مرور روزنامه های صبح گیلان:

آیا رانندگی بین خطوط در رشت امکانپذیر است؟/سهم گیلانی ها در حفظ محیط زیست

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پیروی از سیاست «کی بود کی بود من نبودم» نه تنها مشکلی از محیط زیست گیلان حل نمی کند بلکه حتی می تواند موجب طرح پرسش های انحرافی و در نتیجه پاسخ های اشتباه شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این خبر به مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان می پردازیم.

خزر:سهم گیلانی ها در حفظ محیط زیست گیلان

روزنامه خزر با اشاره به سخنان چند وقت اخیر مدیرکل محیط زیست گیلان نوشت:هر چند این گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان که همه آلودگی ها، پس آب ها و پسماندهای تولید شده در گیلان مربوط به گیلانیان نیست، می تواند درست به نظر آید اما واقعیت این است که مسئولیت اصلی این همه آلودگی، زباله و تخریب محیط زیست که در گیلان وجود دارد، با گیلانی ها و مسئولان این استان است که در غیر اینصورت اصفهانی ها و شیرازی ها و… هم می توانند بگویند همه آلودگی های موجود در این مناطق مربوط به آنها نیست و بخش بزرگی از آن مربوط به مسافران است و…

بنابراین پیروی از سیاست «کی بود کی بود من نبودم» نه تنها مشکلی از محیط زیست گیلان حل نمی کند بلکه حتی می تواند موجب طرح پرسش های انحرافی و در نتیجه پاسخ های اشتباه شود.

براین اساس باید توجه داشت که مسئولیت مستقیم آنچه که بر محیط زیست گیلان می رود، با خود گیلانی ها است. این مردم گیلان هستند که باید حساسیت بیشتری به حفظ محیط زیست خود داشته و برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن تلاش کنند و در این میان مسئولان استان نیز باید اطلاع رسانی و آگاهسازی عمومی از جمله برای مسافران را در اولویت قرار دهند.

Pag1pdf4

گیلان امروز:چشم امید جوانان گیلانی برای اشتغال به سکوی نفتی رودسر

با وجود آمار بالای بیکاری در گیلان جوانان این استان به بهره برداری از میدان نفتی رودسر و اشتغالزایی آن امیدوارند.

خبرگزاری مهر در گزارشی به قلم مائده اسفندمز نوشت عقب افتادگی گیلان در حوزه صنعت که سال ها دامان گیلان را گرفته باعث بروز تبعاتی چون بیکاری در این استان سرسبز شده است. استانی که با وجود ظرفیت های خدادادی فراوان، علاوه بر عدم برخورداری از برخی زیرساخت ها، از آمار بالای بیکاری نیز رنج می برد.

با وجود مشکل مهم بیکاری اما در عین حال برخی پروژه هایی که می توانند پویایی چشمگیری در اشتغالزایی را فراهم کنند نیز مدتهاست که در فهرست تامین اعتبارات لازم قرار دارند. از جمله این پروژه ها سایت نفتی رودسر است که زمزمه های احداث آن از اواسط سال ۸۹ شنیده شد. نماینده وقت شهرستان در مجلس شورای اسلامی در آن زمان از پیگیری احداث این سایت عظیم در دریای کاسپین خبر داد و روند پیگیری و کلنگ آغازین این سایت در دی ماه سال ۹۰ با حضور وزیر نفت دولت دهم و مسئولیت مهدی سعادتی استاندار وقت به زمین زده شد.

پس از کلنگ زنی مقرر شد بهره برداری از این سایت تا ۱۰ سال بعد یعنی سال ۱۴۰۰ نهایی شود. میدان در عمق ۷۰۰ متری قرار دارد و با اکتشافاتی که انجام شده تخمین وجود حداقل ۲ میلیارد بشکه نفت در آن حتمی است. البته علاوه بر این، برخی کارشناسان از احتمال استحصال بالغ بر ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز نیز از میدان سردار جنگل سخن می گویند. منبعی عظیم که پیش بینی می شود مصرف گاز ۱۰ تا ۱۶ سال ایرانیان را تأمین کند.

