مرور روزنامه های صبح گیلان

«کوه‌ خواری»پروژه جدید زمین‌خواران/هفته فرهنگ و هنر رشت،پاسداشت هنرهای هفت‌گانه

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: با توجه به اینکه قریب به ۶۰ درصد از فعالیت های فرهنگی و هنری گیلان در رشت اتفاق می افتد، هفته فرهنگ و هنر رشت می تواند نمادی از فعالیت های فرهنگی سالانه رشت باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این خبر به برررسی مهمترین موضوعات مطرح شده در روزنامه های گیلان می پردازیم.

معین:هفته فرهنگ و هنر رشت، پاسداشتی برای هنرهای هفت گانه در گیلان
روزنامه معین در شماره امروز خود به برگزاری هفته فرهنگ و هنر در رشت اشاره کرده و از زبان فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نوشته است:

شهرهای اندکی در کشور برگزاری هفته فرهنگ و هنر آن شهر را در گاه شمار فرهنگی خود اجرا می کنند، که رشت نیز از امسال به آنها می پیوندد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: با توجه به اینکه قریب به ۶۰ درصد از فعالیت های فرهنگی و هنری گیلان در رشت اتفاق می افتد، هفته فرهنگ و هنر رشت می تواند نمادی از فعالیت های فرهنگی سالانه رشت باشد.

وی ادامه داد: برای برگزاری هفته یادشده که یکم تا هفتم بهمن ماه طرح ریزی شده بیش از ۳۰ برنامه فرهنگی متعدد طرح ریزی شده است.

فاضلی ادامه داد: همه برنامه ها بر مبنای فرهنگ و هنر رشت طرح ریزی و به اجرا در می آیند.

وی اضافه کرد: اکران فیلم های کشوری با حضور و یا کارگردانی هنرمندان گیلانی ، اجرای تئاتر خیابانی و صحنه ای، شبهای موسیقی ، برپایی نمایشگاه های متعدد بر مبنای ارایه هنرهای هنرمندان گیلان ، شب شعر گیلکی، شبی با قرآن ، تجلیل از مفاخر استان ، عصری با خاطره دفاع مقدس و … از جمله برنامه های در نظر گرفته شده است.
در شماره امروز معین به حمایت تسهیلاتی دولت از نیازمندان خوش شانس جامعه ,حمایت از مشاغل کوچک در بخش صنایع دستی نیز اشاره شده است.
روزنامه معین
نسیم:« کوه‌ خواری » پروژه جدید زمین‌ خواران

روزنامه نسیم درمورد تغییر کاربری اراضی نوشته است:به تازگی از پدیده‌ای نوظهور آن هم خریدو فروش کوه برای ساخت و ساز مسکن خبر داده و گفته است که این روند می‌‎تواند امنیت غذایی کشور و عرصه‎های منابع طبیعی را تهدید کند.

چندسالی است مردم به جان زمین‌های شمالی کشور افتاده‌اند و نه تنها جنگل‌ها در حال خشک شدن است، دیگر سازندگان به کوه هم رحم نمی‌‎کنند و انگار می‌‎خواهند تمام زمین کشور را تبدیل به اپارتمان کنند.

به گفته رئیس سازمان امور اراضی تغییر کاربری کوه‎ها و تپه‎ها در برنامه زمین خواران قرار گرفته است که در اطراف کلانشهر‌ها دیده می‌شود و به عرصه‌های مسکونی و دیگر کاربری‌ها تبدیل می‌کنند.

افشار با اشاره به تقویت ۷۵ درصدی بودجه سازمان امور اراضی گفته است فعالیت‌های مقابله با این روند تشدید شده و تغییر کاربری اراضی در کشور در سال ‌جاری ۳۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان امور اراضی د راین باره گفت که طرح کاداستر (نقشه برداری ثبتی)، راه‌اندازی گشت‌های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی و نیز سنددار شدن زمین‌های کشاورزی نقش مهمی در کاهش مشکلات اراضی دارد و باید همکاری و همگرایی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها و بخشداری‌ها بیشتر شود.

او با اشاره به میزان تغییر کاربری سالانه زمین‌های کشاورزی در کشور اظهار کرد که بیش از ۶۵۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی کشور وجود دارد و سرانه زمین کشاورزی در ایران به حدود ۲۰۰۰ متر مربع می‌رسد که باید حفاظت شود.

