گزارش المانیتور از برگزاری آزادانه جشن کریسمس در ایران

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پایگاه اینترنتی المانیتور گزارش داد؛ مسیحیان در سراسر جهان کریسمس را جشن می گیرند که مسیحیان ایران هم از این امر مستثنی نیستند. مسیحیان ایرانی ششم ژانویه را به عنوان کریسمس جشن می گیرند ولی این جشن در ایران روز به روز مردمی تر می شود […]

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پایگاه اینترنتی المانیتور گزارش داد؛ مسیحیان در سراسر جهان کریسمس را جشن می گیرند که مسیحیان ایران هم از این امر مستثنی نیستند. مسیحیان ایرانی ششم ژانویه را به عنوان کریسمس جشن می گیرند ولی این جشن در ایران روز به روز مردمی تر می شود و بسیاری از مسیحیان جوان از بیست و پنجم دسامبر، این جشن ها را شروع می‌‌کنند.

۲۸۴۱۵۶۵_۶۱۸درخت های کریسمس که با نوارهای قرمز و سبز و جعبه های طلایی تزیین شده اند، در پشت ویترین مغازه ها و ورودی های بزرگ یا هتل ها در مناطق مختلف تهران از جمله مناطق مسیحی نشین به نمایش گذاشته شده‌‌اند. درختان تزئین شده در کنار تصاویری از حضرت مریم، یوسف و عیسی نوزاد نیز در مغازه های خیابان میرزای شیرازی و نجات اللهی که بسیاری از ارامنه ایران در آن مناطق ساکن هستند، به چشم می‌‌خورد.

شرمین، یک مسیحی ایرانی به المانیتور گفت مانند بسیاری دیگر از مسیحیان دنیا، ما نیز کریسمس را در خانه های خود در کنار خانواده و دوستان جشن می گیریم و به همدیگر هدیه می دهیم.  وی افزود : خوردنی‌‌های زیادی در این مقطع دلپذیر از سال وجود دارند.
برخی از مسیحیان در ایران بیست و پنجم دسامبر و اول ژانویه را به عنوان سال جدید جشن می گیرند.
المانیتور مینویسد: با وجود اقلیت، مسیحیان، کلیمیان و زرتشتی های ایران به عنوان اقلیت دینی در این کشور به رسمیت شناخته شده اند و در پارلمان این کشور نماینده دارند و از آزادی برای اجرای مناسک دینی خود بهره مند هستند.
رافی مرادیانس، ایرانی آمریکایی ساکن تهران به المانیتور گفت : شما نمی توانید مانند آنچه که ما در ایران انجام می دهیم، کریسمس را در یک کشور اسلامی جشن بگیرید.  وی با اشاره به ورزشگاه اختصاصی ارامنه در تهران گفت : مقامات ایرانی، محدودیت های خود را به ما تحمیل نمی کنند. ما در مراسم کلیسا حاضر می شویم و جشن های خاص خود را نیز برگزار می کنیم.
برخلاف دیگر کشورهایی که مراسم جشن مسیحیان به هتل های محل استقرار خارجی ها محدود می شود، در تهران چنین محدودیت هایی وجود ندارد.
رافی که یک ارمنی تحصیل کرده در خارج است و در نهادهای مختلف دولتی کار از جمله مشاور یکی از وزارتخانه های ایران کرده است می گوید به عنوان یک ارمنی، هرگز احساس نکرده ام که در حق من تبعیض می‌شود. اگر به عنوان یک ارمنی در ایران برای زندگی کردن با مشکل روبرو بودم، خیلی وقت پیش ایران را ترک می‌کردم.
Share