مرور روزنامه های صبح گیلان

نقطه،سرخط!مهمترین شهر شمال ۳ ماه است که شهردار ندارد/برنج ایرانی در حال نابودی!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خزر نوشت:بزرگترین و مهم ترین شهر شمال ایران ۳ ماه است که شهردار ندارد و حالا شورای شهر رشت تنها پس از گذشت ۲ هفته از انتخاب شهرداری جدید از میان اعضای خود ناچار شد تا دست به انتخاب دیگری بزند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان همراه باشید.

خزر:نقطه، سرخط!…شهری که ۳ ماه شهردار ندارد
روزنامه خزر سرمقاله خود را به شهرداری رشت اختصاص داد و به قلم رضا احمدی سراوانی نوشت:بزرگترین و مهم ترین شهر شمال ایران ۳ ماه است که شهردار ندارد و  حالا شورای شهر رشت تنها پس از گذشت ۲ هفته از انتخاب شهرداری جدید از میان اعضای خود ناچار شد تا دست به انتخاب دیگری بزند.

ایرادات فرمانداری به نحوه انتخاب شهردار رشت دلیل این موضوع اعلام شده است.

شورای شهر رشت که دو انتخاب گذشته آن برای تصدی پست شهرداری رشت سرانجامی نامطلوب یافته اند، بارها بر کارشناسی بودن و بررسی دقیق پروسه انتخاب خود تاکید کرده است! اما اکنون باید پذیرفت که از زمان تشکیل شوراها تاکنون پست شهرداری رشت شگونی نداشته و تعداد فراوان عزل و نصب شهرداران در این شهر به رکوردی در کشور دست یافته است. وضعیتی که از جمله دلایلی شد تا دولت لایحه ای را پیشنهاد دهد که براساس آن انتخاب شهرداران به طور مستقیم توسط مردم صورت گرفته تا عملا این اختیار از شوراها سلب گردد. طرحی که البته با استقبال افکار عمومی ای مواجه گردید که مدتهاست از بلاتکلیفی شهرهایشان در پی تصمیمات غیر اصولی برخی شوراها خسته شده اند.
Pag1-12

نسیم:برنج ایرانی در حال نابودی!
روزنامه نسیم در شماره امروز خود به قصه پر غصه برنج و واردات بی رویه اشاره کرد و در این باره نوشت:بازار تولید، توزیع و مصرف برنج کشور این روزها با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است چرا که تولیدکنندگان این محصول به موجب واردات بی‌رویه برنج خارجی بعضا کم‌انگیزه شده و ترجیح می‌دهند زمین‌های کشاورزی خود را یا به ویلا تبدیل کنند یا با تغییر اراضی به جای برنجکاری، باغداری کیوی را در پیش گیرند. از طرفی خیلی از مصرف‌کنندگان نیز اکنون با دید منفی و تردید به برنج‌های تولید داخل می‌نگرند، چرا که در این آشفته‌بازار خیلی از برنج‌های بسته‌بندی‌شده با برندهای ایرانی مرغوب و معروف در مغازه‌ها وجود دارد و مصرف‌کنندگان پس از خرید و پخت متوجه کیفیت نامناسب آن شده و با برنج‌های دانه‌بلند بی‌طعم که برنج اصیل ایرانی نیست، مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی معلوم نیست چه کسی را باید مقصر دانست؛ وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی یا وارد‌کننده سودجو؟!
… وجودی که ایران سالانه فقط ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج خارجی نیاز دارد اما دست‌های پشت پرده برای نابودی تولید و با هدف سودآوری‌های نجومی دست‌بردار واردات برنج خارجی به کشور نیستند. این در حالی است که هند حدود یک‌سوم برنج باسماتی خود را به ایران صادر می‌کند.‌ پایگاه خبری اوریزا اخیرا نوشت: با منع واردات برنج از سوی ایران کشورهای هند و تایلند که صادرکننده عمده برنج به ایران هستند، شرایط سختی خواهند داشت. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی چندی‌پیش اعلام کرد در سال گذشته بیش از نیاز برنج وارد کشور شده و امسال نیز ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن واردات برنج صورت گرفته بنابراین فعلا واردات این محصول از کشورهای دیگر انجام نخواهد شد. بنابر این گزارش، ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای واردکننده برنج باسماتی هند است و حدود ۳۰ درصد از برنج باسماتی این کشور به ایران صادر می‌شود.
۴۹۷۲۱