به گفته افشار، همه تمام مناطق استان‌های تهران، مازندران، گیلان، البرز، قزوین و گلستان و حاشیه‌های شهرهای بزرگ مانند اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز در معرض تهدید و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و پدیده کوه خواری قرار دارد.

راه اندازی مرکز پیوند اعضا در گیلان,سنگین ترین برف چندماه اخیر در راه شمال و عدم تائید برخی برندهای برنج هندی از دیگر مطالب روزنامه نسیم است.
۷۵۶۴۱

گیلان امروز:صادرات ۱۲ میلیاردی خاویار

گیلان امروز به صادرات خاویار ایران اشاره کرده و نوشته: رییس سازمان شیلات ایران از تولید ۲.۵ تنی خاویار پرورشی در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به قیمت شش میلیون تومانی هر کیلوگرم خاویار، امسال حدود ۱۲ میلیارد تومان ارزآوری صادراتی این محصول را خواهیم داشت.

حسن صالحی – معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید گوشت و ماهی خاویار پرورشی، امسال وضعیت مناسب‌تری نسبت به سال گذشته دارد و یکی از اقدامات مفیدی که در سال جاری در واقع انجام شد این بود که هر پرورش‌دهنده‌ای که متقاضی بچه‌ ماهی بود، نیازش را برطرف کردیم. در حالی که در سال گذشته امکان تامین نیاز بچه ماهی برای پرورش‌دهندگان به هر میزان که می‌خواستند، فراهم نبود.وی پیش‌بینی کرد که با توجه به وضعیت کنونی، تولید خاویار پرورشی امسال بیش از ۶۰ درصد افزایش یابد.

رییس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۱.۵ تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد که بخشی از آن در داخل و بخشی از آن به کشور‌های مختلف صادر شد و امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲.۵ تن خاویار پرورشی در کشور تولید شود.

صالحی ادامه داد: با توجه به وضعیت بازار‌های بین‌المللی و تقاضای کشور‌های، اروپایی، حاشیه دریای خزر، حاشیه خلیج‌فارس، آمریکا و غیره حدود دو تن از خاویار پرورشی تولید شده در سال جاری به این کشور‌ها صادر شود.

وی گفت: با توجه به قیمت حدود شش میلیون تومانی هر کیلوگرم خاویار پرورشی به نظر می‌رسد صادرات خاویار امسال حدود ۱۲ میلیارد تومان ارزآوری داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا روسیه متقاضی خاویار پرورشی ایرانی نیست، اعلام کرد: روسیه هم با توجه به محدودیت‌هایی که دارد متقاضی خاویار پرورش ایرانی است، اما متاسفانه همچنان برخی کشور‌ها از خاویار دریای خزر علی‌رغم ممنوعیت برداشت می‌کنند و صید غیرمجاز اینگونه همچنان در بین برخی کشور‌های حاشیه دریای خزر وجود دارد.

صالحی اظهار کرد: برای اولین‌بار توانستیم فیل ماهی پاییزه که یکی از گونه‌های پرورشی است را در گیلان پرورش دهیم، چرا که در گذشته تکثیر اینگونه در بهار انجام می‌شد.

وی گفت‌: در سال ‌های دور که سپیدرود حجم آب بالایی داشت، این ماهی تا سرچشمه‌ها مهاجرت و شروع به تکثیر می‌کرد؛ به گونه‌ای که ماهی سپید و ماهی خاویاری اواخر اسفند‌ و اوایل فروردین‌ماه مهاجرت می‌کردند اما در حال حاضر شرایط رودخانه به دلیل وجود فاضلاب‌های صنعتی و شهری و دام‌های غیرمجازی که در این رودخانه تردد می‌کنند اجازه مهاجرت ماهیان خاویاری را نمی‌دهد.

رییس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: این ماهی که نمونه اولیه آن به عنوان نمونه تحقیقاتی از دریای خزر و به صورت مجاز صید شده است، با استفاده از گونه نر ماهی خاویاری توانستیم آن را تکثیر و پرورش دهیم به گونه‌ای که لارو بالایی تولید شده است.

​امضای تفاهم نامه بین استانداری گیلان و وزارت کار ,بیمه چایکاران و…,از دیگر مطالب شماره امروز روزنامه گیلان امروز است.
tod

Share