آیت الله جوادی آملی:نباید اجازه داد بی عقل ها ننگ دیگری در عرصه فرهنگ به جا بگذارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله جوادی آملی گفت: گاهی شمشیر به دست بی عقلی می افتد و کتابخانه اسکندریه را آتش می زند؛ نباید اجازه داد بی عقل ها ننگ دیگری را بر عرصه فرهنگ به جا گذارند.  به نقل از شفقنا، آیت الله جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم بعد از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله جوادی آملی گفت: گاهی شمشیر به دست بی عقلی می افتد و کتابخانه اسکندریه را آتش می زند؛ نباید اجازه داد بی عقل ها ننگ دیگری را بر عرصه فرهنگ به جا گذارند.

۱۴-۶-۲۵-۲۰۳۲۲۷javadi به نقل از شفقنا، آیت الله جوادی آملی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در دیدار با صالحی امیری، رئیس کتابخانه ملی ایران به نکات زیر اشاره کرده است:

* ملتی رشد می کند که دارای شناسنامه باشد. کشورهایی که دارای شناسنامه نیستند ناچارند شناسنامه جعلی برای خود درست کنند که از جمله این کشورها می توان به آمریکا اشاره کرد ولی ایران کشور اصیلی است که شناسنامه سنگینی دارد.

* کتابخانه ها و دانشمندان مسلمان، شناسنامه ما ایرانیان به شمار می روند. داشتن یک پیشینه فرهنگی می تواند یکی از اصلی ترین عوامل رشد باشد.

* گاهی شمشیر به دست بی عقلی می افتد و کتابخانه اسکندریه را آتش می زند؛ این ننگ هیچگاه از تاریخ و کسانی که این کار را کرده اند پاک نخواهد شد.

* نباید اجازه داد بی عقل ها ننگ دیگری را بر عرصه فرهنگ به جا گذارند، استفاده از ابزارهای روز مانند اسکن کردن و تبدیل کتاب ها به نسخه های دیجیتال می تواند راهی برای حفظ مفاهیم موجود در نسخه های خطی باشد.

* گردآوری همه نسخه ها در یک کتابخانه هرگز به مصلحت نیست زیرا یک تهدید برای آن کتابخانه می تواند همه کتاب ها را نابود کند؛ تفکر واحد در استفاده و نگهداری از کتاب ها باید وجود داشته باشد ولی نباید از نظر فیزیکی همه کتابخانه ها را تجمیع کرد.

* سرقت های فرهنگی گسترده از جوامع اسلامی به ویژه ایران توسط غربی ها در دوره های مختلف تاریخی انجام شده است. لذا در موزه های بسیاری در کشورهای اروپایی و آمریکایی، می توان آثاری از دوره های اسلامی به ویژه کتاب ها و محصولات فرهنگی را مشاهده کرد.

* تهیه نسخه های دیجیتال از تمام نسخه های خطی موجود در ایران ضروری است. امروز خطرات زیادی کتاب ها و آثار فرهنگی موجود در دنیای اسلام را تهدید می کنند که از آن جمله می توان به تفکر داعشی و تکفیری اشاره کرد، داعش دستش به مکه و مدینه نمی رسد وگرنه مزارات مقدس و کعبه را هم تخریب می کردند.

* تا پیش از انقلاب، متخصصان ایرانی هم در خدمت مستشاران خارجی بودند و بیگانگان اجازه نمی دادند ایرانیان کاری را خودشان انجام دهند و بیاموزند ولی پس از انقلاب این رویه تغییر کرد و مردم ایران صاحب اختیار خود شدند و به پیشرفت های چشمگیری رسیدند.

* اسلام توانست مردم شتربان را به شمس بان و دانشمند تبدیل کند، حیف است که این میراث گرانبها از دست برود؛ همایش های مهم و علمی که برگزار می شوند باید به همه جوانب توجه داشته باشند و کشور را به سمت پیشرفت سوق دهند؛ نگارش کتاب ها و مقالات علمی در حقیقت میراث علمی کشور محسوب می شوند و همواره باید از صاحبان آنها تجلیل و تقدیر شود.

Share