حکیمی در مراسم افتتاح سد آیت‌الله بهجت

کلنگ‌زنی سد دیورش همزمان با دهه فجر/رودبار محروم‌ترین شهرستان گیلان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حکیمی با تاکید بر بهره‌مندی مردم رودبار از آب شرب مطلوب، بیان کرد: سد دیورش همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در رودبار کلنگ‌زنی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عطاالله حکیمی ظهر امروز در مراسم افتتاح سد آیت‌الله بهجت اظهار کرد: رودبار با مساحت ۲ هزار و ۵۵۰ کیلومتر مربع دارای هفت شهر و چهار بخش ااشنهئه_۶۶۱۶ست.

وی رودبار را بزرگ‌ترین و محروم‌ترین شهرستان گیلان عنوان کرد و افزود: در مدت ۲۰ سال گذشته به دلیل شرایط پس از زلزله در رودبار گله‌مند هستیم.

حکیمی با تاکید بر بهره‌مندی مردم رودبار از آب شرب مطلوب، بیان کرد: سد دیورش همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در رودبار کلنگ‌زنی می‌شود.

*وجود ۷.۶ منابع آبی تجدیدپذیر کشور در گیلان

IMG_6584مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در مراسم مذکور گفت: سد آیت‌الله بهجت یکی از پروژه‌های حیاتی استان محسوب می‌شود و با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شده است.

سیف‌الله آقابیگی برنامه‌ریزی برای توسعه منابع آبی کشور را مهم خواند و افزود: مهار آب‌های سطحی تکلیفی برای تمام مسئولان است.

وی با بیان اینکه ۷.۶ درصد از منابع آبی تجدیدپذیر کشور در گیلان است، تصریح کرد: ۵۴ رودخانه در استان جاری است و استفاده از منابع آبی نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

آقابیگی به روند احداث سد آیت‌الله بهجت از سال ۸۴ اشاره کرد و یادآور شد: احداث سد مذکور با فروش اوراق مشارکت پس از یک دوره فراز و نشیب به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه حجم کل مخزن سد آیت‌الله بهجت ۱۰۵ میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: حجم مفید مخزن سد مذکور ۱۰۰ میلیون متر مکعب است ضمن اینکه سد آیت‌الله بهجت ظرفیت تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.

وی سطح حوزه آبریز سد آیت‌الله بهجت را ۲۴۲ کیلومتر مربع ذکر کرد و گفت: نوع سد مذکور از نوع سنگ‌ریزه‌ای با رویه بتنی است.

آقابیگی تراز تاج سد آیت‌الله بهجت را ۲ هزار و ۲۱۹ متر و عرض تاج سد را ۱۱ متر خواند و اظهار کرد: طول تاج سد آیت‌الله بهجت ۴۳۷ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به عرض ۳۸۰ متری پاشنه سد آیت‌الله بهجت، تصریح کرد: ارتفاع سد از پی ۹۰۵ متر مربع است.

/فارس

Share