با بهره برداری از این سایت نفتی، در فاز نخست اشتغال ۵ هزار نفر و در مدت ۱۰ ساله، اشتغال ۵۰ هزار نفر مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم نیز تامین می شود با بهره برداری از این سایت نفتی، در فاز نخست اشتغال ۵ هزار نفر و در مدت ۱۰ ساله، اشتغال ۵۰ هزار نفر مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم نیز تامین می شود. رقم اشتغالزایی میدان سردار جنگل آنقدر چمشگیر است که می تواند در کاهش نرخ بیکاری گیلان که از معضلات اصلی استان محسوب می شود بسیار تاثیرگذار باشد.

اما با گذشت دو سال و نیم از مراحل کلنگ زنی میدان تا نیمه نخست امسال هیچ اعتباری برای اجرایی شدن پروژه تخصیص نیافت. عدم تحقق اعتبارات و به تعویق افتادن عملیات اجرایی میدان باعث شد که استاندار و نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی این نارضایتی را به وزیر نفت اعلام کنند. در بهار امسال نشست هایی بدین منظور بین مسئولان استان و وزیر نفت برگزار و مراتب به وی اعلام شد. در واقع به گفته نمایندگان هدف آن نشست، رایزنی برای بررسی سرمایه گذاری های دولت گذشته در سایت نفتی سردار جنگل بود و تلاش شد آن سرمایه گذاری فعال شود و افزون بر آن برنامه اکتشاف نفت نیز به مرحله نهایی برسد.
img_54c6822419e8b

نسیم:برگزاری نشست خبری روز جهانی تالاب ها در کنار تالاب انزلی

احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی تالاب ها ‘ تالابها برای آینده ما، همراه شوید’ است، گفت: مراسم روز جهانی تالابها امسال در کنار تالاب بین المللی هامون با محوریت سازمان های مردم نهاد برگزار می شود.

وی اظهارکرد: امسال با توجه به اهمیت و جایگاه جوانان در توسعه کشور و نقش آنها در فرایند حفاظت و احیای زیست بوم های ارزشمند طبیعی شعار امسال روز جهانی تالاب ها با محوریت گروه سنی نوجوانان و جوانان تعیین شده است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده توجه جهانی به لزوم آشنایی جوانان با اهمیت و کارکرد تالاب ها در نسل های آینده است.

*** حضور دکتر ابتکار و گری لوئیس در مراسم روز جهانی تالابها

کیخا با بیان اینکه این مراسم با هدف ارتقای حساسیت های ملی و بین المللی در خصوص وضعیت تالاب های کشور و منطقه برگزار می شود، افزود: ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در این مراسم حضور خواهند داشت.

*** محوریت برنامه روز جهانی تالابها سازمان های مردم نهاد هستند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه امسال نیز مراسم روز جهانی تالابها با محوریت سازمان های مردم نهاد (سمن ها) برگزار می شود، افزود: امیدواریم امسال برنامه روز جهانی تالاب ها پربار تر از سال پیش برگزار شود.

*** نشست خبری روز جهانی تالابها در کنار تالاب انزلی

وی برگزاری نشست خبری روز جهانی تالاب ها را از دیگر برنامه های این روز اعلام کرد و گفت: امسال همچون سال گذشته نشست خبری یک هفته قبل از برگزاری روز جهانی تالاب ها و در کنار تالاب انزلی برگزار و برنامه های روز جهانی تالاب اعلام می شود.

مراسم روز جهانی تالابها امسال همزمان در ۱۸ استان با برنامه های مختلف و در کنار تالاب هایی همچون ارومیه، شادگان، پریشان، میقان، تالاب گندمان، تالاب شادگان، تالاب قوری گل و دیگر تالابها برگزار می شود.