گیلان امروز:اولین جشنواره «گیلان زاکان» در رشت برگزار می‌شود

گیلان امروز در شماره امروز خود نوشت:دوم اسفندماه جاری، نخستین جشنواره زبان مادری تحت عنوان «گیلان زاکان» با هدف جلوگیری از فراموشی و نابودی زبان گیلکی و گسترش فرهنگ و هنر گیلانی بر پایه‌ زبان گیلکی در رشت برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره زبان مادری تحت عنوان «گیلان زاکان» به همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کلانشهر رشت و با هدف جلوگیری از فراموشی و نابودی زبان گیلکی، گسترش زبان گیلکی در میان کودکان و نوجوانان، گسترش فرهنگ و هنر گیلانی بر پایه‌ زبان گیلکی مانند شعر، داستان، موسیقی، فیلم، نمایش و نکوداشت کنشگران پرکار فرهنگ و هنر و ادبیات گیلان برگزار می‌شود.

این جشنواره در دو بخش ویژه‌ کودکان و نوجوانان و بزرگسالان برگزار می‌شود که بخش ویژه کودکان شامل؛ شعرخوانی گیلکی، داستان‌گویی و داستان‌خوانی گیلکی، اجرای موسیقی گیلانی با نوازندگان و خوانندگان کودک و نوجوان، اجرای نمایش گیلکی با بازیگری کودکان و نوجوانان، فیلم کوتاه مستند ساخته‌ کودکان و نوجوانان و فیلم کوتاه داستانی ساخته‌ کودکان و نوجوانان است.

همچنین بخش بزرگسالان شامل لالایی‌خوانی مادران گیلک، مقاله، فیلم کوتاه مستند و فیلم کوتاه داستانی است.

شرایط ویژه بخش شعرخوانی عبارتند از؛ شعر‌ها باید از بر خوانده شوند، شرکت‌کنندگان باید معنای سروده‌ها و واژه‌‌های گیلکی آن را بدانند، شعرهایی که خوانده می‌شوند می‌تواند سروده‌ خود شرکت‌کنندگان یا سروده‌ شاعران شعر کودک و نوجوان یا از شعرهای بومی محلی باشد.

در بخش داستان‌گویی باید داستان‌ها از بر خوانده شوند، برتری با داستان‌ها و نقل‌های بومی گیلان خواهد بود و شرکت‌کنندگان باید معنای واژه‌های گیلکی داستان را بدانند.

در رشته موسیقی در روز برگزاری جشنواره، بزرگسالان نباید با گروه اجراکننده‌ موسیقی همکاری کنند، موسیقی حتما نباید ویژه‌ کودک و نوجوان باشد و می‌توان با هرگونه موسیقی گیلانی در جشنواره شرکت کرد.

موضوع نمایش‌‌ها در بخش نمایش باید شامل زبان، ضرب‌المثل‌های بومی گیلان، فرهنگ و آداب و رسوم گیلان، آیین‌های گیلانی، چگونگی پیوند یا گسستگی میان نسل دیروز و نسل امروز بوده و زمان نمایش بیش از پنج دقیقه نباشد.

همچنین موضوع فیلم‌ها می‌بایست زبان، ضرب‌المثل‌های بومی گیلان، فرهنگ و آداب و رسوم گیلان، آیین‌های گیلانی، چگونگی پیوند یا گسستگی میان نسل دیروز و نسل امروز با فرمت AVI روی DVD و بیش از پنج دقیقه نباشد.

در بخش مقاله، مقاله‌های برگزیده‌ گیلان‌شناسی بویژه درباره‌ زبان و ادبیات گیلکی، فرهنگ گیلان، مردم‌شناسی گیلان که به جشنواره راه می‌یابند، خوانده می‌شوند.

gi-tod
معین:قیمت برنج گیلان اعلام شد

روزنامه معین با اشاره به قیمت انواع برنج گیلان از قول رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نوشت: رقم صدری از گرانترین ارقام برنج گیلان است.
وی با بیان اینکه همت کشاورزان و عمل به توصیه های مسئولین استان و کارشناسان کشاورزی از مهمترین دلایل افزایش تولید برنج در سال گذشته بود، اضافه کرد: امسال نیز کشاورزان روند خوبی را در پیش گرفته اند و برای شخم زمستانه وارد شالیزارها شدند..

وی تصریح کرد: اغلب برنج گیلان از نوع رقم هاشمی است و قیمت آن ۵ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۶ هزار و ۲۵۰ تومان در بازار به فروش می رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: قیمت برنج از نوع رقم علی کاظمی ۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.

وی قیمت رقم خزر را ۴ هزار و ۵۵۰ تومان تا ۴ هزار و ۸۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: رقم صدری گرانترین برنج گیلان است و در حال حاضر در بازار هر کیلوگرم ۷ هزار تومان تا ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می رسد.
moein

Share