صعود یک پله‌ای برنج در اقلام عمده وارداتی

واردات ۹۲ هزار تنی برنج در عین ممنوعیت!!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در حالی که از ۲۷ مهرماه واردات برنج تا پایان فصل برداشت ممنوع اعلام شده بود، اما تنها در آبان ماه حدود ۹۲ هزار تن برنج به کشور وارد شده است.

صعود یک پله‌ای برنج در اقلام عمده وارداتی/ واردات 92 هزار تنی در عین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،در حالی که از ۲۷ مهرماه واردات برنج تا پایان فصل برداشت ممنوع اعلام شده بود، اما تنها در آبان ماه حدود ۹۲ هزار تن برنج به کشور وارد شده است.

پس از آنکه در سال گذشته واردات برنج به طور غیر منطقی افزایش پیدا کرد و برنج به عنوان عمده‌ترین قلم وارداتی شناخته شد، نیاز کشور در سال جاری به واردات برنج کاهش یافت و به همین دلیل بود که واردات برنج تا پایان فصل برداشت برای حمایت از شالی کاران ممنوع اعلام شد.صعود یک پله‌ای برنج در اقلام عمده وارداتی/ واردات 92 هزار تنی در عین

۲۷ مهرماه سال جاری بود که معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، واردات برنج را همزمان با فصل برداشت این محصول در کشور ممنوع اعلام کرد.

عباس کشاورز با بیان اینکه سال گذشته واردات برنج بیش از نیاز داخلی بوده و هم اکنون بازار از وجود این دو محصول اشباع شده است، اظهار کرد: برای تنظیم بازار محصولات تولید داخل، واردات برنج تا پایان فصل برداشت ممنوع است.

به گفته وی برنج مورد نیاز کشور سالانه سه میلیون تن است که در حال حاضر بیش از دو میلیون تن برنج در داخل تولید و تنها حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن باید از خارج تامین شود.

این در حالی است که از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا مهر سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج به کشور وارد شده که این میزان به اندازه کل نیاز بازار بوده و همین امر باعث انبار برنج داخلی و رکود بازار برنج شد.

همچنین محمدرضا صفا نایب رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در همین زمان خبر از ممنوعیت واردات برنج برای تنظیم بازار داخلی توسط دولت داد.

هرچند که چند روز بعد جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج با بیان اینکه واردات برنج ممنوع نشده است، گفت: با توجه به واردات دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون، ایران برای سال ۱۳۹۴ نیز به واردات این محصول نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه برای واردات برنج ممنوعیتی اعلام نشده بلکه پیشنهاد شده است، اظهار کرد: دولت تعرفه واردات برنج را به ۴۰ درصد افزایش داده است که از نظر بنده این امر کارساز نیست، چون تاجری که تصمیم به واردات برنج دارد و برای این کار قرارداد امضا کرده، به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کند که این واردات را در زمان اعمال تعرفه بالا انجام ندهد.

با این حال سخنان معاون وزیر و نایب رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران حاکی از آن است واردات برنج تا پایان فصل برداشت یعنی دی ماه ممنوع خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه سال جاری یعنی پس از ممنوعیت واردات برنج، ۹۱.۸ هزار تن برنج به ارزش ۱۰۳.۱ میلیون دلار به کشور وارد شده است که به این ترتیب در هشت ماهه سال جاری برنج با یک پله صعود به عنوان دومین قلم عمده وارداتی شناخته شد.

البته با این حال واردات برنج در ماه مذکور نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.

همچنین در هشت ماهه سال جاری نیز ۸۲۸ هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۸ میلیون دلار وارد کشور شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۴۰ درصدی همراه بوده است.

اما به هر حال واردات ۹۲ هزار تن برنج در آبان ماه سال جاری و در زمانی که مسئولان دولتی کشور واردات برنج را ممنوع کر‌ده‌اند محل تامل است./ایسنا

Share