۲۸۶۲۱

سوال جواب:آیا رانندگی بین خطوط در شهر رشت امکانپذیر است؟
در ستون «دیوار موش داره» و در صفحه دوم روزنامه سوال جواب می خوانیم:خبر اول اینکه مدتی است در شهر تهران با نصب بیلبوردهایی در چند منطقه به تبلیغ رانندگی بین خطوط پرداخته اند و سعی دارند این گونه رانندگی کردن را نهادینه کنند؛ اعتقاد بر این است که این نوع رفتار رانندگی که علاوه بر محسنات بسیار، ۳۰ درصد نیز ترافیک را کاهش می دهد.
حالا فکر کنید یک عده از همین نهادینه شده های رانندگی بین خطوط به شهر رشت و کلا گیلان بیایند و بخواهند بین خطوط رانندگی کنند چه اتفاقی می افتد؟!
بله کاملا درست حدس زده اید تصادفات وحشتناک زنجیره ای شمال تا جنوب و شرق تا غرب گیلان را فرا می گیرد که راحت در کتاب گینس ثبت خواهد شد! البته این را اضافه کنیم که کارشناسان گینس به اتفاق هم معتقد خواهند بود که رکورد آن هم در تاریخ آینده بشریت هیچگاه شکسته نخواهد شد! باور بفرمایید!
خداحافظی با بنزین ۴۰۰ تومانی و افزایش مجدد کرایه ها!
با خبر شدیم که در پی خداحافظی با بنزین چهارصدتومانی و با دوبل شدن قیمت آن، فقط مقداری از چند نرخی بودن بنزین کاسته شده وگرنه در کل تفاوتی حاصل نشده و در بین رانندگان داخل شهری و بین شهری برخی همچنین بال بال می زنن که کرایه را به بهانه خاتمه یافتن بنزین چهار صد تومانی به صورت خودجوش افزایش دهند!
خواستیم عرض کنیم که جای نگرانی نیست در آینده نزدیک به بهانه پیشواز از نوروز ۹۴ و کرایه های نوروزی این افزایش قیمت اتفاق خواهد افتاد و ماندگار هم خواهد شد لطفا صبر داشته باشید!
تبادلات فرهنگی پان گیلک ایسم و پان تالش ایسم
خبر رسیده که نخستین همایش تالش شناسی قرار است در اواخر اردیبهشت ماه ۹۴ در رضوانشهر برگزار شود؛ رضوانشهر شهری که در حوزه فرهنگی تالش قرار دارد یا در حوزه فرهنگی گیلک در بین یک عده پا گیلک ایسم و پان تالش ایسم! یا برعکس مورد مناقشه است و برخی ها حتی گاهی اوقات سر این قضیه به درگیری لفظی هم پرداخته اند!
این در حالی است که بین این دو قوم تفاوت فرهنگی آن چنانی وجود ندارد و آن اختلافات قومی و فرهنگی که در بین برخی از قومیت های کشور گاها شاهدیم وجود ندارد؛ خیلی راه دور نرویم در همین رشت پر است از فرزندان دو رگه ای که یکی از والدین آنها گیلک و دیگری تالش است و همچنین خانواده هایی که از دو قومیت فوق هستند و سالها زندگی خوبی داشته و موفق همه بوده اند.
طرفدارای احمدی نژاد تحویل بگیرند!
خبر دیگه اینکه در حالیکه محمدرضا رحیمی معاون اول و مقام ارشد کابینه دولت محمود احمدی نژاد متخلص به «محمود پاک نژاد» چشم و چراغ و خط قرمز ایشان در زمان دولت داری به اتهام مفاسد اقتصادی به بیش از ۵ سال زندان، انفصال دایم از خدمات دولتی و استرداد مال و … محکوم شده، دوباره دست به قلم شده و به مردم جهان از سر خیرخواهی و روشنگری نکات گهرباری ایراد کرده و از شیطان به عنوان بزرگترین دشمن انسان گفته و شیطان صفتان انسان نما و …
