معاون استاندار گیلان عنوان کرد

گیلان اولویت ششم سرمایه‌گذاری دولت در برنامه ششم توسعه

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان از اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری دولت در برنامه ششم توسعه کشور خبر داد و گفت: گیلان اولویت ششم سرمایه‌گذاری دولت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدحسین اصغریان با اشاره به تدوین نظریه پایه توسعه استان‌ها بر مبنای ماده ۷۲ قانون برنامه چهارم توسعه کشور اظهار کرد: نظریه پایه توسعه استان‌ها طبق ماده ۱۶۳ قانون برنامه توسعه پنجم کشور و مصوبه هیئت دولت تدوین می‌شود.

asgh_2950وی توسعه گیلان را بر پنج محور عنوان کرد و افزود: توسعه استان بر پایه کشاورزی، گردشگری، صنعت، فعالیت‌های دریامحور و خدمات و تجارت در برنامه ششم توسعه کشور پیش‌بینی شده است.

اصغریان با بیان اینکه پنج پایه توسعه گیلان در افق ۲۰ ساله کشور پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: اصلی‌ترین توسعه بخش‌های مختلف گیلان طبق راهبرد مذکور لحاظ شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان تعادل‌بخشی توسعه استان را حائز اهمیت خواند و بیان کرد: اگر به‌موقع حرکت نکنیم، دچار مشکل می‌شویم.

وی به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: سیاست‌های مذکور در ۳۰ محور پیش‌بینی شده و ۲۵ محور در شاخص‌های توسعه گیلان لحاظ شده است.

اصغریان با اشاره به بند سه تعادل‌بخشی در پهنه فضایی و عدالت آمایشی در برنامه ششم توسعه گیلان، تصریح کرد: طبق بند مذکور ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور مورد هدف است.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان به انتخاب پنج شاخص دولت در برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و یادآور شد: تدوین چشم‌انداز توسعه مناطق، استخراج موضوع‌های ویژه منطقه‌محور برای تعادل‌بخشی سرزمین‌ها، توجه به موضوع‌های ویژه بخشی و فرابخشی، توجه به برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی و توجه به شاخص‌های توسعه استان‌ها در برنامه مذکور پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه کشور استان‌ها به ۹ منطقه تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: گیلان، مازندران و گلستان در منطقه یک کشور قرار دارند و بنابراین ویژگی تعداد هفت میلیون و ۳۳۰ هزار نفر جمعیت طبق آمارهای سال ۹۰ در این استان‌ها زندگی می‌کنند.

اصغریان مساحت سه استان شمالی را ۵۸ هزار کیلومتر مربع دانست و اظهار کرد: گیلان، مازندران و گلستان ۳.۵ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شوند.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان با اشاره به وجود ۵۱ شهرستان، ۱۳۷ شهر و سه هزار روستا در سه استان مذکور، بیان کرد: ۵۵ درصد از جمعیت استان‌های گیلان، مازندران و گلستان شهرنشین هستند.

وی ادامه داد: طبق برنامه مذکور سه استان شمالی توسعه خود را باید با همدیگر دیده و برنامه واحدی داشته باشند و بر این اساس جدول توسعه استان‌های شمالی تهیه شده است.

اصغریان به مشخص شدن استان‌های توسعه یافته و توسعه نیافته در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره کرد و افزود: استان‌های گیلان و مازندران جزو مناطق محروم نیستند و تنها منطقه گامیشان در استان گلستان جزو مناطق محروم محسوب شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان با بیان اینکه استان‌های تهران، البرز، اصفهان، شیراز و… از استان‌های کمتر توسعه یافته خارج شده است، تصریح کرد: استان‌های مذکور در برنامه ششم توسعه کشور از اعتبارات کمتری برخوردار می‌شوند.

وی میزان بیکاری و بی‌سوادی را از شاخص‌های استان‌ها در توسعه‌یافتگی عنوان کرد و گفت: برخورداری از بهداشت و درمان، مهاجرت و داشتن امکانات زیربنایی آب، برق، گاز، مخابرات و راه از دیگر شاخص‌ها محسوب می‌شود.

به گفته اصغریان، تلاش شده برنامه‌های توسعه‌ای از مناطق چهارگانه محیط زیست فاصله داشته باشد و در این مناطق سرمایه‌گذاری انجام نشود.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان اولویت نخست برنامه ششم توسعه را جنوب شرق کشور دانست و خاطرنشان کرد: جنوب سیستان و بلوچستان و بخشی از استان هرمزگان منطقه یک برای سرمایه‌گذاری دولت تشخیص داده شده است.

وی استان هرمزگان و بخشی از بوشهر را اولویت دوم سرمایه‌گذاری دولت خواند و یادآور شد: استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه اولویت سوم سرمایه‌گذاری دولت در برنامه ششم توسعه کشور است.

اصغریان شرق استان‌های خراسان رضوی و جنوبی را اولویت چهارم سرمایه‌گذاری دولت در برنامه ششم توسعه کشور برشمرد و اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در اولویت چهارم سرمایه‌گذاری دولت لحاظ شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی استاندار گیلان، استان خراسان شمالی را اولویت پنجم سرمایه‌گذاری دولت در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد و افزود: استان‌های گیلان، زنجان و بخشی از اردبیل اولویت ششم سرمایه‌گذاری دولت است.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی اولویت هفتم سرمایه‌گذاری دولت است، تصریح کرد: استان اردبیل اولویت هشتم سرمایه‌گذاری دولت محسوب می‌شود و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اولویت‌های مذکور را پایه و مبنای برنامه ششم توسعه کشور قرار داده است.

/فارس

Share