییم.

 جمشیدی، نیز گفت: برنامه های راهبردی در قالب کمیته ها به خوبی تدوین یافته است.

وی با اشاره به تهیه پیش نویس بودجه سال آتی در شهرداری گفت: لازم است رئیس کمیسیون بهداشت در مورد بودجه سازمان هایی که کمیسیون وظیفه نظارت آنها را برعهده دارد، حساسیت  بخرج داده و از ریاست محترم شورا بخواهد با ارسال نامه به شهرداری از سازمان های مربوط بخواهد تا برنامه های آتی خود و اعتبار لازم را اعلام نموده تا در تدوین نهایی بودجه لحاظ گردد.

پیشگر در این راستا توضیح داد: پیگیری برای درنظر گرفتن اعتبار لازم  برای خرید دستگاه روت بال و سیستم پایش آلودگی ها در بودجه سال آتی دیده شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا همچنین گفت: ایجاد باغ شهر از میدان گیل تا میدان فرهنگ از دیگر برنامه های کمیسیون است که پیگیر تخصیص اعتبار آن هستیم.

در ادامه جلسه، طرح لانه سازی پرندگان در محیط های شهری مورد بررسی قرار گرفت. مهندس بازدیدی، ارائه دهنده این طرح گفت: به منظور حمایت از پرندگان در محیط های شهری و ترویج و تنوع گونه های زیستی  این طرح ارائه شده تا شهروندان نیز در لانه گزینی پرندگان در محیط های شهری سهیم بوده و بیش از گذشته در محیط های شهری از حضور عناصر طبیعت بهره مند شوند.

مشاور کمیسیون بهداشت شورا افزود: در این طرح مکان یابی برای اجرای طرح توسط متخصصان در ۵ منطقه شهری مورد بررسی قرار گرفته و شهرداری موظف است مکان یابی برای اجرای طرح را در مدت دو ماه به شورا گزارش دهد.

 متقی طلب در این رابطه گفت: در بحث لانه گزینی و ازدیاد جمعیت پرندگان در محیط های شهری باید دقت های لازم بهداشتی صورت گیرد، زیرا برخی پرندگان ناقل بیماری های مشترک بین انسان و پرنده هستند و لازم است در دستگاه های مربوطه در این زمینه استعلام گردد.

پیشگر در این رابطه گفت: مقرر شده تا در چند بوستان  این طرح اجرا  شده و به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی توسط پرندگان  نمونه گیری و آزمایش های لازم  انجام گیرد.

Share