هرچند زمان سخنرانی او زمان مناسبی نبود و بهتر بود در زمان بدرقه آقای رحیمی در حالیکه دستان وی را در دست داشت و با این مقدمه رحیمی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی رحیمی! (درست مثل ثبت نام رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲) این جملات اخلاقی را خطاب به مردم جهان ایراد می کرد!
البته قدری درنگ کنیم و پیش داوری نکنیم شاید ایشان کاملا بی گناه باشند. در زمان هایی که وی دست در جیب کاپشن خود می کردند تا اسامی مفسدان اقتصادی را بیرون بیاورند و همیشه هم دستش خالی بر می گشت! نکند یکی از این اسمها اسم آقای رحیمی بود و این شیطان بود که در جیب وی قایم شده بود و دو دستی به اسامی چسبیده بود و لامذهب چه زوری هم داشت و نمی گذاشت اسامی بیرون بیاید! باور نمی فرمایید؟! باور بفرمایید!
این صغرا و کبراها را چیدیم تا بگویم آن دوستانی که هنوز هم در گیلان سنگ احمدی نژاد را به سینه می زنند تحویل بگیرند!
امان از نان و نانوا!
و خبر آخر اینکه اظهارنظر مسوولین از اینکه ده درصد نانوایی ها از جوش شیرین استفاده می کنند که بگذریم، با گذشت مدت کمی از افزایش قیمت نان و شروع مجدد کار آزادپزها، در مورد آزادپزها دوباره آش همان شد و کاسه همان! برخی از این نانوایی های پخت آزاد فقط قیمت نان را دو برابر کرده اند! در برخی موارد طرف در مقایسه این دو از لحاظ کیفی پخت آزاد را با نیمه یارانه ای اشتباه می گیرد (مخصوصا در مورد لواشی ها) برخی از نانوایان محترم فکر می کنند فقط وزن چانه استاندارد باشد کافی است و مشتری ها در خانه تنور دارند و تا نان نیمه پخته و خمیر آنها را برشته می کنند یا شاید هم دارند رشته و خوشکار درست می کنند و مشتریان در خانه آنها را سرخ می کنند!
افزایش مقدمه های شکست برای پیروز شدن!
رضا صبوری در ستون بی منظور سوال جواب و با اشاره به حذف تیم ملی از جام ملت های آسیا نوشت:ننه جان ما میگه به میمنت و مبارکی به عراق باختیم و از گردونه رقابتها حذف شدیم، البته نباختیم چون آقای قلعه نویی اعتقاد داره که باخت در ضربات پنالتی باخت حساب نمیشه! هرچند این شکست مقدمه ای برای پیروزیهای آینده است ولی تعداد این مقدمه ها کمی از حد معمول داره بیشتر میشه که آنهم جای نگرانی نیست؛ فقط خدا این خنده ها رو از ما نگیره، چون خنده بر هر درد بی درمانی دواست!
ننه جون ما همین طوری که داشت می خندید می گفت: تیمی که در سه بازی اولش گل نخورده بود، در بازی بعدش سه گل خورد تا همه چیزمون به همه چیزمون بیاد، مثل چهل و چند سال نرفتن تیم ما به المپیک و حالا هم چهل و چند سال قهرمان جام ملت ها نشدن!
ضمن اینکه خیلی ها که از باخت تیم ما ناراحت شده بودند و صندلی خود رو در خطر می دیدند، از باخت ژاپن خوش به حالشان نشد چون بهانه باخت حسابی جور شده بود و عین شاگرد تنبلی که وقتی نمره بد می گیره میگه که فقط من بد نشدم فلانی هم تک گرفت، حالا ما هم با افتخار می تونیم بگیم: فقط ما نباخیتم، ژاپن هم با این همه هیاهو حذف شد، فقط با این تفاوت که ما اعتراض ورقه کردیم و اونا نکردن! ننه جان ما میگه حالا خوبه که عراق درگیر جنگ داخلیه وگرنه… و در ادامه اضافه می کنه:
اگرچه تیم ما بازنده گشته/ ولیکن اعتراضی کرده عالی
همین ما را کفایت می کند، چون /نیامد عاقبت با دست خالی

sol-7

gol-7titled۷-mo

Share