مدیرکل هواشناسی گیلان خبرداد

وزش باد با سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت/پیش‌بینی بارش حدود ۲ متری برف در ارتفاعات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بهمن کمانگر امشب در جلسه ایجاد هماهنگی مقابله با حوادث زمستانی گیلان با اشاره به وجود سایت به‌روز هواشناسی کشور و استان اظهار کرد: دریافت نقشه‌های هواشناسی از طریق اینترنت انجام می‌شود.

اداره کل هواشناسی گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بهمن کمانگر امشب در جلسه ایجاد هماهنگی مقابله با حوادث زمستانی گیلان با اشاره به وجود سایت به‌روز هواشناسی کشور و استان اظهار کرد: دریافت نقشه‌های هواشناسی از طریق اینترنت انجام می‌شود.

اداره کل هواشناسی گیلانوی خواستار افزایش سرعت اینترنت برای دریافت نقشه‌های هواشناسی شد و افزود: واکنش سریع دستگاه‌ها در مقابله با حوادث غیر مترقبه نیازمند دریافت رایانه‌ای نقشه‌های هواشناسی و پردازش به‌موقع آن است.

کمانگر از رصد ورود سامانه کم فشار از روز شنبه هفته جاری در گیلان خبر داد و بیان کرد: باد گرم از روز دوشنبه به دلیل ورود سامانه مذکور در استان آغاز شده است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه وزش باد با سرعت ۷۲ کیلومتر در ساعت از صبح فردا در استان آغاز می‌شود، تصریح کرد: هوای گیلان به دلیل ورود سامانه کم فشار شش درجه گرم می‌شود.

وی خواستار توجه ویژه به جنگل‌ها، مرغداری‌ها و تاسیسات زیربنایی هنگام وزش باد گرم در گیلان شد و گفت: سامانه کم فشار تا پایانه روز سه‌شنبه در گیلان ماندگار است.

کمانگر با اشاره به ورود سامانه سرد و بارشی از طرف دریای مدیترانه به گیلان، اظهار کرد: انتظار داریم سامانه مذکور دارای رطوبت کافی برای بارش باشد.

مدیرکل هواشناسی گیلان از کاهش دما از روز جمعه در استان خبر داد و یادآور شد: کاهش دما تا دوشنبه هفته آینده در گیلان ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به روند کاهش دما در گیلان، بارش برف در ارتفاعات از صبح پنجشنبه هفته جاری را پیش‌بینی می‌کنیم و در نواحی جلگه‌ای برف از غروب پنجشنبه آغاز می‌شود.

کمانگر با بیان اینکه بارش ابتدا به صورت باران در گیلان آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: دریا از روز پنجشنبه طوفانی می‌شود و برای صیادی مناسب نیست.

مدیرکل هواشناسی گیلان به کاهش دما در مناطق جلگه‌ای به منهای دو درجه اشاره کرد و افزود: درجه حرارت در ارتفاعات استان به منهای ۱۰ درجه می‌رسد.

وی با اشاره به وجود یخبندان تا روز دوشنبه هفته آینده در گیلان، بیان کرد: انتظار داریم از روز سه‌شنبه هفته آینده شاهد افزایش دما در استان باشیم و پس از آن بارندگی داریم.

کمانگر به ویژگی توده هوای سرد و بارش‌زا در گیلان اشاره کرد و گفت: توده مذکور محتوای رطوبتی بالا دارد و دارای منشأ دریایی است.

به گفته مدیرکل هواشناسی گیلان، توده هوای سرد از روی اقیانوس اطلس حرکت کرده و پس از عبور از روی دریای مدیترانه، دریای سیاه و دریای خزر به منطقه نفوذ می‌کند.

وی با بیان اینکه ۳۵ تا ۵۰ میلی‌متر بارندگی برای غرب گیلان در روز پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد:  در نواحی مرکز با ۴۵ تا ۶۰ میلی‌متر و شرق گیلان با ۵۰ تا ۶۵ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی می‌شود.

کمانگر از آبگرفتگی معابر گیلان خبر داد و یادآور شد: در ارتفاعات یک‌متر و ۸۵ سانتی‌متر برف پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان تمرکز سامانه بارشی را ابتدا در نواحی غرب استان دانست و اظهار کرد: سامانه مذکور نواحی مرکزی و شرق گیلان را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بارش برف در روز یکشنبه هفته آینده قطع می‌شود، تصریح کرد: دمای گیلان بین ۱۵ تا ۲۰ درجه کاهش می‌یابد.

کمانگر از وقوع کولاک در گردنه‌های اسالم به خلخال، جیرنده و دیلمان در گیلان خبر داد و اظهار کرد: رانندگان هنگام عبور از مسیرهای مذکور تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

/فارس

Share